مسیر رشد یورو/دلار، هموار

مسیر رشد یورو/دلار، هموار
خلاصه اخبار

یورو/دلار (EUR/USD) در جلسه‌ی معاملاتی روز دوشنبه آمریکا، به بازگشت روزانه خود پایبند ماند و به بالای 1.0600 رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» یورو/دلار (EUR/USD) در جلسه‌ی معاملاتی روز دوشنبه آمریکا، به بازگشت روزانه خود پایبند ماند و به بالای 1.0600 رسید.

از سوی دیگر، به دنبال حرکت قیمت صعودی در وال استریت، بهبود روحیه ریسک بر دلار آمریکا موثر واقع شد و پیش از رویدادهای کلیدی این هفته، مسیر صعود این جفت ارز را هموار کرد.

تحلیل اجمالی بنیادین

در حالی که سرمایه‌گذاران در بحبوحه‌ی ارزیابی تحولات خاورمیانه، در انتظار مجموعه‌ای از رویدادهای کلیدی سطح بالا هستند، جفت یورو/دلار در روز دوشنبه با رقمی نسبتا بالاتر معامله شد.

در حوزه‌ی رویدادهای ژئوپلیتیکی، به دلیل امکان مداخله‌ی دیپلماتیک برخی کشورها در درگیری اسرائیل و حماس، جریانی از خوش‌بینی در بازارها موج می‌زد. از طرفی، علیرغم آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه در پایان هفته، رویکرد محتاطانه‌ی حاکم بر بازار، نتوانست تقاضای پناهگاه امن را که بر دلار آمریکا سنگینی می‌کرد، برآورده کند.

دلار آمریکا

در عین حال، داده‌های امیدبخش اروپایی، پشتوانه‌ای قدرتمند برای یورو بود. در همین راستا، شاخص احساسات اقتصادی منطقه یورو در ماه اکتبر به 17.9- رسید که مطابق با قرائت قبلی و انتظارات بود. در عین حال، برآورد اولیه‌ی تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه‌ی سوم توسط آلمان منتشر شد که حاکی از انقباض اقتصاد با سرعت سالانه 0.1 درصد در سه ماه منتهی به سپتامبر بود و نسبت به کاهش 0.3 درصدی پیش‌بینی‌شده توسط فعالان بازار، رقم بهتری است. 

پیتر کازیمیر، عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا، با اشاره به موضوع کاهش نرخ، شرط‌بندی‌هایی را که برای وقوع در نیمه‌ی اول سال آینده انجام شد، کاملاً نابجا برشمرد و خاطرنشان کرد: «از آنجا که سیاست‌گذاران نمی‌توانند از تکمیل کار، اطمینان حاصل کنند، هنوز خیلی زود است که در مورد پایان چرخه‌ی افزایش نرخ حرف بزنیم.»

در نهایت، آلمان برآورد اولیه‌ی شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده (HICP) اکتبر را منتشر کرد که به میزان 3% در مقیاس سالانه اشاره داشت که از 4.3% ماه سپتامبر و از میزان پیش‌بینی‌شده‌ی 3.6%، کمتر بود. تقویم اقتصاد کلان ایالات متحده نیز شاخص کسب و کار تولیدی فدرال رزرو دالاس در اکتبر را ارائه می‌دهد؛ این شاخص قبلاً 18.1- بود.

تحلیل اجمالی تکنیکال

جفت یورو/دلار (EUR/USD) با توجه به آنچه از نمودار روزانه‌ برمی‌آید، علیرغم انحراف ریسک به سمت بالا، وضعیتی خنثی دارد. یک میانگین متحرک ساده 20 هموار، پشتیبانی کوتاه‌مدت را در حوالی سطح 1.0565 فراهم می‌کند، در حالی که دو میانگین متحرک 100 و 200، در حدود سطح 1.0810 همسو می‌شوند.

در این میان، از آنجا که یورو/دلار (EUR/USD) به سمت شمال و بالای مرز 1.0600 شتاب می‌گیرد، شاخص‌های تکنیکال در اطراف خطوط میانی خود، کشش صعودی پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر، گرچه SMA-20 کمتر از میانگین‌های طولانی‌تر باقی می‌ماند، این جفت بالاتر از میانگین‌های متحرک خود رشد می‌کند و نمودار 4 ساعته به نفع تداوم روند صعودی است.

در نهایت، شاخص‌های تکنیکال بدون نشانه‌هایی از خستگی صعودی، در بالای خطوط میانی خود تثبیت می‌شوند. به علاوه، سطح مقاومت استاتیک قوی در 1.0650 قرار می‌گیرد، سطحی که این جفت برای تایید تداوم صعود در جلسات آینده، باید از آن فراتر رود.

سطوح پشتیبانی: 1.0565 1.0520 1.0485

سطوح مقاومت: 1.0640 1.0690 1.0725

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز