نگاه خیره دلار به بیت کوین!

نگاه خیره دلار به بیت کوین!
خلاصه اخبار

دلار و شاخص دلار امروز در سایه‌ی کاهش بازده اوراق قرضه، با کاهش روبرو شدند؛ اما بیت کوین در کانون توجه قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در برابر سبدی از ارزها در روز سه‌شنبه و در سایه‌ی افت ارزش بازدهی اوراق خزانه‌داری، کاهش یافت. شاخص دلار نیز آخرین بار در حدود 105.47 معامله شد. گفتنی است این شاخص در جلسه‌ی معاملاتی قبل، بیش از 0.5 درصد از دست داده بود و همزمان با کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، کمترین میزان خود در حدود یک ماه گذشته را به ثبت رساند.

هفته‌ی گذشته در پی اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مبنی بر اینکه قدرت اقتصادی ایالات متحده ممکن است شرایط مالی سخت‌تری را ایجاب کند، دلار آمریکا حمایت خوبی دریافت کرد و بازدهی معیار 10 ساله نیز به بالای 5 درصد رسید تا به این ترتیب بالاترین حد خود از ژوئیه 2007 را به ثبت برساند.

از سوی دیگر، بیت کوین بار دیگر در کانون توجه بازار قرار گرفت. گفتنی است این ارز مجازی به دلیل گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ایالات متحده می‌تواند به زودی یک صندوق قابل معامله در مبادلات بیت کوین را تصویب کند، شاهد رشد چشمگیری بود.

و اما سرمایه‌گذاران قبل از نشست سیاست‌های پولی فدرال رزرو در هفته‌ی آینده که در تاریخ 31 اکتبر تا 1 نوامبر برگزار می‌شود، به برخی از آخرین داده‌های اقتصادی کلیدی ایالات متحده توجه خواهند کرد که مهم‌ترین آنها، گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) در روز سه شنبه، و تولید ناخالص داخلی و همچنین گزارش تورم دیگر در اواخر هفته است.

PMI

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد بازار در سیتی ایندکس، پیش از انتشار گزارش تولید ناخالص داخلی، داده‌های PMI را تعیین‌کننده‌ی انتظارات بازار برشمرد و تصریح کرد: «چنانچه داده‌ها به اندازه کافی به یک سو متمایل باشند، علاوه بر تقویت ارزش دلار، می‌تواند منجر به شکست فدرال رزرو در دوره‌ی خاموشی شود.»

گذشته از این، انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست هفته‌ی آینده خود، نرخ بهره را ثابت نگه دارد. در کنار آن، بانک مرکزی اروپا نیز پس از افزایش 25 واحدی نرخ بهره در ماه سپتامبر، قرار است در نشست روز پنج‌شنبه‌ی خود، نرخ بهره را دست‌نخورده باقی بگذارد.

در چشم‌انداز ارزهای کلیدی دیگر، ین ژاپن از عقب‌نشینی دلار منتفع شد و پس از رسیدن به سطح حساس 150 در روز جمعه و دوشنبه، نزدیک به سطح 149.65 در نوسان بود.

ناگفته نماند معامله‌گران آستانه‌ی 150 را به عنوان یک مرز احتمالی برای مداخله در بازار ارز از سوی مقامات ژاپنی در نظر می‌گیرند.

کایل رودا، تحلیلگر ارشد بازار مالی در کپیتال.کام مانند سایر تحلیلگران بر این باور است که داده‌های این هفته از ایالات متحده می‌تواند باعث شود که ین در صورت قوی‌تر شدن به منطقه‌ی خطر بازگردد؛ وی با اشاره به حساس‌بودن ین به ویژه نسبت به داده‌های داغ ایالات متحده، سطح مقاومت کلیدی 5 درصد یا بیشتر را برای بازده خزانه داری، کلیدی قلمداد کرد. علاوه بر این، جلسه‌ی تصمیم‌گیری سیاست بانک مرکزی ژاپن نیز در کانون توجه فعالان بازار است.

یورو پس از رسیدن به بالاترین رقم یک ماهه در برابر دلار در روز دوشنبه، با رشد قیمت مواجه شد و در حدود سطح 1.0682 دلار قرار گرفت.

در بازارهای ارزهای دیجیتال، با وجود گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قریب‌الوقوع‌بودن یک صندوق قابل معامله در مبادلات، بیت کوین در جلسات معاملاتی آسیا به رشد خود ادامه داد و به 35198 دلار رسید که بالاترین رقم از می 2022 است.

بیت کوین

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز