یورو/دلار تحت فشار

یورو/دلار تحت فشار
خلاصه اخبار

یورو/دلار تحت تاثیر تنش‌های مستمر خاورمیانه و بازگشت گسترده دلار آمریکا، تحت فشار قرار گرفت و کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، یورو/دلار (EUR/USD) در جلسه‌ی روز دوشنبه اروپا به دلیل فشارهای وارده، در سطح پایین‌تری معامله شد. این جفت ارز تحت تاثیر تنش‌های مستمر خاورمیانه و بازگشت گسترده دلار آمریکا در کنار بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا قرار دارد. گذشته از این، گزارش شاخص احساسات اتحادیه اروپا نیز در راه است که در مسیر حرکت این جفت‌ارز، تعیین‌کننده خواهد بود.

 تحلیل اجمالی بنیادین

با نگاهی به نوسانات یورو/دلار آمریکا در روزهای اخیر، این جفت‌ارز در روز پنج‌شنبه افزایش یافت و علیرغم ریسک‌گریزی در بازار، به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا، به سمت بالاترین بستن روزانه‌ی خود در بیش از یک هفته‌ی گذشته حرکت کرد. با این حال، این جفت نتوانست بالاتر از سطح 1.0600 باقی بماند که این امر از وجود موانعی در مسیر صعودی خبر می‌دهد.

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) آلمان نیز در روز پنج‌شنبه گزارش خواهد شد که انتظار می‌رود نرخ سالانه از 12.6-٪ به 14.2-٪ کاهش یابد. علاوه بر آن، رویداد کلیدی بعدی نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) در هفته‌ی آینده خواهد بود که بنا بر پیش‌بینی بازارها نرخ‌های کلیدی برای اولین بار از ژوئن سال گذشته، بدون تغییر خواهند ماند.

PPI

آمارهای اقتصادی ایالات متحده که روز پنج‌شنبه منتشر شد، به موضوعات مختلفی اشاره داشت. مطالبات اولیه‌ی بیکاری به زیر 200000 کاهش یافت. با این حال، مطالبات مستمر، به بالاترین سطح از ژوئیه رسید. آمار فروش خانه‌های موجود نیز از کاهش به 3.96 میلیون حکایت داشت که پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته بوده است. شاخص تولید فیلی فدرال رزرو در ماه اکتبر نیز در 9- قرار داشت که کمتر از توافق 6.6- بازار بود. بدیهی است که این آمار و ارقام، به نفع دلار آمریکا نبود.

در حوزه‌ی اظهارات کلیدی مقامات، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با اشاره به اولویت بانک مرکزی در بدون تغییر نگه‌داشتن نرخ بهره در کوتاه‌مدت، تاکید کرد که تورم همچنان یک ریسک است. البته این پیام با بحث‌های اخیر فدرال رزرو مطابقت دارد که مقامات بر این امر اذعان داشتند که در صورت ادامه‌ی روند کاهشی تورم و عدم تقویت بیشتر اقتصاد، بر موضع حفظ نرخ‌های ثابت پایبند خواهند ماند.

نرخ بهره

تحلیل اجمالی تکنیکال

یورو/دلار (EUR/USD) که برای سومین بار در چهار روز گذشته افزایش یافته است، بالاتر از میانگین متحرک ساده 20 روزه قرار دارد. اندیکاتورهای تکنیکال در نمودار روزانه، برخی سیگنال‌های صعودی را نشان می‌دهند؛ در همین راستا، شاخص قدرت نسبی (RSI) به سطح بالاتری می‌رود و مومنتوم نیز از بالای 100 عبور می‌کند. اگر بستن روزانه در بالای 1.0640 باشد، می‌تواند مسیر را برای افزایش بیشتر باز کند.

در مقابل، اگر این جفت ارز به زیر 1.0500 سقوط کند، گواه ضعف بیشتر در آینده خواهد بود.

 علاوه بر آن، در نمودار 4 ساعته، این جفت سوگیری صعودی را به تصویر می‌کشد و شاخص‌های تکنیکال نیز از این دیدگاه حمایت می‌کنند. تا زمانی که این جفت در بالای سطح 1.0555 باقی بماند، صعود ادامه خواهد یافت. کاهش به زیر این سطح، حمایت 1.0530 را هدف قرار می‌دهد که به طور بالقوه، نشان‌دهنده‌ی پایان حرکت صعودی فعلی است.

گذشته از آن، سطح مقاومت کلیدی در 1.0630 مشاهده می‌شود که هم یک سطح افقی و هم یک خط روند نزولی است. این منطقه در حال حاضر سود را محدود می‌کند. چنانچه جفت بالاتر از این سطح تثبیت شود، با هدف اولیه 1.0675، به طور بالقوه می‌تواند به افزایش بیشتر بیانجامد.

 

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز