۹ چالش سقف معافیت مالیاتی۵۰۰ و ۵۰ میلیاردی برای بورس، اقتصاد و…

۹ چالش سقف معافیت مالیاتی۵۰۰ و ۵۰ میلیاردی برای بورس، اقتصاد و…
خلاصه اخبار

کارشناس بازار سرمایه ۹ چالش و اثر منفی ناشی از تعیین سقف معافیت مالیاتی ۵۰۰ و ۵۰ میلیارد تومانی برای افراد حقوقی و حقیقی بازار سرمایه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سیاوش وکیلی 9 اثر منفی ناشی از تعیین سقف معافیت مالیاتی 500 و 50 میلیارد تومانی برای افراد حقوقی و حقیقی بازار سرمایه در سال جهش تولید با مشارکت ملی به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: در واپسین روزهای سال 1402 در لایحه بودجه 1403 بند “س” تبصره “6” ماده واحده قانون بودجه لحاظ شده که به موجب آن مجموع معافیت‌‌‌ها به نرخ صفر مالیاتی کاهش نرخ مالیاتی و سایر مشوق‌‌‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از مجموع درآمدهای حاصل‌شده کلیه مؤدیان به‌استثنای برخی معافیت‌‌‌ها برای اشخاص حقوقی تا 500 و اشخاص حقیقی تا 50 میلیارد تومان قابل اعمال خواهد شد.

به باور بسیاری از کارشناسان این مصوبه بدون توجه به ساختار و رسالت ابزارها و نهادهای فعال در بازارسرمایه که نقش واسط تجهیز منابع و تامین مالی بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد در دولت را ایفا می‌کنند، صورت گرفته و با عنایت به اندازه ابزارها و نهادهای مالی واسط فعال در بازارسرمایه مصوبه فوق کارکرد آنها در تجهیز منابع و تامین مالی کشور را مختل خواهد کرد و این اقدام در تضاد با سیاست‌‌‌های کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید است. 

گستره عدم‌ شمول معافیت‌‌‌ها فقط مختص شرکت‌های تولیدی بزرگ و شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس نبوده و فعالیت‌‌‌های کشاورزی و شهرداری‌‌‌ها و صادر‌کنندگان کالا و خدمات غیرنفتی مانند فرش و پسته و… را هم در بر خواهد گرفت و این مصوبه چالش‌‌‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری، اعم از دولتی و خصوصی ایجاد خواهد کرد.

در جمع‌بندی کلی به برخی تبعات این مصوبه به شرح زیر می‌توان اشاره کرد:

– هدایت نقدینگی به سمت بازارهای موازی نظیر ارز، طلا، مسکن، خودرو، رمزارز و برخی نابازارهای ناشناخته.

– تنبیه و خروج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری رشد قابل‌توجهی پیدا کرده و اکنون حدود 9 میلیون نفر به ارزش 900‌ هزار میلیارد تومان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این رقم حدود 13درصد نقدینگی را تشکیل می‌دهد.

– مالیات‌ستانی مضاعف از مجموع درآمدهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم.

– نقض عدالت مالیاتی. زیرا در این قانون رابطه منطقی بین حجم دارایی‌های تحت مدیریت شرکت‌ها لحاظ نشده است.

– تضعیف تامین مالی دولت و شرکت‌های تولیدی: دولت حدود 30 درصد از تامین مالی را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داده که این میزان در شرکت‌های خصوصی بالغ بر 80 درصد است.

– اختلال در تعادل منابع بانکی: با حذف این معافیت‌ها این تلقی در نزد اشخاص حقیقی ایجاد خواهد شد که دولت در صدد کاهش معافیت‌‌‌ها در سال‌های آتی است. بنابراین افراد به فکر بازارهای جایگزین افتاده و تا جای ممکن از سپرده‌گذاری در بانک‌ها خودداری خواهند کرد.

– کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی: هم‌اکنون به دلیل عدم‌تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی در زمینه تولید فولاد و مس، صورت‌های مالی این شرکت‌ها در انعکاس سود دچار اشتباه است و با این کاهش معافیت‌ها حاشیه سود شرکت‌های تولیدی کاهش خواهد یافت.

– کاهش بهره وری منابع صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه.

– پیش‌بینی‌ ناپذیر شدن تصمیمات و استراتژی‌های سیاست گذار.

علاوه بر این موضوعات آنچه بسیار مشهود است این است که چنین مصوباتی بخش شفاف اقتصاد را مورد اصابت قرار داده و موجب کاهش اعتماد جامعه به تصمیمات دولت خواهد شد.

مرجع: بورس پرس