۸۲ درصد مدیران به شکل «شانسی» انتخاب شدهاند/ استعفای یکسوم کارمندان به دلیل انتخاب اتفاقی مدیران!
تحقیقات نشان میدهد اکثرا مدیران به طور اتفاقی و تصادفی و بدون گذراندن دوره کارآموزی به راس هرم یک شرکت یا تیمی از آن شرکت میرسند که این اتفاق عواقب مختلفی ازجمله استعفای بیش از ۳۳ درصد کارمندان را به دنبال دارد.
تحقیقات مؤسسه مدیریت چارتر (Chartered Management Institute) نشان داده است که گرچه یکچهارم افراد در نیروی کار مسئولیتهای مدیریتی دارند، تعداد بسیار کمی از آنها برای انجام وظایف خود آموزش دیدهاند.
در حالی که احتمالاً هیچ کارفرمایی تمایلی ندارد مدیران خود را «شانسی» توصیف کند، گزارش مجله فورچن نشان میدهد که تقریباً تمام افرادی که به موقعیتهای مدیریتی ارتقا پیدا میکنند، تنها به این عنوان شغلی منتصب میشوند و از آموزش لازم بیبهرهاند.
مؤسسه چارتر با نظرسنجی از 4,500 کارمند و مدیر در بریتانیا دریافت که 82 درصد از مدیران «اتفاقی» هستند و یکچهارم از آنها در نقشهای ارشد رهبری قرار دارند.
گرچه این مسئله جدید نیست، اما از زمان آغاز همهگیری کووید-19، تعداد افرادی که بدون آموزش کافی به موقعیتهای مدیریتی ارتقا یافتهاند، افزایش یافته است. در سال 2019، این مؤسسه تخمین زده بود که حدود 68 درصد از مدیران در بریتانیا (معادل 2.4 میلیون نفر از 3.4 میلیون مدیر) در این دسته قرار میگیرند.
تاثیر مدیران «اتفاقی»
این روند تاثیرات منفی قابلتوجهی بر زندگی روزمره کارکنان داشته است.
در مجموع، کارکنانی که مدیر خود را «غیرموثر» توصیف کردهاند، نسبت به کسانی که مدیران خود را «موثر» میدانند، بهطور قابلتوجهی کمتر از شغل خود رضایت دارند (27 درصد در مقابل 74 درصد)، کمتر احساس ارزشمندی میکنند (15 درصد در مقابل 72 درصد) و کمتر انگیزه دارند (34 درصد در مقابل 77 درصد).
این امر احتمالاً دلیلی برای این است که نیمی از کارکنانی که مدیران خود را غیرموثر ارزیابی کردهاند، قصد دارند در سال آینده استعفا دهند. در مقایسه، کمتر از یکچهارم از کسانی که مدیران خود را موثر میدانند، قصد ترک شغل خود را دارند.
علاوه بر این، یک نفر از هر سه کارمند از میان 2,018 نفری که در نظرسنجی شرکت کردند، پیش از این به دلیل مدیریت ضعیف شغل خود را ترک کردهاند.
تاثیر ارتقای شغل بر مدیران
از سوی دیگر، تاثیر ارتقای مدیران بدون آموزش کافی بر خود آنها نیز نباید دستکم گرفته شود.
بر اساس تحقیقات CMI، یکپنجم مدیران به تواناییهای رهبری خود اعتماد ندارند و بسیاری از آنها در مواجهه با مسائل حساس تیم خود، چه در محیط کار و چه در زندگی شخصی، دچار مشکل میشوند.
در نتیجه، یکسوم مدیران نیز قصد دارند در سال آینده شغل خود را ترک کنند.
محققان CMI نوشتهاند: «کسانی که آموزش رسمی مدیریت دیدهاند، بهطور قابلتوجهی بیشتر از دیگران به تیم خود اعتماد دارند، در هدایت تغییرات احساس راحتی میکنند و در برخورد با رفتارهای نادرست جسارت بیشتری دارند.».
سیکل معیوب مدیریت ضعیف
برای رهبران کسبوکار، مدیر قرار دادن افراد در راس تیمها بدون آموزش نهتنها میتواند باعث از دست دادن بهترین اعضای تیم و استعدادها شود، بلکه میتواند به فرهنگ سازمانی نیز آسیب برساند.
کمتر از یکچهارم کارکنانی که مدیران خود را غیرموثر دانستهاند، معتقدند که کارفرمای آنها فرهنگ سازمانی خوبی دارد و تعداد کمتری از آنها سازمان خود را بهعنوان مکانی مناسب برای کار توصیه میکنند.
در نهایت، همانطور که تحقیقات نشان میدهد، زمانی که مدیریت ضعیف در یک شرکت ریشه دواند، از بین بردن آن دشوار است.
این مسئله به این دلیل است که زمانی که مدیران بدون آموزش از ردههای پایینتر ارتقا مییابند، شرکتها وارد یک چرخه معیوب میشوند. در این چرخه، مدیران از بیان نگرانیهای خود درباره عدم کفایت به مافوقهایشان میترسند و کارکنان نیز از مواجهه با مدیران ضعیف هراس دارند. این چرخه که باعث میشود کارکنان بهجای اعتراض، شغل خود را ترک کنند، به مدیریت غیرموثر (و حتی سمی) اجازه میدهد که ادامه پیدا کند.
از میان یکپنجم مدیرانی که گفتهاند میخواستند نگرانیهای خود را مطرح کنند اما نکردند، 41 درصد از آنها اظهار داشتند که از حمایت کافی مافوقهای خود مطمئن نبودند.
محققان نتیجهگیری کردهاند: «در برخی موارد، یک مدیر غیرموثر میتواند دلیل تردید یک کارمند در گزارش رفتارهای نادرست یا مشکوک باشد و در نتیجه، مانع از هشدار به مدیریت ارشد درباره یک خطر مالی یا اعتباری شود.».
منبع: تجارت نیوز