۱۱۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگشت

۱۱۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران بازگشت
خلاصه اخبار

همزمان با بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک به ایران، ششمین محموله از الواح هخامنشی شامل ۱۱۰۰ لوح عیلامی به کشور بازگردانده شد.

به گزارش ایسنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داد: این سوغاتی رئیس‌ جمهوری نتیجه رایزنی‌های فشرده وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و معاونت حقوقی رئیس‌ جمهوری با موسسه شرق‌شناسی شیکاگو است که اکنون محموله جدیدی از آن به ایران بازگردانده شده است.

این الواح بیشتر به خط میخی و زبان عیلامی و یا آرامی در اشکال و ابعاد مختلف هستند که موضوعات آنها عمدتاً درباره مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول است.

در اسفند 1311 خورشیدی در کاوش‌های باستان‌شناسی باروی تخت جمشید حدود 30 هزار لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی به خط میخی توسط گروه باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو (ارنست هرتسفلد) کشف شد. در سال 1314 خورشیدی پس از توافق دولت وقت ایران با موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مقرر شد الواح برای ترجمه و مطالعه محتوای آن به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شود که روند استرداد آنها هم‌چنان ادامه دارد.

پیش از این، پنج محموله از این الواح به ایران بازگردانده شده است. 179 قطعه در سال 1327، 37027 قطعه در سال 1330، 300 قطعه در سال 1383، 1783 قطعه در سال 1398 و 3506 در سال 1402 که این محموله نیز با پرواز ریاست جمهوری به ایران منقل شد و حدود 163 قطعه از آن، 29 اردیبهشت‌ماه 1403 همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در ایران به نمایش گذاشته شد.

به تشخیص باستان‌شناسان و زبان‌شناس‌ها، گل‌نبشته‌های هخامنشی یافته‌شده از باروی تخت جمشید به زمان داریوش بزرگ، بنیانگذار تخت جمشید (522 تا 485 پیش از میلاد) مربوط می‌شود. 

این خبر به‌روز رسانی شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *