یک گام تا انحصار و تبعیض در بازار
رتبهبندی شرکتهای مجاز فروش طلا در فضای مجازی در حالی قرار است به زودی از سوی وزارت صمت منتشر شود که فعالان و صاحبان این کسبوکارها اعتقاد دارند پارامترهایی که برای رتبهبندی آنان انتخاب شده مغالطهآمیز و نادرست است.
به گزارش اقتصادآنلاین، محسن ابوالفتحی، مدیرعامل طلاین، با کلیات طرح رتبهبندی مخالفت کرده و بر لزوم شفافیت و عدالت در اجرای آن تاکید دارد و میگوید: «چنین رتبهبندیای ممکن است موانعی جدی برای ورود کسبوکارهای کوچکتر ایجاد کند. رقابت در شرایطی که معیارهای رتبهبندی شفاف نباشد، به سود پلتفرمهای بزرگتر تمام خواهد شد و عملاً استارتاپها و کسبوکارهای نوپا از میدان خارج میشوند. این نگرانی نیز وجود دارد که این طرح به نوعی «اینماد دوم» تبدیل شود؛ سازوکاری که خود همواره با نقدهای جدی در مورد شفافیت و تاثیرگذاری مواجه بوده است.»
دانیال حمیدی مطلق، از فعالان حوزه طلا و مدیرعامل بازر، معتقد است زمانی میتوان رتبهبندی درستی انجام داد که علاوه بر پارامترهای مثبت، نکات منفی هم به شکل منطقی مدنظر قرار بگیرد و در نهایت با میانگینگیری از تمام این موارد بتوان به نتیجهای نزدیک به واقعیت رسید. این فعال صنف طلا نهایتاً نیز تاکید میکند: «مهمترین نکته به نظر من باید بحث رفع تعهد باشد چون اصلاً هدف از تمام این کارها این است که اعتمادسنجی صورت بگیرد برای بهبود انتخاب مردم.»
علیرضا عیوضی، دیگر فعال بازار طلا و مدیرعامل گلدیکا، نیز میگوید تعداد پارامترهایی که برای رتبهبندی در نظر گرفته میشود نباید زیاد باشد. بهطوری که نهایتاً کسبوکارها در دو سطح رتبهبندی شوند و تبعیض چندانی بینشان وجود نداشته باشد. او ادامه میدهد: «دو سطح کافی است و به نظرم نیازی نیست رتبهبندی ریز و مثلاً 20 سطحی باشد. فقط همین که مخاطب بداند دسته اول تاکنون تخلفی نداشتهاند و تعهداتشان را تحویل دادهاند و… و دسته دوم هم دستهای هستند که برخی تخلفات را داشتهاند ولی دارای مجوز هستند، مابقی هم کسبوکارهای بدون مجوز و بیاعتبار هستند، کافی است و به نظرم طرح را به هدفش میرساند.»
منبع: اقتصاد آنلاین