یک افغانی برابر با ۱۰.۰۰۰ ریال شد/ افت شدید ریال ایران در برابر پول افغانستان

یک افغانی برابر با ۱۰.۰۰۰ ریال شد/ افت شدید ریال ایران در برابر پول افغانستان
خلاصه اخبار

قیمت افغانی به‌عنوان واحد پولی رسمی کشور افغانستان با عبور از ۱۰۰۰ تومان، رکورد جدیدی را در بازار ارز ایران ثبت کرد.

به گزارش سرویس طلا و ارز اقتصادآنلاین، قیمت افغانی در بازار ایران که در اردیبهشت ماه کمتر از 800 تومان و تا اواخر شهریور در نوسان بود، با شروع ماه مهر به یکباره اوج گرفت و اکنون از مرز 1000 تومان هم عبور کرده است.

طبق آمار شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز، هر افغانی افغانستان برابر از با 10.270 ریال ایران. این جهش از سویی به دلیل افزایش ارزش افغانی و از سویی دیگر به دلیل کاهش ارزش ریال در ماه‌های اخیر است.

افغانی چگونه با ارزش شد؟

در سال 2023 اعلام شد که ارزش پول افغانستان 14 درصد رشد پیدا کرده است. به گفته کارشناسان، طالبان با ممنوع کردن استفاده از دلار و روپیه پاکستانی در معاملات محلی و وضع محدودیت برای انتقال دلار به خارج از افغانستان و ممنوعیت تجارت آنلاین، ارزش پول افغانی را در بازار بالا برده است. این اقدامات باعث افزایش ارزش افغانی نسبت به دلار و کاهش ارزش روپیه نسبت به دلار شده است.

در ایران اما ارزش ریال طی یک ماه گذشته به شدت افت کرده است. امروز پنجشنبه 3 آبان، ارزش ریال در بازار ایران در برابر تمامی واحدهای پولی جز افغانی کاهش یافت اما رشد 39 صدم درصدی ریال در برابر افغانی باعث نشد که ارزش یک افغانی به کمتر از 1000 تومان سقوط کند و افغانی همچنان در کانال 1000 تومان قرار دارد.

مقایسه ارزش ریال با افغانی در سال 1403

در شروع سال جاری یک افغانی برابر بود با 8500 ریال. در 29 اردیبهشت ماه از ارزش افغانی در برابر ریال کاسته و یک افغانی برابر با 7930 ریال شد. در 10 مهر 1403، نرخ افغانی در بازار ایران به بیش از 9000 ریال افزایش یافت و از آن زمان تا کنون نرخ افغانی در بازار رو به رشد بوده است. در روز 2 آبان، ارزش افغانی در ایران به بالاترین زمان در سال‌های اخیر رسید و یک افغانی برابر با 10480 ریال شد. امروز 3 آبان ارزش افغانی با کاهشی نسبی به 10270 ریال رسید.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *