یورو/دلار مترصد کشش صعودی

یورو/دلار مترصد کشش صعودی
خلاصه اخبار

پس از بازگشت دلار آمریکا در روز پنج‌شنبه، یورو/دلار در آخرین روز معاملاتی 2023، در یک باند معاملاتی در حدود 1.1050 نوسان داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» یورو/دلار (EUR/USD) در آخرین روز معاملاتی سال 2023، همچنان در یک باند باریک در حوالی 1.1050 در حال نوسان است.

در این بین، دلار آمریکا پس از بازگشت روز پنج‌شنبه، در برابر رقبای خود انعطاف‌پذیر باقی می‌ماند و باعث می‌شود تا یافتن کشش صعودی برای این جفت دشوار شود.

تحلیل اجمالی بنیادین یورو/دلار

بررسی نوسانات این جفت نشان می‌دهد که یورو/دلار در روز پنج‌شنبه موقعیت خود را از دست داد و نتوانست بالای 1.1100 باقی بماند. از طرفی، اصلاح معوقه پس از بازگشت در بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، شتاب بیشتری گرفت.

در حوزه‌ی گزارش‌های هفتگی کلیدی، داده‌ها حکایت از افزایش بیش از حد انتظار در مطالبات اولیه بیکاری و رسیدن آن به رقم 218000 داشت که در واقع بالاترین سطح در سه هفته‌ی اخیر تلقی می‌شد.

همچنین میزان مطالبات مستمر نیز افزایش یافت و به 1.875 میلیون رسید. فروش مسکن معلق در ماه نوامبر کمتر از انتظارات برای افزایش 1 درصدی و به میزانی ثابت بود. البته این داده‌ها تاثیر قابل توجهی بر دلار آمریکا یا انتظارات سیاست پولی نداشت. افزون بر آن، گزارش شاخص PMI شیکاگو در روز جمعه، از 55.8 در ماه نوامبر به 51 در دسامبر کاهش یابد.

PMI

اما در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، دلار آمریکا تحت تاثیر داده‌های اقتصادی ایالات متحده قرار نگرفت. در طول جلسه‌ی آمریکا، بازگشت بازدهی خزانه‌داری شتاب بیشتری گرفت و پس از یک حراج 7 ساله، بازده 10 ساله از 3.79% به 3.85% افزایش یافت.

در روز جمعه، داده‌های ارائه‌شده شامل شاخص اولیه‌ی قیمت مصرف‌کننده اسپانیا (CPI) در ماه دسامبر است که بدان دلیل که اولین نگاه اجمالی به تورم در منطقه یورو در ماه دسامبر را ارائه می‌دهند، به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تحلیل اجمالی تکنیکال یورو/دلار

یورو/دلار (EUR/USD) در 1.1139 به اوج رسید که بالاترین سطح روزانه از 27 جولای بوده و سپس شروع به عقب‌نشینی کرد. این روند اصلاحی، به ویژه پس از آنکه رالی با پیشروی زیادی به نظر می‌رسید، می‌تواند طبیعی باشد. گذشته از آن، روند اولیه برای یورو همچنان مثبت است و اگر این عقب‌نشینی ادامه یابد، به کاهش شرایط اشباع خرید کمک خواهد کرد.

در نمودار 4 ساعته، یورو/دلار (EUR/USD) در حال آزمایش میانگین متحرک 20 ساده (20-SMA) در حدود 1.1060 است. تثبیت زیر این سطح می‌تواند زیان‌های بیشتر یا حداقل یک دوره‌ی تثبیت به دور از اوج‌های اخیر را منعکس کند. در زیر این ناحیه، حمایت قوی بعدی در 1.1010 و پس از آن 1.0960 قرار دارد. کاهش به سطح اخیر می‌تواند خریداران را جذب کند.

اما از منظر صعودی، اگر این جفت ارز به بالای 1.1100 صعود کند، می‌تواند در مقام آزمایش اوج‌های اخیر برآید.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز