یورو/دلار در شروع هفته‌ای مثبت

یورو/دلار در شروع هفته‌ای مثبت
خلاصه اخبار

یورو/دلار از پایین‌ترین سطح 1.0656 هفته‌ی گذشته جهش کرد و زیر سد 1.0700 باقی ماند که در واقع، بازگشت خود را مدیون تثبیت دلار آمریکاست.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» جفت یورو/دلار آمریکا در ساعات اولیه معاملات آسیایی روز دوشنبه، هفته را با حالتی مثبت آغاز می‌کند. یورو/دلار در حال حاضر در حدود 1.0690 معامله می‌شود که بیانگر 0.04% افزایش در روز است.

گفتنی است این جفت از پایین‌ترین سطح 1.0656 هفته‌ی گذشته جهش کرد و زیر سد 1.0700 باقی ماند که در واقع، بازگشت خود را مدیون تثبیت دلار آمریکا ست. 

اما در چشم‌انداز داده‌ها، انتظارات تورمی 12 ماهه ایالات متحده از 4.2 درصد به 4.4 درصد افزایش یافت و به طور مشابه، انتظارات 5 ساله، رشدی از 3.0 درصد به 3.2 درصد را ثبت کرد. از سوی دیگر، شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان از 63.8 در ماه اکتبر به 60.4 در ماه نوامبر کاهش یافت.

ناگفته نماند رویداد کلیدی بعدی، انتشار گزارش CPI اکتبر خواهد بود. اگر این گزارش قوی‌تر از میزان برآوردشده باشد، می‌تواند احتمال افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر را تقویت کند و این در حالی است که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در هفته‌ی گذشته، از عدم تردید بانک مرکزی برای اعمال سیاست سختگیرانه‌تر در صورت لزوم خبر داد. 

نرخ بهره

افزون بر آن، پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی که کمیسیون اروپا در اواخر روز دوشنبه منتشر می‌کند، حاکی از آن خواهد بود که اصلاح رشد اقتصادی در سال 2024 صورت می‌گیرد. تولید ناخالص داخلی اولیه منطقه یورو برای سه ماهه سوم نیز ارائه خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ارقام سه ماهه 0.1 درصد کاهش یابد و رقم سالانه نیز 0.1 درصد رشد کند. چندین سخنران بانک مرکزی اروپا از جمله لاگارد، دی گیندوس، لین، و ویلروی نیز احتمالاً تکرار خواهند کرد که هنوز زمان بحث در مورد کاهش نرخ نرسیده است.

و در نهایت، بنا بر اعلام صندوق بین‌المللی پول در هفته‌ی گذشته، احتمال بالاماندن تورم به مدت طولانی‌تر به دلیل رشد سریع دستمزدها در منطقه یورو وجود دارد. البته پیش‌بینی بازار، کاهش 90 واحد پایه‌ای نرخ تا پایان سال آینده خواهد بود.

از طرفی انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا برای تعدیل فشار قیمت‌ها، نرخ بهره را در بالاترین حد خود در سال آینده حفظ کند.

بررسی اجمالی تکنیکال یورو/دلار

بررسی نمودارها حاکی از آن است که یورو/دلار (EUR/USD) به زیر نقطه میانی کانال رگرسیون صعودی نزول کرد که نشان‌دهنده‌ی یک شیب نزولی در چشم‌انداز کوتاه‌مدت است. علاوه بر آن، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار 4 ساعته به زیر 50 عقب نشینی می‌کند.

اگر یورو/دلار (EUR/USD) موفق به تثبیت در بالای 1.0680 (نقطه میانی کانال صعودی) نشود، فضا برای فروشندگان مشتاق فراهم خواهد شد. در این سناریو، میانگین متحرک ساده 50 دوره‌ای (50-SMA) به عنوان پشتیبانی موقت در 1.0660، پیش از سطوح 1.0640 (سطح اصلاحی فیبوناچی 38.2% آخرین روند نزولی) و 1.0620 (حد پایین کانال صعودی، SMA 100 دوره‌ای) همسو می‌شود.

در جهت صعودی، مقاومت‌ها در 1.0700 (فیبوناچی 50% اصلاحی)، 1.0730 (حد بالای کانال صعودی) و 1.0750 (فیبوناچی 61.8% اصلاحی) قرار دارند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز