گلدیران آماده عرضه اولیه شد

گلدیران آماده عرضه اولیه شد
خلاصه اخبار

بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از عرضه اولیه تپسی،بازار فرابورس ایران این بار شاهدعرضه اولیه شرکت گلدیران با نماد گلدیرا خواهد بود.

نزدیک به دو ماه از آخرین عرضه اولیه در فرابورس ایران می گذرد و حالا در دومین هفته از شهریور 1401، شاهد ورود دو شرکت جدید به این بازار خواهیم بود. این هفته سهام شرکت گلدیران از طریق فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. در جریان این عرضه اولیه که مخصوص سرمایه گذاران واجد شرایط در نظر گرفته شده است، 6 درصد از سهام این شرکت عرضه خواهد شد.

مشخصات عرضه اولیه گلدیران

  • نماد: گلدیرا
  • تعداد کل سهام قابل عرضه: 228 میلیون سهم
  • تاریخ عرضه: 1401/06/14
  • حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد: 11,400,000 سهم
  • قیمت مبنا: 4500 ریال

در جریان جلسه معرفی شرکت گلدیران که برای  ارائه آخرین وضعیت مالی شرکت برگزار شده بود، مدیرعامل و رئیس ارزش گذاری شرکت تامین سرمایه نوین بعد از ارائه آخرین وضعیت شرکت، قیمت هر سهم گلدیران را حدود 670 تومان اعلام کردند. البته این عدد بر اساس ارزش‌گذاری به روش های مختلف محاسبه شده است و قیمت بازگشایی بر مبنای عرضه و تقاضا و تحت تاثیر شرایط بازار در روز بازگشایی تعیین خواهد شد.

گلدیران بعد از اتمام فرآیند عرضه اولیه مشابه روندی که تپسی طی کرده است، برای افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم متوقف خواهد شد. در مرحله دوم افزایش سرمایه که از طریق واگذاری حق تقدم های سلب شده انجام می شود، 14 درصد از سهام گلدیران به عموم عرضه خواهد شد.

با شرکت گلدیران بیشتر آشنا شوید

شرکت گلدیران فعالیت خود را از سال 1385 با موضوع تولید لوازم خانگی و تلویزیون شروع کرده است. در حال حاضر کارخانجات این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان و شهرک صنعتی کاسپین در شهرستان قزوین مشغول فعالیت هستند.

سهامداران شرکت

تولیدات شرکت گلدیران

شرکت گلدیران از حدود سی سال قبل نمایندگی محصولات ال جی در ایران را عهده دار بوده و در نهایت از سال 1385 فعالیت خود را در راستای تولید این محصولات شروع کرد. این فعالیت در نهایت منجر به تولید محصولات مختلف با برند جی پلاس شد. خط تولید تلویزیون شرکت صنایع گلدیران فعالیت خود را از سال 1391 شروع کرد و به دنبال آن کارخانه های تولید ماشین لباسشویی در سال 1395 و تولید یخچال و ساید در سال 1396 احداث شدند. بر اساس اطلاعات ارائه شده در امیدنامه شرکت، در پایان سال 1399 لوازم صوتی و تصویری 56 درصد از درآمدهای این شرکت را تشکیل داده است. 44 درصد دیگر از درآمد های شرکت از محل تولید و فروش لوازم خانگی و 1 درصد باقیمانده از طریق فروش قطعات تامین شده است.

مقایسه ظرفیت تولید و ظرفیت عملی

مقایسه گلدیران با سایر شرکت

شرکت صنایع گلدیران با ورود به بازار فرابورس در گروه ماشین آلات و تجهیزات و زیر گروه تولید وسایل خانگی با شرکت هایی از قبیل پارس خزر(لخزر)، آبسال(لابسا) و صنایع ماشین های اداری ایران(مادیرا) هم گروه خواهد بود. نمودار زیر مقایسه ای بین ظرفیت تولید عملی و واقعی این شرکت ها بر اساس اطلاعات صورت های مالی انتهای سال 1398 را نمایش داده است(منبع:امیدنامه شرکت گلدیران)

بر این اساس برای مقایسه عملکرد گلدیران از نظر سود آوری در مقایسه با سایر شرکت ها، سود گلدیران به صورت نسبتی از سود صنعت در سال 1398 محاسبه شده است. جدول و نمودار زیر مقایسه وضعیت سودآوری شرکت های گروه لوازم خانگی را نمایش می دهد.