گزارش گلکسی دیجیتال: سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در بازار کریپتو کاهش یافته است

گزارش گلکسی دیجیتال: سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در بازار کریپتو کاهش یافته است
خلاصه اخبار

در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. طبق گزارش گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، پروژه‌های نوپای کریپتو به دلیل افت حجم سرمایه‌گذاری، کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. به گزارش میهن بلاکچین، این کاهش سرمایه‌گذاری در حالی رخ داده که سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های جدید هستند، …

در سه‌ماهه سوم سال 2024، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه ارزهای دیجیتال کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. طبق گزارش گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، پروژه‌های نوپای کریپتو به دلیل افت حجم سرمایه‌گذاری، کمتر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.

به گزارش میهن بلاکچین، این کاهش سرمایه‌گذاری در حالی رخ داده که سرمایه‌گذاران به دنبال فرصت‌های جدید هستند، اما شرایط کنونی بازار و عدم اطمینان‌ از وضعیت اقتصادی، مانع از رشد پروژه‌های جدید در این صنعت شده است.

کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بازار کریپتو

شرکت گلکسی دیجیتال اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه کریپتو در سه‌ماهه سوم سال، با 20٪ کاهش نسبت به سه‌ماهه دوم، به سطح 2.4 میلیارد دلار رسید. این افت تحت تاثیر «بازار باربل» (Barbell Market) رخ داده است، جایی که بیت‌ کوین و میم‌ کوین‌های پرریسک در مرکز توجه قرار می‌گیرند، در حالی که پروژه‌های متوسط که به دنبال جذب سرمایه هستند نادیده گرفته می‌شوند.

طبق گزارش الکس تورن (Alex Thorn)، رئیس بخش تحقیقاتی گلکسی دیجیتال و گِیب پارکر (Gabe Parker)، تحلیل‌گر بازار در 15 اکتبر (24 مهر)، این کاهش در سرمایه‌گذاری‌ها با 17٪ کاهش در تعداد معاملات همراه بود، به طوری که در سه‌ماهه سوم 478 معامله انجام شد.

با این وجود، میزان سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه سوم سال 2.4 میلیارد دلار بود و نسبت به همین زمان در سال گذشته، 21.5٪ افزایش یافته است.

این دو تحلیل‌گر نوشتند:

کاهش سرمایه‌گذاری خطرپذیر، به دلایل متعددی از جمله وجود «بازار باربل» اتفاق می‌افتد؛ طبق این الگو، بیت‌ کوین و ETFهای جدید آن در یک طرف و معاملات مربوط به میم‌ کوین‌ها که تامین مالی نمی‌شوند از طرف دیگر در مرکز توجه قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که به پروژه‌های متوسط کریپتو توجه لازم نشود.

میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حوزه کریپتو و تعداد معاملات از سال 2016 تا کنون - منبع: Galaxy Digital
میزان سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حوزه کریپتو و تعداد معاملات از سال 2016 تا کنون – منبع: Galaxy Digital

این امر باعث شده است که علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ به پروژه‌های متوسط کاهش یابد و بازار کریپتو در سال 2024 همچنان دچار رکود باشد.

یک نمونه از پرتفلیوی «بازار باربل»، شامل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا مانند بیت‌ کوین و اتریوم در کنار توکن‌های سفته‌بازانه نظیر میم‌ کوین‌ها است. در این بین، توکن‌های میان‌رده و پروژه‌های متوسط، اغلب از جذب سرمایه از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر محروم می‌شوند.

در گزارش گلکسی دیجیتال آمده است که تقاضای زیاد برای ETFهای اسپات بیت‌ کوین از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ مانند صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های پوشش ریسک، ممکن است باعث شده باشد که این سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ابتدایی‌تر در کریپتو غفلت کنند.

تورِن و پارکر اضافه کردند که همبستگی چندساله بین قیمت بیت‌ کوین و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه کریپتو اکنون شکسته شده است. آن‌ها توضیح دادند:

علاقه ضعیف تخصیص‌دهندگان به سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو و همچنین سرمایه‌گذاری خطرپذیر به‌طور کلی، در کنار روایت‌هایی که بیت‌ کوین را در اولویت قرار داده‌اند و بسیاری از روایت‌های داغ سال 2021 را کنار گذاشته‌اند، می‌توانند بخشی از توضیح این تفاوت باشند.

در حالی که تقاضا برای ETF اسپات اتریوم تاکنون ناچیز بوده است، افزایش پذیرش آن ممکن است باعث شود که علاقه سرمایه‌گذاران خطرپذیر به پروژه‌های دیفای (DeFi) و وب 3 که به‌طور ذاتی به کریپتو وابسته هستند، بیشتر از این کاهش یابد.

معاملات در مراحل اولیه، 85٪ از سرمایه‌گذاری‌های کلان در سه‌ماهه سوم را به خود اختصاص داده‌اند، که عمده این سرمایه‌گذاری‌ها به صرافی‌های کریپتو، شرکت‌های معاملات ارز دیجیتال و شرکت‌های پشتیبان بلاک‌چین‌های لایه 1 تعلق داشته است.

شرکت‌های کریپتویی که خدمات هوش مصنوعی را ادغام کرده‌اند، پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، به طوری که بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر آنها نسبت به سه‌ماهه قبلی پنج برابر افزایش یافته است.

توزیع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حوزه‌های مختلف در سه‌ماهه سوم 2024 - منبع: Galaxy Digital
توزیع سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در حوزه‌های مختلف در سه‌ماهه سوم 2024 – منبع: Galaxy Digital

از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که در این زمینه نقش داشته‌اند می‌توان به شرکت‌های سنتینت (Sentient)، ستی (CeTi) و ساهارا ای‌آی (Sahara AI) اشاره کرد که به ترتیب 85 میلیون دلار، 60 میلیون دلار و 43 میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.

شرکت‌های کریپتویی مستقر در ایالات متحده 56٪ از سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به خود اختصاص دادند، که این میزان از 43.5٪ از مجموع 478 معامله در سه‌ماهه سوم به دست آمده است. پس از ایالات متحده، سنگاپور و بریتانیا با 8.7٪ و 6.8٪ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. امارات متحده عربی و سوئیس نیز جزو پنج کشور برتر از نظر جذب سرمایه بوده‌اند.

گلکسی پیش‌بینی کرده است که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سه‌ماهه چهارم 2024 و سه‌ماهه اول سال 2025، با کاهش نرخ بهره و احتمال آرامش بیشتر در محیط‌های نظارتی، افزایش یابد.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *