گزارش جنگ نابرابر

گزارش جنگ نابرابر
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

ماجرای ورود سلبریتی‌ها به عرصه نویسندگی فقط در ایران حاشیه‌ساز نبوده است. این موضوع در نقاط دیگر دنیا هم رواج دارد و اخیرا گاردین گزارشی منتشر کرده و به یک رقابت نابرابر در میان نویسندگان ادبیات کودک و سلبریتی‌ها پرداخته است.

ماه گذشته کتابی با عنوان «دایناسوری که هالووین را خراب کرد!» نوشته تام فلچر و داگی پویتتر از گروه موسیقی مک‌فلای منتشر شد و در مدت زمان کوتاهی به صدر جدول پرفروش‌ها رسید.همچنین دیوید ویلیامز، بازیگر و کمدین انگلیسی، با کتاب «استروچیمپ» توانست مخاطبان فراوانی را جذب کند و در ماه‌های اخیر این اثر تنها در بریتانیا، 25میلیون نسخه فروش داشته است.حالا خبر آمده که کایرا نایتلی، ستاره‌ انگلیسی فیلم «دزدان دریایی کارائیب»، هم کتابی در ژانر ادبیات کودک نوشته که قرار است اکتبر سال آینده منتشر شود. گاردین نوشته چاپ کتاب توسط سلبریتی ها مساله جدیدی نیست.در سال1974 جولی اندروز، ستاره فیلم کلاسیک «آوای موسیقی» (در ایران «اشک‌ها و لبخندها»)، رمان‌های کودکانه‌ «مندی» را منتشر کرد و در سال2003 نیز کتاب «رُزهای انگلیسی» نوشته مدونا خواننده آمریکایی چاپ شد. اما آنچه در سال‌های اخیر تغییر کرده درآمد نویسندگان اصلی ژانر ادبیات کودک و نوجوان است که به شدت در حال کاهش است و فروش‌ها بیشتر به سمت آثار سلبریتی‌ها رفته است.

گاردین نوشته نویسندگان می‌گویند ورود سلبریتی ها به نشر کتاب‌های کودک، تلاش‌ها و استعدادهای نویسندگان غیرسلبریتی را زیر سوال می‌برد. جوشوا سیگل، نویسنده و شاعر، گفته نوشتن برای کودکان یک هنر است که نیاز به مهارت، تمرین و انضباط دارد و من سخت روی هنر خود کار می‌کنم. واقعا ناراحت‌کننده است که مردم فکر می‌کنند کار آسانی است. او تاکید کرده سلبریتی‌ها به پول یا توجه بیشتر نیاز ندارند، اما نویسندگان واقعی بسیار به آن نیاز دارند. به گزارش این نشریه یکی از مهم ترین معضلات نویسندگان حرفه ای پیدا کردن ناشر است درحالی‌که سلبریتی‌ها با چنین مشکلی روبه‌رو نیستند. جیمز ای لیونز نویسنده ادبیات کودک و نوجوان می‌گوید: «قبل از اینکه بتوانم برای انتشار کتابم با ناشری به توافق برسم بیش از 180درخواست فرستادم و در طول 4 سال روی داستان هایم کار کردم. این رویه برای نویسندگان همیشه وجود دارد و کتاب‌هایشان بارها توسط ناشرها رد می‌شود و نمی‌توانند با یک بلیت به‌یک‌باره به جلوی صف بروند.»

هلن تامب لین-ساوی مالک کتابفروشی واندرلند هم گفته است: «نام‌های مشهور از بازارسازی و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای بهره‌مند می‌شوند که بیشتر نویسندگان از آن محرومند. دیدن نویسندگان مشهور که در برنامه‌های پربیننده تلویزیون درباره‌ کتاب‌هایشان صحبت می‌کنند، به طور فزاینده‌ای مرسوم شده است و فروش آثارسلبریتی‌ها را بالا می‌برد.» جیمز ای لیونز، نویسنده انگلیسی بر این باور است که خریداران کتاب لزوما اهمیتی نمی‌دهند که آیا کتاب خوب است یا نه و فقط نام روی جلد است که آنها را متقاعد به خرید می‌کند. او می‌گوید اگر سلبریتی‌ها از امکاناتشان برای تبلیغ کتاب‌های دیگر هم استفاده کنند بسیار تاثیرگذار خواهند بود.بااین‌حال کاترین راندل نویسنده و استاد دانشگاه معتقد است برخی کتاب‌های کودک که توسط سلبریتی‌ها نوشته شده کیفیت خوبی دارند. او به طور خاص به رمان جدید کیت مک‌کینون بازیگر آمریکایی و همچنین همکاری مارکوس راشفورد بازیکن تیم فوتبال منچستر یونایتد برای نگارش یک کتاب غیرداستانی اشاره می‌کند.

راندل می‌گوید:«گلایه خاص من از سلبریتی‌هایی است که نام خود را روی رمان‌های کودکی می‌گذارند که به طور مشترک نوشته شده‌اند و این اتفاق آب را آلوده و کار والدین و معلمان را در یافتن آثار خوب دشوار می‌کند و ادبیات کودک را چیزی ارزان و بی‌ارزش به نظر می‌آورد.» از سوی دیگر برخی معتقدند عنوان‌های پشتیبانی‌شده توسط سلبریتی‌ها به حفظ سلامت صنعت کتاب کودک کمک می‌کند. هاوارد پرلستین نویسنده گفته است: «توجه به هر کتاب کودک موجی ایجاد می‌کند که کل صنعت نشر را بالا می‌برد. کتاب‌های نوشته‌شده توسط سلبریتی‌ها می‌توانند به رشد ادبیات کودک کمک کنند و حتی با آثارشان مساله تبعیض نژادی را کاهش دهند. به عنوان مثال سری کتاب‌های «ماجراهای باشگاه صبحانه» از مارکوس راشفورد این کار را به شکلی مثبت انجام داده چون هم به دیده شدن نویسندگان بااستعداد کمک کرده و هم اینکه به فروش خوبی دست یافته است.»

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *