گره کور واردات خودروهای کارکرده!

گره کور واردات خودروهای کارکرده!
خلاصه اخبار

لایحه خودروهای کارکرده خرداد سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از آن مورد تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

اما از همان ابتدای کار، این طرح مخالفان جدی داشت که مهم‌ترین آن‌ها بانک‌مرکزی بود؛ با این وجود در روزهای پایانی دولت سیزدهم آیین‌نامه آن ابلاغ و اجرای آن به‌نوعی به‌گردن دولت چهاردهم افتاد.

براساس این طرح هر شخص حقیقی می‌تواند یک خودرو کارکرده با عمر کمتر از 5 سال از سایر کشورها وارد ایران کند. چندی پیش محمد اتابک، وزیر صمت در جدیدترین اظهار نظر خودرویی خود اعلام کرده که آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده به‌دلیل طرح برخی مباحث از سوی سازمان ملی استاندارد، گمرک و بانک‌مرکزی با اشکالاتی روبه‌رو است و باید اصلاح شود.

آن‌طور که وزیر صمت می‌گوید مشکلاتی در بخشنامه واردات خودروهای دست‌دوم وجود دارد که می‌تواند برای کشور هزینه‌ساز باشد. البته اظهار نظر درخصوص واردات خودروهای کارکرده تنها به‌وزیر جدید صمت ختم نشده و به‌تازگی نیز فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم اظهارنظری در این رابطه داشته است. سخنگوی دولت ضمن این‌که اصل را بر حمایت از تولیدات داخلی دانسته، با این حال استفاده از خودرو خارجی را حق مردم عنوان کرده و درعین حال تاکید کرده که بحث درمورد خودروهای کارکرده زیاد است و این‌که با شان مردم همخوانی دارد یا نه مطالبه‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد؛ اما دولت درحال برطرف کردن موانع قانون واردات خودروهای کارکرده است.

به‌هر حال واردات خودروهای دست‌دوم بعد از ورود محصولات صفرکیلومتر خارجی و براساس قانون ساماندهی صنعت‌خودرو مورد توجه قرار گرفت؛ طرحی که نمایندگان مجلس در زمان تصویب قانون ساماندهی صنعت‌خودرو به‌دنبال آن بودند تا از مسیر واردات خودروهای صفرکیلومتر و همچنین دست‌دوم، زمینه را برای ایجاد رقابت و همچنین مدیریت بازار خودرو فراهم کنند. با این حال هنوز این قانون وارد فاز اجرا نشده و هیچ خودرو سواری دست‌دومی در پروسه ثبت‌سفارش و واردات قرار نگرفته است. البته چند روزی است مجلس شورای‌اسلامی با جدیت پیگیر عدم‌ اجرای کامل قانون سامان‌دهی بازار خودرو به‌ویژه در بخش واردات کارکرده‌ها شده است.

به‌اعتقاد کارشناسان با توجه به‌طرح اشکال وزیر صمت جدید به آیین‌نامه کارکرده‌ها و از سویی ایرادات بانک‌مرکزی، سازمان ملی استاندارد و گمرک به آیین‌نامه واردات دست‌دوم‌ها، به‌نظر می‌رسد دغدغه مشخص در این مصوبه به‌بحث تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده خارجی، بحث تعیین استانداردها برای ورود محصولات دست‌دوم خارجی به‌بازار خودرو و مطابقت خودروهای کارکرده خارجی با استانداردهای 85 گانه ابلاغی سازمان ملی استاندارد برای خودروهای داخلی و وارداتی و همچنین تعرفه واردات دست‌دوم‌ها مربوط می‌شود.

نخستین واکنش‌ها به‌اجرا نشدن این قانون از سوی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی بود که از پیگیری این کمیسیون بابت اجرایی نشدن کامل قانون سامان‌دهی خبر داد و پس از آن هم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی در گزارشی به اثربخشی قانون سامان‌دهی خودرو و این‌که کارکرد آن تا به‌امروز به‌خصوص در بخش الزام واردات خودروهای نو و کارکرده کمتر از 40 ‌درصد بوده است، اشاره کرد.

در هفته گذشته نیز عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی موانع واردات خودروهای کارکرده در این کمیسیون خبر داد و با بیان این‌که منشا ارز واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست، گفت دست‌اندرکاران و واردکنندگان خودرو به‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌آیند تا با همکاری آن‌ها موانع بر سر اجرای این طرح برداشته شود. حسنعلی محمدی با بیان این‌که واردات خودرو دست‌دوم با معضلاتی روبه‌رو است، تاکید کرده خودروهای دست‌دوم وارداتی نباید تصادفی باشند؛ ضمن این‌که ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها نیز الزامی است.

کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی هیوندای توسان (2023)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا 10 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش 967 میلیون‌تومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (85گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 436 میلیون‌تومان، شاهین اتومات (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 821 میلیون‌تومان، پژو 207 اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 897 میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش 732 میلیون‌تومان، کوییک اتومات (سفید مشکی) (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 557 میلیون‌تومان و پژو 207 موتور TU3 (85گانه) (1403) با 2 میلیون‌تومان کاهش 644 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 40 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 40 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 455 میلیون‌تومان، اکستریم VX (2023) با 30 میلیون‌تومان کاهش به 4 ‌میلیارد و 370 میلیون‌تومان، اسکای‌ول ET5 نبکا (1403) با 30 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 600 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 440 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X5 (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 610 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 600 میلیون‌تومان، کیا K5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 ‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان و ونوسیا وی آنلاین (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 450 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو