گرانی ۲۰ میلیون‌ تومانی فونیکس «آریزو ۶ پرو»

گرانی ۲۰ میلیون‌ تومانی فونیکس «آریزو ۶ پرو»
خلاصه اخبار

خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند خود را با نظم ارزی جدید خودرو وفق دهند. تا جایی که شاهدیم در برخی از طرح‌های جدید فروش خودرو، عرضه‌کنندگان اساسا قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. این بلاتکلیفی را می‌توان یکی از اثرات جانبی تصمیم سیاستگزاران بر حذف سقف برای ارز تجاری در نظر گرفت.

استفاده از ارز توافقی به‌جای نیمایی را می‌توان قدم مثبتی برای رواج شفافیت در صنعت‌خودرو دانست؛ اما بعد از اعلام خبر شناور شدن نرخ ارز تجاری هنوز صنعت و بازار خودرو به‌تعادل جدید خود نرسیده است.به‌طوری که در طرح‌های جدید فروش خودروسازان خصوصی خبری از اعلام قیمت نیست و محصولات وارداتی نیز هنوز برچسب «قیمت علی‌الحساب» را دارند.

درواقع باید گفت با قیمت‌های جدید ارز تجاری، مونتاژکاران که نیاز به‌واردات قطعات در حجم بالا دارند، تا حد زیادی دچار بلاتکلیفی شده‌اند؛ چراکه نمی‌دانند واردات آن‌ها با چه نرخ ارزی محاسبه می‌شود و قیمت‌ تمام‌شده آن‌ها چه میزان خواهد بود.

از طرف دیگر واردکنندگان خودرو نیز با چنین ابهامی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درواقع قیمت‌گذاری دستوری برای مونتاژکاران عملا وجود ندارد؛ اما محصولات وارداتی کاملا تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری است و باید منتظر اعلام قیمت‌ها بر اساس نرخ جدید ارز باشند. اما با توجه به این‌که قیمت‌گذاری بر اساس قیمت تمام‌شده انجام می‌شود و قیمت ارز تجاری نیز شناور است، بنابراین قیمت تمام‌شده محصولات ممکن است هر روز متفاوت باشد و مشخص نیست که نهادهای قیمت‌گذار چگونه قرار است این تغییرات قیمتی را پوشش دهند.

شاید مونتاژی‌ها که کمتر تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری دستوری هستند، بتوانند با این تغییرات پیش بروند؛ اما خودروسازان داخلی که هرچند ماه یک‌بار (در آخرین مورد 18 ماه) قیمت‌های جدید برای‌شان اعلام می‌شود، چگونه قرار است با این تغییرات ارزی کنار بیایند؟

نتیجه چنین وضعیتی این است که مشتریان نیز فضای مبهمی پیش روی خود می‌بینند و نمی‌دانند که قرار است خودرو مورد نظر خود را با چه قیمتی خریداری کنند. در ادامه با توجه به‌شناور شدن «قیمت تمام‌شده» حتی احتمال دارد که برخی تغییرات جدی در شیوه عرضه خودرو هم در پیش باشد.

گام نخست برای تغییر این شرایط، حذف ارز ارزان از صنعت‌خودرو بوده است و می‌توان گفت برای عبور از رانت در صنعت‌خودرو کشور چاره‌ای جز حذف این شکل از ارز وجود نداشت. اما همان‌طور که اشاره شد خودروسازان و واردکنندگان هنوز نتوانسته‌اند خود را با نظم ارزی جدید خودرو وفق دهند. تا جایی که شاهدیم در برخی از طرح‌های جدید فروش خودرو، عرضه‌کنندگان اساسا قیمت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند. این بلاتکلیفی را می‌توان یکی از اثرات جانبی تصمیم سیاستگزاران بر حذف سقف برای ارز تجاری در نظر گرفت.

بلاتکلیفی خودروسازان سبب می‌شود آن‌ها عرضه خود به‌بازار را تا زمان روشن شدن وضعیت ارزی‌شان کمتر کنند و بازار با کاهش عرضه مواجه شود. اما از اثرات جانبی دیگر این موضوع می‌تواند رشد قیمت خودرو باشد. درواقع خودروسازان باید برای تامین قطعه و مواد اولیه مورد نیاز خود هزینه بیشتری بپردازند و این روی قیمت تمام‌شده محصولاتشان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این تاثیر مستقیمی است که افزایش نرخ ارز مصرفی خودروسازان روی قیمت خواهد گذاشت؛ اما باید توجه داشت که افت عرضه‌ای که پیش از این از آن یاد کردیم هم می‌تواند روی قیمت خودرو اثرگذار باشد.

درواقع این مسیر غیرمستقیمی است که از طریق آن بهای خودرو تحت‌تاثیر شناورسازی نرخ ارز تجاری در کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی با توجه به‌تغییرات ایجادشده، آینده بازار خودرو در کشور به‌شدت به‌تصمیمات سیاستگزاران و نحوه مدیریت این تغییرات بستگی دارد. اگر سیاستگزار به‌سمت واقعی‌سازی قیمت خودرو حرکت کند و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد، ممکن است صنعت‌خودرو در بلندمدت به‌سمت رقابت‌پذیری و بهبود کیفیت حرکت کند. اما در کوتاه‌مدت، این تغییرات احتمالا سبب افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه در بازار خواهد شد.

در نهایت، موفقیت این سیاست‌ها به‌میزان انعطاف‌پذیری خودروسازان، توانایی آن‌ها در مدیریت منابع مالی و همچنین ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نیز بستگی دارد.

افزایش قیمت 12 میلیون‌تومانی شاهین اتومات پلاس (1403)

خودروهای داخلی روز گذشته رشد قیمت یک تا 12 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که شاهین اتومات پلاس (1403) با 12 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 247 میلیون‌تومان، ری را (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 50 میلیون‌تومان، پژو 207 موتور TU3 (85گانه) (1403) با 7 میلیون‌تومان افزایش 723 میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان افزایش 796 میلیون‌تومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (85گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش 495 میلیون‌تومان و پژو 206 تیپ 2 (1401) با 4 میلیون‌تومان کاهش 652 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت 5 تا 20 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس آریزو 6 پرو (1403) با 20 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 650 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 510 میلیون‌تومان، لاماری ایما (1403) با 15 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 950 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X5 (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 745 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افزایش و کاهش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا سونت (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش به 2 میلیارد و 850 میلیون‌تومان، تویوتا کرولا – 1200 سی‌سی (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش به 2 میلیارد و 700 میلیون‌تومان و جتا VS7 (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش به 2 میلیارد و 300 میلیون‌تومان رسید. از طرفی هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 100 میلیون‌تومان و ونوسیا استار (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *