گاردین: رهبران خلیج فارس حامی فلسطین هستند اما مانع مقابله «اسرائیل» با ایران نمی شوند

گاردین: رهبران خلیج فارس حامی فلسطین هستند اما مانع مقابله «اسرائیل» با ایران نمی شوند
خلاصه اخبار

در شرایطی که ایران و کشورهای مسلمان حاشیه منطقه خلیج فارس به دنبال حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در حال گام برداشتن در مسیر وحدت رویه در برابر جنایتگری این رژیم هستند، روزنامه انگلیسی گاردین در اقدامی معنا دار با انتشار مقاله ای خاطرنشان کرد: رهبران دولت های خلیج فارس از فلسطین حمایت می کنند اما بسیاری از آنها با به چالش کشیدن ایران توسط اسرائیل مشکلی ندارند.

العالم ـ جهان اسلام

به گزارش رای الیوم، پاتریک وینتور نویسنده این مقاله می گوید که هم زمانی جلسه فوری وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه با سفر مسعود پزشکیان به قطر برای انجام مذاکرات با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر سوالات زیادی برانگیخته است، مثلا اینکه اگر رژیم صهیونیستی حملات نظامی اخیرش به لبنان را به عنوان سلاحی علیه ایران بکار گیرد، واکنش دولت های خلیج فارس چه خواهد بود؟

به باور این نویسنده، ائتلاف مذکور که از 6 کشور حاشیه خلیج فارس تشکیل شده اگرچه با ایران و نیروهای مقاومت ارتباط چندان خوبی ندارند و در سال 2016 حزب الله را به عنوان گروهی تروریستی به رسمیت شناختند، اما با تنش بیشتر رژیم صهیونیستی در غزه مخالفند و بر راه حل تشکیل دولت مستقل فلسطین به عنوان تنها راه ثبات منطقه ای اصرار می ورزند.

این قضیه همان چیزی است که وزیر خارجه عربستان فیصل بن فرحان نیز چهارشنبه به روزنامه فایننشال تایمز گفته بود.

پاتریک وینتور می گوید که با وجود حمایت مردمی کشورهای حوزه خلیج فارس از آرمان فلسطین، بعید است که آنها راهبرد جمعی یک ساله خود را تغییر دهند که به فلسطینی ها چیزی جز کمک های بشردوستانه و حمایت سیاسی ارائه نمی کنند.

به عقیده این نویسنده، آنچه درباره قصد رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی و هسته ای ایران در گزارش ها ذکر شده، باعث ناخشنودی شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد. علاوه بر آن، محافل دیپلماتیک عربی از پیامدهای اخلاقی پیروزی کامل رژیم صهیونیستی نگران هستند، چیزی که درس تلخی را می دهد که عدالت جز با جنگ تمام عیار قابل دستیابی نیست.

وینتور می گوید که اگر تنش رژیم صهیونیستی ادامه یابد، دولت های خلیج فارس و دیگر دولت های عربی با دو مشکل مواجه می شوند، نخست اینکه تضعیف نفوذ ایران در بلندمدت باعث ایجاد فضای خالی نامطلوب و برهم زننده ثبات شده که رژیم صهیونیستی آن را پر خواهد کرد و دوم اینکه دولت های منطقه ای از ضعف ایران سوء استفاده کرده و بازوهای منطقه ای آن را به عقب می رانند.

به باور نویسنده مقاله، رابطه سرنوشت ساز در منطقه رابطه میان ایران و عربستان سعودی است، مسئله ای که شورای روابط خارجی اروپا آن را «رابطه ای ضروری برای حفظ صلح» دانسته است، لذا ایده حذف ایران از حمایت منطقه ای برخوردار نخواهد شد. ریاض نیز همانطور که بارها به واشنگتن گفته، تا زمانی که ساز و کار معتبری برای راه حل دو کشور ارائه نشود، علاقه ای به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.
خاطرنشان می شود که به رغم تحلیل های گاردین، در خصوص رویداد نشست مشترک وزیران خارجه ایران و شورای همکاری خلیج فارس در قطر که روز پنجشنبه (12 مهر ماه ) برگزار شد، کارشناسان سیاسی معتقدند که این نشست حاصل یک نقشه راه دیپلماتیک و تحول در رویکرد این شورا به ایران است. محمد فرازمند مدیر کل پیشین خلیج فارس وزارت امور خارجه، در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: « نشست‎ آقای عراقچی با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه یک رویداد قابل توجه و نادر در 45 سال گذشته است.»

منبع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *