کوتاه شدن دست واسطه‌ها با اصلاح قیمت خودرو

کوتاه شدن دست واسطه‌ها با اصلاح قیمت خودرو
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: کسانی از اصلاح قیمت‌های خودرو ناراضی هستند که به دنبال گرفتن خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار و سود بردن بیشتر از رانت هستند.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیما افزود: به دلیل اختلاف زیاد قیمت خودرو از کارخانه تا بازار، درحال‌حاضر حدود 700هزار خودرو توسط مصرف‌کننده غیر‌واقعی خریداری و در پارکینگ‌ها انبار شده و منتظر افزایش قیمت هستند تا از فروش، سود بیشتری عایدشان شود. وی گفت: انتظار داریم با اصلاح اخیر قیمت‌های خودرو، قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها درست شود، که به تبع آن میزان تولید، افزایش و قیمت بازار پایین می‌آید.

نجفی‌منش اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های غلط دولت و مجلس در عرصه خودرو موجب شده است که اکنون خودروسازان کشور با زیان روبه‌رو شوند.

وی در رابطه با عرضه خودرو در بورس هم گفت: عرضه خودرو در بورس آخرین راهکار است؛ کار درستی که در همه جای دنیا مرسوم است به این روش است که خودرو توسط خودروساز قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود؛ بنابراین ما هم می‌توانیم با الگو‌برداری از کشور‌های پیشرفته، قیمت‌گذاری و عرضه خودرو را به خودروسازان واگذار کنیم که این بهترین روش رونق بازار است.رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازان خودرو افزود: اگر میزان تولید افزایش یابد، فاصله قیمت کارخانه تا بازار هم کم می‌شود. در چنین شرایطی واسطه‌ها برای اینکه کمتر زیان کنند خودرو‌های دپو‌شده را با قیمت‌های پایین‌تر روانه بازار می‌کنند؛ مانند اتفاقی که سال 90 افتاد. در آن زمان تولید افزایش یافت، اما متقاضی کمتر شد و خودروسازان مجبور شدند خودرو‌های خود را به روش‌های اقساطی و چکی به مشتریان بفروشند. نجفی‌منش با اشاره به اینکه بازار خودرو هم‌اکنون بازار کاذبی است، گفت: درحال‌حاضر متقاضیان خرید خودرو به دنبال سود بردن از اختلاف قیمت هستند؛ بنابراین اگر تولید افزایش پیدا کند و اختلاف قیمت کمتر شود و واسطه‌ها کمتر سود ببرند‌‌، این صنعت به حالت عادی خود بر‌می‌گردد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی، سال 1401 هفت‌میلیون خودرو در کشور معامله شد. از این تعداد فقط یک‌میلیون خودرو توسط خودروسازان و با دخالت برخی از نهاد‌ها فروخته شد و شش‌میلیون معامله توسط مردم و در بازار آزاد بدون کمترین شکایتی صورت گرفت. اگر این روش درست مدیریت شود و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد به نفع عموم مردم خواهد بود. نجفی‌منش گفت: اصلاح قیمت خودرو، افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت؛ در این صورت زیان خودروسازان کمتر شده و بدهی آنها به قطعه‌سازان هم به حداقل خواهد رسید.وی گفت: دهه 70 تا اوایل دهه هشتاد، اتفاق خوبی در کشور رخ داد. در آن زمان قیمت حاشیه بازار در میان بود و 13سال با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت خودرو ثابت ماند یا به صورت جزئی افزایش یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *