کسب بازدهی ۲۱۷۵ درصدی با حضور ۶ ساله و مداوم در بورس

کسب بازدهی ۲۱۷۵ درصدی با حضور ۶ ساله و مداوم در بورس
خلاصه اخبار

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به مزایای حضور بلندمدت در بورس، گفت: پرتفوی متنوع از ابتدای سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ به بازدهی ۲۱۷۵ درصدی می انجامید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، قادر معصومی خانقاه با بیان اینکه عدم سرمایه‌گذاری بلندمدت و مداوم در بورس به از دست دادن بخش چشمگیر بازدهی‌ منجر می شود به سنا، گفت: هر قدر نگاه سرمایه‌گذاران کوتاه‌ مدت باشد، احتمال کسب بازدهی معقول و مطلوب کاهش پیدا می‌کند. بطور معمول اشخاص پس از سرمایه‌گذاری، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند و در ابتدا دچار وسواس برای انتخاب بهترین روش هستند. سپس کمی نگرانی و استرس را تجربه می‌کنند و در نهایت می‌آموزند با ثبات فکری بیشتری پیش روند و افق دید بلندمدت و عمیق‌تری داشته باشند.

وی افزود: بطور معمول سهامداران تصور می‌کنند با جابجایی سرمایه‌ها در بازارهای رقیب، بازدهی بیشتری کسب می کنند در حالی که این ایده همیشه پاسخگو نبوده و منجر به عدم کسب بازدهی حداکثری سرمایه‌گذاران در برخی بازارها می‌شود. از ابتدای سال 97 تا روز پایانی سال 1402 معادل 1441 روز معاملاتی بود که اگر شخصی طی این بازه زمانی با پرتفوی متنوع حضور پیدا کرده بود، حدود 2175 درصد بازدهی کسب می کرد و سرمایه اولیه را تا 22 برابر افزایش می داد.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورتی که سرمایه‌گذار یک و 2 درصد از بهترین روزهای معاملاتی این مدت را از دست داده باشد، تنها می‌توانست سرمایه اولیه را تا 12 و 7 برابر افزایش دهد. شاخص بورس از 4 آبان سال 1401 تا روز پایانی معاملات در سال 1402 با 339 روز برای اشخاص دارای پرتفوی متنوع بازدهی حدود 77 درصدی را به ارمغان آورد. اگر سرمایه‌گذار سه یا 7 روز معاملاتی مثبت را از دست داده باشد، 30 و 58 درصد از کل بازدهی را از دست داده است.

معصومی خانقاه گفت: در صورتی که سرمایه‌گذار 17 روز از روزهای معاملاتی مثبت بازار را از دست داده باشد، هیچ بازدهی از این بازار بدست نیاورده و احتمالا متحمل ضرر و زیان هم شده است. سرمایه‌گذاران معمولا برای کسب بازدهی مطلوب باید به سمت تخصیص سرمایه پیش می‌روند و اقدام به تقسیم سرمایه‌گذاری در طبقات و کلاس‌های مختلف دارایی بر اساس معیارهای فوق می‌کنند و در شرایط مختلف وزن دارایی‌ها را در بازارها، طبقات و کلاس دارایی‌ها تغییر می‌دهند. سهامداران نباید به صورت کامل از بورس خارج شوند. زیرا با حفظ پرتفوی متنوع در بلندمدت می‌توانند احتمال کسب بازدهی مطلوب و معقول را بسیار بالا ببرند.

مرجع: بورس پرس