کاهش 40 درصدی عرضه کل توکن صرافی پنکیک سواپ(PancakeSwap)

کاهش 40 درصدی عرضه کل توکن صرافی پنکیک سواپ(PancakeSwap)
خلاصه اخبار

کاهش 40 درصدی ارز «کیک»(CAKE) پیرو تغییرات در توکنومیک این توکن در سال 2023 اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از سایت thedefiant.io، کاهش 40 درصدی ارز «کیک»(CAKE) پیرو تغییرات در توکنومیک این توکن در سال 2023 اتفاق خواهد افتاد. پنکیک سواپ(PancakeSwap) از اصلی ترین پروتکل ها روی بلاکچین BNB، از اقدامات اخیر این پروژه برای پایان دادن به توکنومیک خود در شرایط تورمی حمایت کرده است.

خلاصه خبر: 

  • پنکیک سواپ پیشنهاد کاهش 40 درصدی عرضه کل توکن کیک از 750 میلیون به 450 میلیون واحد را تصویب کرد. این اقدام برای کاهش تورم توکن کیک و جذب سرمایه گذاران بلند مدت انجام شد.
  • قیمت ارز کیک در 24 ساعت گذشته حرکتی افقی داشته، اما در ماه دسامبر سال 2022 و تنها یک روز پس از اعمال این پیشنهاد، 20 درصد افزایش یافت.
  • کاهش عرضه کل توکن کیک، گام مهمی برای دور شدن از مدل توکنومیک تورم زا و حرکت به سمت اولتراسوند کیک است.
  • کاهش عرضه کل توکن کیک را می توان به عنوان خبری مثبت برای جامعه پنکیک سواپ تلقی کرد و ارز کیک را به گزینه جذابتری برای سرمایه گذاران تبدیل خواهد کرد.

آینده ارز کیک:

با کاهش عرضه کل توکن کیک، انتظار می رود که قیمت این توکن در بلند مدت افزایش یابد. همچنین، پنکیک سواپ در حال راه اندازی محصولات و خدمات جدیدی است که می تواند به رشد قیمت ارز کیک کمک کند.

در تاریخ 29 دسامبر، دارندگان این توکن پیشنهادی را برای کاهش 40 درصدی عرضه کل توکن‌های کیک از 750 میلیون به 450 میلیون واحد را با موافقت 97 درصد از آرا، تصویب کردند. بر اساس این پیشنهاد، این اقدام پنکیک سواپ را در کاهش تورم توکن کیک یاری خواهد کرد، به این معنی که توکن های بیشتری با توکن سوزی از چرخه خارج شده و سپس به عنوان توکن های تازه منتشر شده در قالب پاداش هایی برای کاربران مجدداً به چرخه بازار این توکن باز خواهند گشت.

این اقدام در اوخر ماه نوامبر و به دنبال پذیرش ارز «ووت اسکرو» Vote Escrow (VE) در صرافی پنکیک سواپ انجام شد. و به کسانی که در این صرافی استیک می کنند امکان می دهد تا در مورد نحوه توزیع پاداش های ارز کیک میان کاربران در ازای قفل کردن توکن های خود در پروتکل، حق رای داشته باشند.

پنکیک سواپ اعلام کرد: «با مجموع 388 میلیون کیک ارسال شده، کیچن(The Kitchen) معتقد است این مقدار کپ پایین تر برای افزایش سهم بازار و پشتیبانی از مدل veCAKE در تمام بلاکچین‌ها کافی است. کاهش این رقم گام مهمی در رسیدن به اولتراسوند ارز کیک(Ultrasound CAKE) بوده و می توانیم به وضوح ببینیم که پنکیک سواپ از مدل های توکنومیک تورم زا فاصله می گیرد و به وضوح می توان دید که پنکیک سواپ در حال فاصله گرفتن از مدل توکنومیک تورم زا است.»

برای اینکه بهتر متوجه منظور پنکیک سواپ از این اطلاعیه بشویم می بایستی دو اصطلاح را توضیح دهیم:

کیچن(The Kitchen): در صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ، کیچن مسئول ایجاد و سوزاندن توکن های کیکی است که برای محصولات و خدمات مختلف پنکیک سواپ در دیفای مورد استفاده قرار می گیرد. با کاهش عرضه کل ارز کیک، کیچن می تواند به تثبیت قیمت این ارز کمک کرده و آن را برای سرمایه گذاران به گزینه جذابتری تبدیل کند.

اولتراسوند ارز کیک(Ultrasound CAKE): این اصطلاح به استراتژی ارز کیک برای کاهش تورم اشاره دارد و این کار را با دادن پاداش های بیشتر ارز کیک به کاربرانی که توکن های خود را برای مدت طولانی تری در پروتکل قفل کرده اند، انجام می دهد. این استراتژی برای جذب سرمایه گذاران بلند مدت و جلوگیری از ایجاد انگیزه های سفته بازی کوتاه مدت طراحی شده است.

حال متوجه خواهیم شد که تصمیم «کیچن» مبنی بر کاهش عرضه کل توکن کیک، گامی مهم در جهت دور شدن از مدل توکنومیک تورم زا و به سمت اولتراسوند کیک است. این امر را می توان به عنوان خبری مثبت برای جامعه پنکیک سواپ تلقی کرد و ارز کیک را به گزینه جذابتری برای سرمایه گذاران تبدیل خواهد کرد.

 

قیمت توکن کیک

قیمت ارز کیک طی در 24 ساعت گذشته حرکتی افقی داشته، اما در ماه دسامبر سال 2022 و تنها یک روز پس از اعمال این پیشنهاد، 20 درصد افزایش یافت. اما نباید رشد 39 درصدی این توکن را ظرف 7 روز گذشته نادیده گرفت.

اقدام پنکیک سواپ مبنی بر کاهش میزان عرضه کل این توکن در پی راه اندازی پروژه نسخه سوم پنکیک سواپ(PancakeSwap v3) – فورکی از نسخه سوم یونی سواپ(Uniswap v3) – در ماه مارس انجام شد.

در ماه آوریل نیز پنکیک سواپ اعلام کرد که میزان سرعت انتشار ارز کیک جدید را به علت مقدار بالای توکن های آزاد شده کاهش می دهد و در نتیجه قیمت این توکن کاهش یافت. همچنین این پروژه با استفاده از مزیت بخش رو به رشد گیمفای(GameFi)، بازی Web3 Pancake Protectors را در ماه می منتشر کرد.

پنکیک سواپ طی امسال روی شبکه های جدیدی مانند Zksync Eraa،Base و آربیتروم(Arbitrum) نیز پیاده سازی شده است. این پروتکل در حال حاضر بر روی 9 بلاکچین اجرا می شود و از تراکنش های اسپات و پرپچوال، Nft و حتی لاتاری های on-chain نیز پشتیبانی می کند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز