با ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین قیمت نفت 12 درصد کاهش یافت

با ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین قیمت نفت 12 درصد کاهش یافت

قیمت نفت در یک حرکت ناگهانی در روز چهارشنبه کاهش یافت و بخشی از روند صعودی ماه جاری در بحبوحه اختلالات عرضه ناشی از حمله روسیه به اوکراین را جبران کرد.

نفت خام WTI بیش از 12 درصد یا 15 دلار سقوط کرد و به 108.7 دلار در هر بشکه رسید که بدترین روز خود از 26 نوامبر را به ثبت رساند.

نفت خام برنت، معیار بین‌المللی، برای بزرگترین کاهش یک روزه خود از آوریل 2020، با 13 درصد کاهش معادل 16.8 دلار به 111.1 دلار رسید. برنت در روز دوشنبه به 139 دلار رسید که بالاترین قیمت از سال 2008 است.

کاهش قیمت نفت در بحبوحه نشانه هایی از پیشرفت احتمالی ایالات متحده در تشویق تولید بیشتر نفت از منابع دیگر صورت گرفت. طبق گزارش رویترز عراق گفته است در صورت درخواست اوپک پلاس می تواند تولید خود را افزایش دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که امارات از افزایش تولید اوپک پلاس حمایت خواهد کرد.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار گفت: «این قیمت 130 دلاری در ذهنیت محاصره مطلق در بازار نفت نقش داشت، جایی که ما به کاهش بالقوه تمام تولید روسیه نگاه می‌کردیم، اوپک تکان نمی‌خورد و وضعیت اوکراین فقط بدتر می‌ شود. اکنون ما همه اینها را، به ظاهر، حداقل تا حدی معکوس کرده ایم. من نمی خواهم از خودم جلو بزنم».

هفته گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی 60 میلیون بشکه از ذخایر نفت خود را برای جبران اختلالات عرضه پس از حمله روسیه آزاد کرد و گفت در صورت نیاز می‌توان مقدار بیشتری از ذخایر نفت را آزاد کرد.

با این حال با حمله روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان به اوکراین، قیمت نفت در این ماه با افزایش 15 درصدی نفت خام WTI افزایش یافت.

اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در یادداشتی گفت: «جهان برای مقابله با افزایش قیمت نفت با یکدیگر همکاری می‌کند و این باعث شده است که قیمت نفت خام در کوتاه‌مدت بالاتر رود»

بریتانیا محدودیت های خود را برای خرید نفت از روسیه اعلام کرد و گفت که تا پایان سال واردات این کشور را به تدریج متوقف می کند. اتحادیه اروپا همچنین از طرحی برای دور کردن خود از سوخت های فسیلی روسیه رونمایی کرد.

برای مشاهده آخرین اخبار کامودیتی می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را نصب نموده و وارد کاشی کالا و انرژی شوید.