کاهش ۱۸ درصدی فرصت‌‌‌های شغلی در اسرائیل

کاهش ۱۸ درصدی فرصت‌‌‌های شغلی در اسرائیل
خلاصه اخبار

فرصت‌‌‌های شغلی در اسرائیل در یک ماه اخیر ۱۸ درصد کاهش یافت که ناشی از جنگ در غزه است. به گزارش الجزیره، اداره مرکزی آمار اسرائیل اعلام کرد که پس از آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه که منجر به آواره شدن ده‌ها هزار اسرائیلی شد که در نزدیکی مرز با غزه زندگی می‌‌‌کردند، نرخ بیکاری در این کشور به حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.

نرخ بیکاری در ماه گذشته به 9.6 درصد رسید و 428 هزار و 400 نفر بیکار بودند، در حالی که این رقم در سپتامبر گذشته، قبل از 7 اکتبر، 163 هزار و 600 نفر بود.‌ به گزارش رویترز، اسرائیل در پی این عملیات نزدیک به 400 هزار نیروی ذخیره را برای خدمت فراخواند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اسرائیل در چند هفته گذشته به حدود 80هزار اسرائیلی مرخصی بدون حقوق اعطا کرده است .نرخ پایین بیکاری از رشد اقتصادی اسرائیل حمایت کرد، اما با از دست دادن شغل یا مرخصی بسیاری از مردم، انتظار می‌‌‌رود اقتصاد در سه ماهه آخر منقبض شود و در سال 2023 تنها 2.3 درصد رشد کند که کمتر از حد انتظار است‌. گفتنی است که در نتیجه شرایط جنگی در کشور، طی بازه زمانی یک ماهه از 15 اکتبر سال گذشته تا 16نوامبر، فرصت‌‌‌های شغلی با 18 درصد کاهش از 114هزار شغل به 93هزار شغل تقلیل یافت.

در مدت جنگ 80 هزار اسرائیلی به مرخصی بدون حقوق رفته‌‌‌اند و نرخ بیکاری در مقایسه با قبل از جنگ، 3 برابر شده است. به گزارش رویترز، اداره آمار رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نرخ بیکاری در ماه اکتبر پس از آغاز جنگ با حماس که منجر به تخلیه شهرک‌‌‌های همجوار غزه از ده‌ها هزار نفر از اهالی آن شد، به حدود 10 درصد افزایش یافت. اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی می‌گوید با وجود اینکه نرخ اصلی بیکاری در ماه گذشته در 3.4درصد تثبیت شده است، اما با در نظر گرفتن چیزی که انتظار می‌‌‌رود از دست دادن موقت کار باشد، این میزان در ماه اکتبر به 9.6 درصد رسید، به گونه‌‌‌ای که در ماه اکتبر تعداد افراد بیکار در اسرائیل 428 هزار و 400 نفر ثبت شده در حالی که در سپتامبر (شهریور ماه) گذشته این تعداد 163 هزار و 600 نفر بوده است. به دنبال جنگ غزه نزدیک به 400 هزار صهیونیست به عنوان سرباز ذخیره فراخوانده شدند و داده‌های رسمی نشان می‌دهد که حدود 80 هزار صهیونیست در چند هفته گذشته به مرخصی بدون حقوق رفته‌‌‌اند. نرخ اشتغال در سرزمین‌‌‌های اشغالی نیز در ماه اکتبر از 61.1 درصد به 56.5 درصد کاهش یافت‌./ایبِنا

مرجع: دنیای اقتصاد