کاهش نسبی ارزهای آسیایی

کاهش نسبی ارزهای آسیایی
خلاصه اخبار

در پی انتشار داده‌های قوی یک شبه، دلار آمریکا قدرت دوباره‌ای گرفت و این در حالی بود که اکثر ارزهای آسیایی کاهش نسبی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، در پی انتشار داده‌های قوی یک شبه، دلار آمریکا قدرت دوباره‌ای گرفت. در همین راستا، شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار، گرچه در معاملات آسیایی با کاهش نسبی مواجه شدند، اما در پی انتشار داده‌هایی حاکی از رشد غیرمنتظره‌ی فعالیت تجاری ایالات متحده در ماه اکتبر، رشدهای قوی یک شبه را به ثبت رساندند. چرا که این آمار، به تداوم انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده اشاره داشت که به نوبه‌ی خود به فدرال رزرو، فرصت بیشتری برای ادامه‌ی افزایش نرخ بهره می‌دهد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، که هفته‌ی گذشته بار دیگر بر موضع بالاماندن نرخ‌های بهره آمریکا به مدت طولانی‌تر تاکید کرد، نیز قرار است در کنفرانسی بعداً در روز سخنرانی کند.

در چشم‌انداز گزارش‌ها، داده‌های تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه‌ی سوم روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود نشانه‌های بیشتری را در مورد بزرگترین اقتصاد جهان ارائه کند. پرواضح است که قدرت اقتصادی، به فدرال رزرو فرصت بیشتری برای حفظ نرخ‌های بالاتر می‌دهد. با تمام این‌ها، به طور گسترده انتظار می‌رود بانک مرکزی در جلسه‌ی هفته آینده خود، نرخ بهره را متوقف کند.

پیرامون ارزهای آسیایی چه گذشت؟

اکثر ارزهای آسیایی در روز چهارشنبه با کاهش نسبی مواجه شدند؛ البته دلار استرالیا تحت تاثیر داده‌های تورمی، از این امر مستثنی بود و به شدت افزایش یافت. گفتنی است در پی انتشار آمار تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده که به رشدی کمی بیشتر از حد انتظار در سه ماهه‌ی سوم اشاره داشت، دلار استرالیا 0.5 درصد جهش یافت. این قرائت تنها چند روز پس از هشدار میشل بولاک، رئیس بانک مرکزی استرالیا مبنی بر تداوم تورم و متعاقب آن، افزایش بیشتر نرخ بهره انجام شد.

افزایش نرخ بهره

این امر باعث شد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست 7 نوامبر بانک در بازارها برجسته‌تر شود. تحلیلگران ANZ علیرغم انتظارات اولیه برای افزایش در دسامبر، هم‌اکنون انتظار افزایش 25 واحدی نرخ بهره در نوامبر را دارند.

مسلم است که چشم‌انداز افزایش نرخ بهره برای ارز استرالیا که اخیرا با وجود نگرانی‌ها پیرامون کند‌شدن رشد اقتصادی در این کشور، به پایین‌ترین حد خود در سال 2023 سقوط کرده بود، نوید خوبی می‌دهد.

از سوی دیگر، خوش‌بینی نسبت به چین که در واقع، بزرگترین شریک تجاری استرالیاست نیز از دلار استرالیا حمایت کرد.

اما در پی انتشار اوراق قرضه 1 تریلیون یوان (1 دلار = 3.3122 یوان) برای توسعه زیرساخت‌ها از سوی پکن، که انتظار می‌رود به افزایش تقاضای کالاها در چین، به ویژه برای فلزات، دامن بزند، یوان چین تضعیف، و به پایین‌ترین حد یک ساله‌ی خود نزدیک شد.

یوان چین

روپیه هند 0.1 درصد از دست داد که البته کاهش بهای نفت در این هفته در افت قیمت آن بی‌تاثیر نبود.

در میان سایر واحدهای آسیایی، با وجود داده‌هایی که خبر از بدترشدن اعتماد مصرف‌کننده در ماه اکتبر می‌داد، وون کره جنوبی 0.3 درصد کاهش یافت.

ین ژاپن تحرک اندکی داشت و در سطح 150 باقی ماند. معامله‌گران با مشاهده‌ی این سطح به مداخله‌ی دولت در بازارهای ارزی فکر کردند. البته بانک مرکزی ژاپن اخیراً در بازارهای اوراق قرضه مداخله کرد تا از میزان بازدهی که عامل واردکردن فشار بیشتر بر ین بود، بکاهد.

ناگفته نماند که این ارز یکی از بدترین ارزهای آسیایی در سال جاری است و به شدت تحت تاثیر شکاف بین نرخ بهره محلی و ایالات متحده قرار گرفته است.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز