کاهش نسبت مس به طلا؛ مانع صعود بیت‌ کوین به ۱۰۰ هزار دلار

کاهش نسبت مس به طلا؛ مانع صعود بیت‌ کوین به ۱۰۰ هزار دلار
خلاصه اخبار

از افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه حامی کریپتو، در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا تا انتظار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلایل متعددی برای خوش‌بینی گاوهای بیت‌ کوین وجود دارد. با این حال، نسبت مس به طلا همچنان در حال کاهش است که برای دارایی‌های پرریسک‌ از جمله ارزهای دیجیتال، سیگنال هشداردهنده‌ای …

از افزایش احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه حامی کریپتو، در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا تا انتظار برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلایل متعددی برای خوش‌بینی گاوهای بیت‌ کوین وجود دارد. با این حال، نسبت مس به طلا همچنان در حال کاهش است که برای دارایی‌های پرریسک‌ از جمله ارزهای دیجیتال، سیگنال هشداردهنده‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش میهن بلاکچین، طبق داده‌های تریدینگ ویو (TradingView)، این نسبت، که در قالب تقسیم قیمت هر پوند مس بر قیمت هر اونس طلا تعریف می‌شود، به پایین‌ترین سطح خود در سال جاری رسیده و به سطحی نزدیک شده که در اواخر سال 2020 تجربه کرد. این شاخص که به عنوان نمادی از سلامت اقتصاد جهانی و تمایل سرمایه‌گذاران به ریسک شناخته می‌شود، در سال جاری بیش از 15٪ کاهش یافته که بزرگترین کاهش از سال 2018 تاکنون محسوب می‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

کاهش نسبت مس به طلا؛ نشانه‌ ضعف اقتصادی؟

شاید آنچه نگران‌کننده‌تر باشد این است که این نسبت از اواخر ماه سپتامبر (شهریور) که چین مجموعه‌ای از محرک‌های اقتصادی را برای حمایت از اقتصاد ضعیف خود رونمایی کرد ، 10٪ کاهش یافته است.

فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را بیش از حد معمول و به میزان 0.5٪ کاهش داد که به‌عنوان شروع روند تسهیل نقدینگی شناخته شد. اما این اقدام نیز نتوانست کف قیمتی برای این نسبت ایجاد کند.

ادامه روند نزولی این نسبت می‌تواند نشانه‌ای از یک چشم‌انداز اقتصادی نگران‌کننده باشد که احتمالاً دارایی‌های پرریسک‌ در آن نادیده گرفته‌ می‌شوند. مس به‌عنوان یک فلز صنعتی، زمانی که اقتصاد جهانی در حال گسترش است عملکرد خوبی دارد و از نظر تاریخی به اعلام محرک‌های اقتصادی چین واکنش مثبتی نشان داده است. در مقابل، طلا به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، کاهش نسبت مس به طلا را می‌توان به‌عنوان سیگنالی از احساسات ریسک‌ گریزی در بازار تلقی کرد.

عملکرد بیت‌ کوین در مقابل نسبت مس به طلا

قیمت بیت‌ کوین در زمان نگارش این مطلب، نسبت به ابتدای سال بیش از 100٪ افزایش یافته و در محدوده 68,600 دلار معامله می‌شود.

با این حال، بیشتر این افزایش‌ها در سه‌ماهه اول سال رخ داده و از آن زمان تاکنون گاوها در ایجاد یک کف جدید بالاتر از سطح 70,000 دلار ناکام بوده‌اند. این ناکامی را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله نگرانی‌های ناشی از فشار فروش بازپرداخت بدهی‌های صرافی ورشکسته مت گاکس (Mt. Gox) نسبت داد.

از قضا، کاهش نسبت مس به طلا از ماه می (اردیبهشت) آغاز شد و نشان‌دهنده سیگنال‌های ریسک گریزی بود. این روند نزولی در ماه جولای (تیر) شدت گرفت و پیش از شکست نزولی عظیم و زودگذر اوایل آگوست (مرداد) در بازارهای مالی که باعث شد بیت‌ کوین از 65,000 دلار به 50,000 دلار سقوط کند، خود را نشان داد.

علاوه بر این، داده‌های TradingView نشان می‌دهند بهترین سال‌های بیت‌ کوین (2013، 2016-2017 و 2020-2021) با روند صعودی در نسبت مس به طلا همزمان بوده‌اند.

عملکرد بیت‌ کوین در مقابل نسبت مس به طلا - منبع: TradingView
عملکرد بیت‌ کوین در مقابل نسبت مس به طلا – منبع: TradingView

اگر قرار باشد با توجه به گذشته پیش‌بینی کنیم، کاهش شدید نسبت مس به طلا باعث تردید در پیش‌بینی‌های صعودی برای بیت‌ کوین می‌شود و احتمالا برای رسیدن بیت‌ کوین به سطح 100,000 دلار تا پایان سال، مسیر دشواری را نشان می‌دهد.

بر اساس این تحلیل، شاید بیت کوین بتواند به ATH قبلی خود در محدوده 73٬000 دلار و حتی بالاتر صعود کند اما احتمال عبور آن از 100٬000 دلار تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *