کاهش فرصت‏‏‌های شغلی در بازار کار ایران

کاهش فرصت‏‏‌های شغلی در بازار کار ایران
خلاصه اخبار

ارائه آمار و اطلاعات شفاف بازار کار و نیروی کار برای درک وضعیت و مسیر اقتصاد یک کشور بسیار ضروری است، چون بینشی در مورد دینامیک‌‌‌های متغیر بازارهای کار به سیاستگذاران، شرکت‌ها و افراد ارائه می‌کند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنند. اما به گزارش «جاب‌‌‌‌‌‌ویژن»، در ایران چنین اطلاعات جامعی به طور منظم ارائه نمی‌شود و این کمبود به‌‌‌ویژه در مواجهه با تغییرات سریع بازار کار احساس می‌شود. بر همین اساس، جاب‌‌‌ویژن در راستای مسوولیت اجتماعی خود، به صورت منظم گزارش‌‌‌های مربوط به وضعیت بازار کار را منتشر می‌کند. هدف از این اقدام، ارائه اطلاعات کاربردی به کارجویان و کارفرمایان است تا با شناخت بهتر از بازار کار بتوانند تصمیم‌‌‌های هوشمندانه‌‌‌تری برای مسیر شغلی و سیاستگذاری خود بگیرند.

Untitled-1 copy

گزارش‌‌‌های فصلی وضعیت بازار کار جاب‌‌‌ویژن، داده‌‌‌های خود را از دو منبع اصلی رصد مداوم بازار کار و خود پلتفرم جاب‌‌‌ویژن جمع‌‌‌آوری می‌کنند. برای هر فصل، داده‌‌‌های بازار کار جمع‌‌‌آوری و با سایر فصول مقایسه می‌‌‌شوند. تحلیل‌‌‌ها شامل سه بخش اصلی هستند:

1- فرصت‌‌‌های شغلی. برای محاسبه این شاخص، تعداد آگهی‌‌‌های منتشر شده به صورت آنلاین در هر فصل با تعداد آگهی‌‌‌های فصل‌‌‌های قبلی مقایسه می‌شود. این شاخص نشان‌‌‌دهنده تغییرات تقاضای نیروی کار است.

2-حقوق آگهی‌‌‌شده. میانگین حقوق‌‌‌های پیشنهادی در آگهی‌‌‌های شغلی هر فصل استخراج و با میانگین حقوق‌‌‌های فصل‌‌‌های قبلی مقایسه شده است. این مقایسه بیانگر تغییرات در سطح دستمزدهای پیشنهادی توسط کارفرماست.

3- شدت رقابت. این شاخص نسبت تعداد رزومه‌‌‌های ارسال شده به تعداد آگهی‌‌‌های شغلی را در هر فصل محاسبه می‌کند و با مقادیر مشابه در فصل‌‌‌های قبلی مقایسه می‌کند. این شاخص می‌تواند نشان‌‌‌دهنده تمایل کارجویان به هر آگهی شغلی و نیز رقابت در بازار کار بوده و حاکی از تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در گروه‌‌‌های مختلف باشد.

در گزارش وضعیت بازار کار تابستان 1403، داده‌‌‌های بازار کار از بهار 1402 به صورت فصلی جمع‌‌‌آوری و تجزیه و تحلیل شده است. بررسی 5 میلیون آگهی دسته‌‌‌بندی‌شده، 50 میلیون درخواست شغلی و 2‌هزار مصاحبه تلفنی با کارجویان، نشان می‌دهد عملکرد بازار کار تابستان امسال افت جدی داشته، به‌‌‌طوری که تعداد فرصت‌‌‌های شغلی 8‌درصد کمتر از تابستان گذشته و 121‌درصد کمتر از فصل گذشته بوده است. همچنین میانگین حقوق آگهی‌شده 33‌درصد بیشتر از حقوق‌‌‌های تابستان گذشته و 6‌درصد بیشتر از فصل گذشته بوده است. شدت رقابت کارجویان برای فرصت‌‌‌های شغلی در تابستان امسال، 38‌درصد بیشتر از تابستان گذشته و یک درصد بیشتر از فصل گذشته بوده است.

Sherkatha_Page_1_Image_0001 copy

در میان مشاغل با حقوق بالا و رقابت کم، اغلب شاهد رشد تعداد فرصت‌‌‌های شغلی هستیم و به نظر می‌رسد این مشاغل برای کارجویانی که قصد ورود به بازار کار را دارند مناسب‌‌‌ترند. همان‌طور که در صفحه‌‌‌ «استارت‌آپ» روزنامه به تاریخ شنبه، 21 مهر عنوان شده، گروه شغلی علوم داده و هوش مصنوعی گرم‌‌‌ترین بازار کار را در میان مشاغل داشته است. گروه شغلی لجستیک، حمل‌ونقل و انبارداری هم بیشترین کاهش فصلی تعداد فرصت‌‌‌های شغلی را داشته است (جدول).

عملکرد بازار کار به تفکیک استان‌‌‌ها هم نشان می‌دهد استان البرز بیشترین کاهش تعداد فرصت‌‌‌های شغلی و استان قم بیشترین رشد فصلی تعداد فرصت‌‌‌های شغلی را در تابستان گذشته ثبت کرده‌‌‌اند. استان تهران بیشترین رشد فصلی حقوق و استان آذربایجان شرقی کمترین رشد حقوق را در میان استان‌‌‌ها داشته‌‌‌اند.

p28n copy

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *