کاهش شکاف قیمت ها با افزایش عرضه خودروسازان
پس از ماهها رایزنی، دولت با اعطای مجوز افزایش قیمت محصولات بهخودروسازان، چراغ سبزی برای بهبود وضعیت این صنعت و بازار خودرو نشان داد و حالا بنا بهگفته کارشناسان، بعد از اصلاح قیمت بهطور قابل توجهی شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کاهش یافته است.
قیمتهای جدید محصولات دو خودروساز بزرگ درحالی اجرایی و اعمال شده است که بهگفته وزیر صمت و همچنین نامه آبانماه دبیر انجمن خودروسازان، این رقم همچنان فاصله معناداری با میزان درخواستی آنها دارد. با این حال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، گام مثبتی است که میتواند وضعیت صنعت و بازار خودرو را سروسامان ببخشد. البته این افزایش قیمتها در شرایطی است که مردم با مشکلات اقتصادی و تورم دستوپنجه نرم میکنند و بدون شک این مساله میتواند حساس و چالشبرانگیز باشد؛ اما واقعیت این است که خودروسازان داخلی سالهاست که با زیانهای مالی و عدمتوانایی در تامین هزینههای تولید مواجه هستند و اجازه افزایش قیمت میتواند بهآنها کمک کند تا سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهند و بهتدریج کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. درنهایت این اقدام میتواند بهنفع مصرفکنندگان و سهامداران این شرکتها باشد.
درواقع بهنظر میرسد مهمترین تاثیر اصلاح قیمت و کاهش شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کم شدن جذابیت بازار خودرو برای دلالان باشد. زمانی که قیمت کارخانه و بازار نزدیک بههم باشد، انگیزه برای خرید خودرو از کارخانه با هدف فروش در بازار آزاد و کسب سود کاهش مییابد.
این موضوع میتواند سبب کاهش حجم تقاضای غیرواقعی شود. تاکنون وضعیت فعلی بازار و صنعتخودرو بهشکلی بوده که دلالان و واسطهگران بیشترین نفع را از این بازار میبرند. در این خصوص روز گذشته رئیس انجمن قطعهسازان همگن کشور اعلام کرد براساس آخرین بررسیها، شکاف قیمتی موجود بین بازار خودرو و کارخانه در این سالها حدود 500 همت بوده که این میزان تنها نصیب دلالان شده است.
در این رابطه یک کارشناس بازار خودرو میگوید: «چنانچه همزمان با افزایش قیمت خودرو، خودروساز بتواند نیاز بازار را تامین کند، میتوان امیدوار بود که قیمت خودرو در بازار بهتعادل برسد و هر روز شکاف قیمت کارخانه و بازار کمتر شود. اما اگر قیمت کارخانهای خودرو افزایش یابد و باز هم خودروساز نتواند نیاز بازار را تامین کند، این مساله تنها منجر بهگرانی خودرو در بازار میشود.»
اگرچه افزایش قیمتها تاثیر زیادی بر بازار نداشته، با این حال میزان عرضه فعلی خودرو جوابگوی نیاز بازار نیست و هرگونه نوسان قیمتها ناشی از کاهش عرضه خودرو است. وی تصریح کرد: «البته قیمت برخی خودروهای وارداتی در بازار افزایش یافته که این موضوع ناشی از عدمترخیص خودرو از گمرکات طی چند هفته اخیر است که بهمحض تامین ارز، این خودروها از گمرکات ترخیص و وارد بازار میشوند. بنابراین افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز موقتی است.»
یکی دیگر از کارشناسان با بیان اینکه قیمت در بازار خودرو براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود، افزود: «درصورتی که خودرویی در بازار کم عرضه شود، افزایش قیمت بیشتری بین کارخانه و بازار را تجربه خواهد کرد.» این کارشناس خاطرنشان کرد: «برای رفع نیاز بازار، نیازمند عرضه بیشتر خودروهای مورد استقبال مردم بهقیمت کارخانهای و توسعه و سرعت بخشی بهواردات خودروها هستیم.»
او ضمن تاکید بر تاثیر عرضه بر کاهش شکاف قیمت خودرو در بازار ادامه داد: «البته بهدنبال اعلام قیمتهای جدید محصولات خودروسازان داخلی این مساله بر قیمت محصولات این دو خودروساز تاثیر منفی گذاشت و قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی افزایش یافته است و میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی و مونتاژی حدود 50 تا 100 میلیونتومان و در خودروهای وارداتی حدود 200 میلیونتومان بود؛ اما این جریان تا حدودی موجب کاهش شکاف قیمت کارخانه و بازار شد و میتواند در صورت افزایش تولید و عرضه خودروسازان، بازار را متعادل کند.»
این کارشناس بازار خودرو اضافه کرد: «البته پیامد افزایش قیمتها تنها بهبازار خودرو محدود نمیشود و میتواند سایر بازارها از جمله بازار لوازمیدکی را نیز متاثر کند. از این رو معتقدم اکنون زمان مناسبی برای معامله و خرید و فروش خودرو نیست. باید چند روزی بگذرد تا مشخص شود خودروسازان در پی این افزایش قیمت، چه میزان خودرو بهبازار عرضه میکنند.»
افزایش قیمت 50 میلیونتومانی هوندا وزل (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای 2 تا 16 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 16 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 46 میلیونتومان، پژو پارس TU5 (دریچهبرقی) (1403) با 15 میلیونتومان کاهش 965 میلیونتومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (1403) با 10 میلیونتومان کاهش 790 میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 9 میلیونتومان کاهش 752 میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (1403) با 8 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 94 میلیونتومان، سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 7 میلیونتومان کاهش 812 میلیونتومان، سهند (1403) با 6 میلیونتومان کاهش 547 میلیونتومان و پژو 207 تیپ 5 (1402) با 5 میلیونتومان کاهش 740 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 40 میلیونتومانی برخی مدلها بودیم.
جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 40 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 570 میلیونتومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 25 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 48 میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 25 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 520 میلیونتومان، کیامسی J7 (1403) با 20 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 660 میلیونتومان، هایما S5 جدید (1403) با 15 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 605 میلیونتومان و کیامسی X5 (1403) با 10 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 730 میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای 30 و 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که کیا سونت (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 900 میلیونتومان، هوندا وزل (2023) با 50 میلیونتومان افزایش 3 میلیارد و 200 میلیونتومان و جتا VS7 (2023) با 30 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 230 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
منبع: اخبار خودرو