چین و روسیه ۹۵ درصد معاملات خود را با ارزهای داخلی تسویه می‌کنند

چین و روسیه ۹۵ درصد معاملات خود را با ارزهای داخلی تسویه می‌کنند
خلاصه اخبار

دیپلمات ارشد روس اعلام کرد: مسکو و پکن ۹۵ درصد تسویه حساب‌های خود را در معاملات از طریق ارزهای خود و بدون دخالت ارز کشور ثالث انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، «ایگور مورگولف» سفیر روسیه در چین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره معاملات اقتصادی میان مسکو و پکن که در ماه مارس تا آوریل سال جاری (میلادی) شاهد کاهش جزئی در تجارت دوجانبه بوده است، گفت: در مورد مشکل تسویه حساب‌ها فراموش نکنیم که امروز 95 درصد آنها از طریق روبل و یوان انجام می‌شود، یعنی بدون مشارکت ارزهای کشورهای ثالث.

طبق آمارها، از ماه مارس تا آوریل برای اولین بار از سال 2022، کل صادرات کالا از چین به روسیه نسبت به سال گذشته کاهش یافت. بسیاری این را به دشواری تسویه حساب‌های متقابل نسبت می‌دهند.

تجارت بین چین و روسیه با 26.3 درصد افزایش به رکورد 240.11 میلیارد دلار در سال 2023 رسید. ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ، رهبران روسیه و چین پیشتر هدف خود را 2 برابر کردن تجارت از 100 میلیارد دلار در سال 2018 به 200 میلیارد دلار تا سال 2024 تعیین کرده بودند که در نوامبر 2023 به دست آمد.

روسیه و چین روز دوم اکتبر هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند. اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که جمهوری خلق چین را یک روز پس از اعلام آن به رسمیت شناخت.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *