چند پیشنهاد ایمنی به پزشکیان

چند پیشنهاد ایمنی به پزشکیان
خلاصه اخبار

یک کارشناس ایمنی و حریق پیشنهادهایی را در حوزه افزایش ایمنی به دولت جدید ارائه و ابراز امیدواری کرد که از نظرات کارشناسان ایمنی نیز برای پیشگیری از حوادث و خسارات ناشی از آن بهره‌ گرفته شود.

محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش دولت در ارتقاء ایمنی در جامعه گفت: سازمان آتش‌نشانی در هر کشوری بسیار اهمیت دارد و در واقع می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ارکان و دستگاه‌ها در تامین ایمنی شهری، آتش‌نشانی‌ها هستند. آتش‌نشانی با جان افراد سروکار دارد اما متاسفانه هنوز در کشور ما، متولی این امر، مرکز واحدی نیست و در هر شهر، هر شهرداری یک آتش‌نشانی دارد و در واقع هیچ مدیریت واحدی در زمینه آتش‌نشانی در کشور وجود ندارد، این یکی از مواردی است که دولت می‌تواند ورود کرده و در آن نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدوارم آقای پزشکیان و دولتشان برای بهره‌گیری از نظرات کارشناسان ایمنی نیز اقدام کنند، افزود: در کشور ما مسئولیت سازمان‌های آتش‌نشانی با شهرداری و در واقع وزارت کشور است که متاسفانه این نهاد تخصص این حوزه را ندارد، به همین دلیل می‌بینیم که استاندارد واحدی در کشور وجود ندارد و در هر شهری با توجه به سلیقه مسئولان شهری، آتش‌نشانی‌ها مدیریت شده و قوانین آن متفاوت است. همچنین شاهد هستیم تجهیزات و آموزش نیروها نیز واحد نیست و در هر شهری، در زمینه ایمنی متفاوت عمل می‌شود. 

این کارشناس ارشد ایمنی و حریق ادامه داد: این درحالی است که در دنیا، نظام واحد قانونی برای سازمان‌های آتش نشانی بر اساس شرایط جغرافیایی و فرهنگی ایجاد شده و همه موظفند آن را انجام دهند. 

قدیری گفت: به عنوان مثال، در شهر تهران به مسئله ایمنی و آتش‌نشانی بیشتر از سایر شهرها اهمیت داده می‌شود و نیروها آموزش‌های تکمیلی خوبی می‌بینند و تجهیزات نیز کامل است اما در برخی شهرها مشاهده شده که مثلا رانندگان اتوبوس‌ها را برای اینکه نیروی مازاد بودند به آتش‌نشانی انتقال داده بودند و آموزش کافی نیز برای آنها پیش‌بینی نشده بود. در این موارد شاهد هستیم که این افراد در ماموریت‌ها هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم برای سایرین مشکل ایجاد می‌کنند چون اصلا برای این کار مهم، آموزش ندیده‌اند.

وی افزود: من از رئیس جمهور جدید در خواست می‌کنم که مسئله ایمنی و آتش‌نشانی را مورد توجه قرار دهد و یک سازمان آتش نشانی کشوری ایجاد کند تا زیر سایه این نهاد، قوانین، تجهیزات و آموزش نیروها کاملا یک دست و هماهنگ شود. 

معاون پیشگیری سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در زمینه ایجاد قوانین نیز امیدوارم از متخصصات و کارشناسان حوزه ایمنی استفاده شود تا همه امور از اول کاملا علمی جلو برود. درباره استخدام مدیران نیز باید به این مسئله توجه کرد که مدیر آتش‌نشانی هم باید متخصص این حوزه باشد و هم باید تجربه کار عملی داشته باشد تا بتواند تصمیمات خوبی اتخاذ کند.

وی افزود: درحال حاضر آئین‌نامه‌های ایمنی در مراکز مختلف نیز با هم متفاوت است و هیچ هماهنگی وجود ندارد که باید در این زمینه نیز یکسان سازی انجام شود تا از برخوردهای مقطعی و سلیقه‌ای جلوگیری شود.

مرجع: ایسنا