چشم‌انداز مثبت مصرف‌کنندگان به وضعیت اقتصاد

چشم‌انداز مثبت مصرف‌کنندگان به وضعیت اقتصاد
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان امسال نسبت به بهار، اعتماد مردم و مصرف کنندگان به اوضاع کلی اقتصاد صعودی شده است.

به گزارش اکوایران، شاخص اعتماد مصرف‌کننده بیانگر خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط کلی اقتصاد و وضعیت مالی خود است. در تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این شاخص از رقم 114.7 در بهار سال جاری به 142.4 در تابستان افزایش یافته است. این امر نشان از آن دارد که مردم نسبت به وضعیت اقتصاد کلان نسبت به فصل ابتدایی امسال دیدگاه بهتری پیدا کرده‌اند. این موضوع می‌تواند در تغییر دولت و تحولات سیاسی ناشی از روی کار آمدن دولت جدید نهفته باشد.

آمار و ارقام حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان کمترین اعتماد را در بهار سال 1401 و بیشترین اعتماد را در زمستان 1400 به ثبت رسانده‌اند. لازم به ذکر است که مرکز پژوهش‌های مجلس از پاییز 1400 اقدام به انتشار آمارهای این شاخص کرده است.

030729

توضیحاتی در مورد شاخص اعتماد مصرف‌کننده

شاخص اعتماد مصرف‌کننده، اطلاعات دقیقی در مورد دیدگاه مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد و شرایط مالی خانوارها ارائه می‌کند. در واقع این شاخص از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز به تصمیم گیرندگان و پیش‌بینی کنندگان اقتصادی در مورد وضعیت اقتصادی حال و آینده و تعیین سیاست‌های عمومی و تصمیم‌گیری‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند.

شاخص اعتماد مصرف‌کننده از دو مولفه شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و شاخص انتظارات مصرف‌کننده تشکیل شده است. به بیان‌دیگر شاخص اعتماد مصرف‌کننده از میانگین دو شاخص مذکور محاسبه می‌شود.

از طرفی دو شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و انتظارات مصرف‌کننده نیز خود از شاخص‌های دیگری به‌دست می‌آیند. شاخص وضعیت فعلی اقتصادی از میانگین شاخص‌های وضعیت کلی اقتصاد و بیکاری در گذشته برآورد می‌شود. شاخص انتظارات مصرف‌کننده نیز از میانگین شاخص‌های وضعیت کلی اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده محاسبه می‌شود.

چند و چون رشد اعتماد مصرف‌کننده در تابستان

شاخص اعتماد مصرف‌کننده در نتیجه کاهش شاخص وضعیت فعلی اقتصادی و افزایش شاخص انتظارات مصرف‌کننده ، رشد کرده است. دلیل این امر آن است که شرایط فعلی 40 درصد و انتظارات از شرایط آتی 60 درصد اعتماد مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند.

براین اساس شاخص وضعیت فعلی اقتصادی از 135.4 در بهار سال جاری به 126 در تابستان کاهش یافته است که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان وضعیت اقتصاد کلان کشور نسبت به سه ماه گذشته بدتر ارزیابی کرده‌اند.

در مقابل شاخص انتظارات مصرف‌کننده براساس ارزیابی مصرف‌کنندگان از وضعیت اقتصاد، بیکاری و قدرت خرید در آینده صعودی بوده و از 100.9 به 153.3 افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان در خصوص شرایط آتی اقتصاد است.

همچنین روند شاخص اعتماد مصرف کننده حاکی از آن است که کمترین اعتماد در بهار 1401 اتفاق افتاده است. به طوری که در این فصل رقم این شاخص معادل 78 بوده است. بالاترین اعتماد نیز در زمستان 1400 رخ داده که رقم این شاخص برابر با 152.2 اعلام شده است.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *