چشم‌انداز اقتصادی 2024، مبهم

چشم‌انداز اقتصادی 2024، مبهم
خلاصه اخبار

با توجه به اینکه چرخه‌ی انقباضی فدرال رزرو به پایان رسیده است، اکثر فعالان بازار انتظار دارند که در سال جدید کاهش نرخ صورت گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کیتکونیوز، از قرار معلوم، چرخه‌ی انقباض بی‌سابقه‌ی فدرال رزرو به پایان رسیده است، اما از آنجا که سطح انتظارات بسیار بالاتر از آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، باقی مانده است، برخی تحلیلگران بازار خاطرنشان می‌کنند که بازارها همچنان با یک پیش‌بینی احتمالی روبرو هستند.

فدرال رزرو در آخرین نشست سیاست پولی خود در سال 2023، در راستای پیش‌بینی‌های اقتصادی به روز شده‌ی خود، از پتانسیل کاهش سه نرخی در سال آینده‌ خبر داد. در عین حال، مطابق با ابزار CME نظارت بر نرخ فدرال، بازارها نه‌تنها انتظار دارند که بانک مرکزی از اوایل ماه مارس شروع به کاهش نرخ کند، بلکه حدود 200 واحد کاهش را در سال 2024 انتظار دارند.

کاهش نرخ بهره

اما در آستانه‌ی سال جدید، گرچه بسیاری هنوز ماه مارس را برای شروع یک چرخه‌ی تسهیل جدید خیلی زود می‌دانند، بسیاری از تحلیلگران و مقامات بانکی بیش از پیش‌بینی‌های فدرال رزرو به سمت انتظارات بازار متمایل شده‌اند.

کالین سیزینسکی، مدیر پورتفولیو و استراتژیست ارشد بازار در سیا ولت منیجمنت با اشاره به احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس توسط فدرال رزرو، این امر را دلیلی واضح مبنی بر پیش‌رفتن اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود دانست که البته بر این امر خاطرنشان کرد که این پیامی نیست که مقامات در صدد باشند اعلام کنند.

گرچه اقتصاددانان و تحلیلگران بازار انتظار دارند در سال آینده، شاهد کاهش تهاجمی از سوی فدرال رزرو باشیم، اما آنها این امر را ناشی از کند شدن رشد اقتصادی می‌دانند که البته با انتظارات بازار مغایرت دارد.

با وجود پیش‌بینی فعالیت اقتصادی پایدار برای سال آینده، انتظار بازارها این است که فدرال رزرو نرخ بهره را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تحلیلگران بازار در ولز فارگو نیز در چشم‌انداز سال 2024، به این دیدگاه متضاد اشاره کردند.

سمیر سامانا، استراتژیست ارشد بازار جهانی در سخنرانی بانک با هشدار در مورد احتمال وجود فرود سخت، اظهار داشت: «یا این فرود نرم دوباره شتاب خواهد گرفت و ما دوباره با تورم روبرو خواهیم شد، یا این فرود نرم تنها مختص زمان کوتاهی است و رکود اقتصادی گسترده و عمیق‌تر خواهد شد و ما خود را در یک بحران می‌یابیم.»

اما ولز فارگو بر این باور است که فدرال رزرو در سال آینده تنها دو بار نرخ بهره را کاهش دهد. با این حال، تحلیلگران خطرات نزولی را برای چشم‌انداز اقتصادی تصور می‌کنند.

از سوی دیگر، تحلیلگران در تی‌دی سکیوریتیز انتظار دارند که فدرال رزرو در سال آینده با کاهش رشد، نرخ بهره را تا 250 واحد کاهش دهد. آنها همچنین شاهد اولین کاهش نرخ در ماه مه هستند.

تحلیلگران در تحلیل چشم‌انداز سال 2024 خود اظهار داشتند که با وجود اقتصاد کند، فدرال رزرو از اواسط سال 2024 نرخ بهره را 250 واحد کاهش می‌دهد و در نتیجه بازدهی 10 ساله باید به 3.15 درصد کاهش یابد.

در مقابل، تحلیلگران کامرزبنک پیش‌بینی می‌کنند که اولین کاهش در ماه می انجام شود و البته بر این باور نیز هستند که فدرال رزرو در سال آینده نرخ بهره را 200 واحد کاهش دهد. این تحلیلگران همچنین یک رکود خفیف در بهار/تابستان 2024 را پیش‌بینی کردند و با اشاره به انتظار کاهش شدیدتر نرخ بهره، به تصویر رشد نه‌چندان مطلوبی در آینده اشاره داشتند. با این حال، تحلیلگران انتظار ندارند که رشد ضعیف‌تر باعث کاهش نرخ بهره شود.

کریستینا هوپر، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در اینوسکو، در مصاحبه با کیتکو نیوز، بر موضوع افزایش شدید نرخ بهره در سال 2023 اشاره کرد که به بانک مرکزی، فضایی برای تسهیل بدون ایجاد هراس در بازارها می‌دهد. وی همچنین شش کاهش 25 واحدی را تنها معادل دو مورد از 75 واحد افزایشی فدرال رزرو نسبت به سال گذشته عنوان کرد.

این استراتژیست در چشم‌انداز سال 2024 با توجه به رشد کند و حرکت تورم به سمت نرخ‌های قابل قبول، به تظاهر تسهیل در اواخر نیمه‌ی اول سال 2024 تاکید کرد که این تسهیل نه‌تنها به بهبود رشد کمک می‌کند، بلکه اقتصاد جهانی را به سمت رشد روند در نیمه‌ی دوم سال 2024 بازمی‌گرداند.

بهبود اقتصادی

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز