چرا معاملات آتی واحدهای صندوق طلا برای سرمایه گذاران جذاب است؟

چرا معاملات آتی واحدهای صندوق طلا برای سرمایه گذاران جذاب است؟

به گزارش سیگنال به نقل از «کالاخبر»، غزاله هاشمی کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بورس کالای ایران معاملات قراردادهای آتی بر روی ۵ دارایی زعفران نگین، زعفران پوشال، زیره سبز، پسته و نقره فعال است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیلی که منجر به تداوم معاملات و موفقیت یک قرارداد آتی می ‏شود، وجود بازار نقدی قوی و نوسان قیمت دارایی پایه است.

هاشمی اظهار داشت: در صورتی که یکی از این دو شرط وجود نداشته باشد یا به مرور از بین برود تداوم و افزایش عمق معاملات قرارداد آتی روی آن دارایی پایه با مشکل روبه‌رو می‏ شود.

وی با اشاره به خبر راه اندازی یک قرارداد آتی جدید بر پایه دارایی طلا در هفته آینده تاکید کرد: بورس کالا خبر از راه اندازی قرارداد آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا داده است و به نظر می ‏رسد این بازار جایگزین مناسبی برای معاملات قراردادهای آتی سکه طلا باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازدهی صندوق ‏های سرمایه‏ گذاری طلا مشابه با بازدهی سکه طلا است و روند قیمتی یکسانی دارند، بنابراین نوسانات هر دو بازار مشابه یکدیگر خواهد بود و از آن جایی که قیمت طلا در ایران تابع دو متغیر اصلی شامل نرخ ارز و قیمت ‏های جهانی است، لذا این مسئله پیش‏ بینی نرخ واحدهای سرمایه‏ گذاری صندوق‏ ها را برای فعالان حوزه طلا آسان‏ تر می ‏کند. 

وی ازجمله مزایای صندوق‌های طلا را سهولت خرید در ابعاد کوچک، نقدشوندگی بالا، هزینه ‏های معاملاتی کم و ریسک ‏و ‏هزینه ‏های نگهداری پایین خواهد و خاطرنشان کرد: براساس برخی از مؤثرترین شاخص ‏ها، صندوق پشتوانه طلای لوتوس به عنوان دارایی پایه برای راه ‏اندازی قراردادهای آتی صندوق طلا انتخاب شده است.

هاشمی گفت: با راه ‏اندازی قراردادهای آتی واحدهای صندوق به دلیل فراهم شدن امکان آربیتراژ و پوشش ریسک، متقاضیان سرمایه‏ گذاری در صندوق مربوطه افزایش خواهند یافت و اگر تعداد واحدهای صندوق کم باشد صندوق مربوطه مجبور به صدور واحدهای سرمایه‏ گذاری و در نتیجه اقدام به خرید سکه در بازار گواهی سپرده خواهد کرد که ممکن است.

وی در بخش پایانی صحبت خود افزود: حجم معاملات و میزان نقدشوندگی واحدهای صندوق دومین شاخص مورد بررسی بوده و واضح است که هرچه میزان معاملات و نقدشوندگی معاملات یک صندوق بالاتر باشد آن صندوق بیشتر مورد توجه سرمایه ‏گذاران خواهد بود. هرچه صندوقی حجم معاملات نقدی بالاتری داشته باشد معاملات قراردادهای آتی آن نیز دچار نوسان کمتر و کشف نرخ منصفانه ‏تری خواهد داشت. با توجه به اینکه NAV یا همان ارزش خالص دارایی صندوق‏ ها هر دو دقیقه یک بار در حال به‏ روزرسانی است و مقدار آن نیز براساس تغییرات قیمت سکه صورت می ‏گیرد لذا هرچه سهم سکه در دارایی ‏های صندوق بیشتر باشد برای فعالان بازار تخمین NAV صندوق راحت‏ تر صورت خواهد گرفت.