چرا سرمایه گذاری در صندوق های طلا؟

چرا سرمایه گذاری در صندوق های طلا؟
خلاصه اخبار

اکنون که شاهد فعالیت ۱۳ صندوق طلا در بازار سرمایه هستیم شاید بتوان گفت بحث مزیت های این ابزار در میان سرمایه گذاران بیش از پیش مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. این ابزار که امکان سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار طلا را برای مردم فراهم می کند، نه تنها نقدشوندگی بالایی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند بلکه شفافیت معاملات و امنیت در سرمایه گذاری را رقم می زند.

پرهام اخلاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با کالاخبر با بیان اینکه اولین موضوع مطرح شده در حوزه معاملات صندوق های طلا، شفافیت و در دسترس بودن بازار است گفت: صندوق ها در بسترهای معاملاتی بورس که شفاف هستند معامله می شوند لذا عرضه و تقاضا، دارایی صندوق ها و معاملات آنها شفاف بوده و از سوی دیگر دسترسی سریع را برای متقاضیان و مشتریان فراهم می آورد. به عبارت دیگر سرمایه گذاران به جای مراجعه به بازار و صرف وقت و هزینه به راحتی می توانند واحدهای صندوق طلا را به صورت برخط خریداری کرده و در زمان دلخواه به فروش برسانند.

وی افزود: موضوع مهم دیگر که بسیار حائر اهمیت است، بحث نقدشوندگی است. به عبارت دیگر این بازار با توجه به ماهیت آن و تعداد بازیگران و حجم سرمایه ای که در گردش دارد، نقدشوندگی بالایی برای سرمایه های خرد و کلان فراهم می کند و با توجه به آنکه همه صندوق های طلا، بازارگردان دارند، شاهد نقدشوندگی بسیار بالا در شرایط مختلف بازار طلا برای این صندوق ها هستیم.

اخلاقی یکی از تفاوت های ابزارهای نوین با بازار سنتی و فیزیکی را امنیت در سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: این نوع سرمایه گذاری مخاطرات نگه داری و حمل و نقل را که در طلای فیزیکی اتفاق می افتد، ندارد. در بازارهای سنتی زمانی که یک سرمایه گذاری انجام می شود ممکن است عدم اطمینانی درمورد کالای خریداری شده وجود داشته باشد اما این مساله در بازارهای نوین به چشم نمی خورد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: یکی از برتری های معاملات طلا در بسترهای نوین مالی که به تازگی بستر آن توسعه یافته، استفاده از ابزارهای مشتقه است تا صندوق ها از این ابزارها برای پوشش ریسک خود استفاده کنند. همچنین سرمایه گذاران نیز می توانند از ترکیبی از استراتژی های موجود نظیر اختیار معامله یا قرارداد آتی، در نوسانات بازار امکان استفاده از پوشش ریسک را داشته باشند و سود مناسبی را کسب کنند.

چرا سرمایه گذاری در صندوق های طلا؟

مرجع: کالا خبر

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *