چرا جبهه پایداری با حسین‌زاده و معاونت امور روستایی مخالف است؟ تغییر قیمت ناگهانی انرژی، نه شدنی است نه مطلوب! + ویدئو علاقه طالبان به فعال کردن ترانزیت از مسیر ایران

چرا جبهه پایداری با حسین‌زاده و معاونت امور روستایی مخالف است؟                    
                  
                    
                      تغییر قیمت ناگهانی انرژی، نه شدنی است نه مطلوب! + ویدئو                    
                  
                    
                      علاقه طالبان به فعال کردن ترانزیت از مسیر ایران
خلاصه اخبار

کلیدواژه «محروم» و «محرومیت‌زدایی» از واژگان پر استفاده جبهه پایداری و گروه‌های نزدیک به آن است و شاید یکی از دلایل مخالفت با رئیس احتمالی این معاونت ترس از پیشی گرفتن دولت در این عرصه باشد.

به گزارش تجارت نیوز ،

استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه فردا یکشنبه 6 آبان بار دیگر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد. این بار براساس شنیده‌ها و صحبت‌هایی که خود رئیس‌جمهور هفته گذشته مطرح کرده احتمال حضور او در مجلس برای گرفتن استعفای حسین‌زاده از نمایندگان زیاد است. پیش از این در تاریخ 4 مهرماه استعفای حسین‌زاده در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد و مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور تصمیم دارد حسین‌زاده را به عنوان اولین شخصیت اهل سنت وارد کابینه خود کند. پیش از این حکمی در رسانه‌ها منتشر شده بود که براساس آن نشان می‌داد که رئیس‌جمهور، عبدالکریم حسین‌زاده را به عنوان معاون امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرده است. تا به حال حضور یک اهل سنت در معاونت ریاست‌جمهوری و کابینه دولت‌های جمهوری اسلامی سابقه نداشته است.

مخالفان حضور حسین‌زاده در دولت چه گروهی هستند؟

اما حضور اولین فرد اهل سنت در کابینه دولت چهاردهم به موافقت مجلس دوازدهم گره خورده است. مجلسی تقریبا یک دست با اکثریت اصولگرایی که البته تمام تلاش خود را می‌کند تا معتدل باشد و به سمت تندروی کشیده نشود. اما به هر حال حضور اقلیتی 60 تا 70 نفری از چهره‌های جبهه پایداری یا چهره‌های نزدیک به آنها موجب می‌شود در مواقعی صحنه‌هایی از مجلس دیده شود که تنه به تندروی می‌زند.

یکی از موارد هم همین استعفای حسین‌زاده برای حضور در دولت بود. در حالی که پیش از این هم در موارد زیادی سابقه داشته که دولت‌های مختلف نمایندگانی را برای حضور در دولت انتخاب کرده باشند و معمولا هم با مشکلی مواجه نشدند اما استعفای حسین‌زاده با یک سد دفاعی با لیدری جبهه پایداری روبرو شده است.

چرا جبهه پایداری با حضور حسین‌زاده در دولت مخالفت کردند؟

دقیقا مشخص نیست که دلیل 129 نماینده‌ای که در دور اول تقاضای استعفای حسین‌زاده به او رای منفی دادند چیست. اما بخشی از نمایندگان از اینکه رئیس‌جمهور پیش از پذیرفتن استعفای حسین‌زاده در مجلس برای او حکم صادر کرده است، ابراز نارضایتی کرده‌اند. پیش از رای‌گیری دور اول تقاضای استعفای حسین‌زاده هم علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در تذکری که در صحن علنی مجلس خطاب به هیات‌رئیسه گفت که اقدام رئیس‌جمهور که پیش از استعفا برای حسین‌زاده حکم زده شان مجلس را زیر سوال می‌برد. اگرچه همان زمان قالیباف در پاسخ به این تذکر تاکید کرد که حکم متوقف شده تا در مجلس تصمیم‌گیری شود اما به نظر می‌آید این موضوع تاثیر قابل توجهی در رای نمایندگان داشته است.

البته موضوع صدور حکم پیش از استعفا از یک اختلاف‌نظر نشات می‌گیرد. گفته می‌شود دولت تصور می‌کرده که مانند دو نماینده دیگری که بدون نیاز به رای‌گیری برای استعفا مجلس را ترک کردند و بر صندلی وزارت تکیه زدند، حسین‌زاده هم نیازی به استعفا ندارد.

از طرف دیگر اعضای جبهه‌ پایداری که بیش از 60 تا 70 نفر از نمایندگان را تشکیل نمی‌دهند، هسته اصلی مخالفت با دولت و اقدامات آن هستند. در روز رای‌گیری برای استعفای حسین‌زاده در 4 مهرماه لابی این گروه در صحن علنی مجلس فعال بود. از طرفی صبح همان روز فراکسیون انقلاب برای تصمیم‌گیری درباره موضوع دیگری تشکیل جلسه داده بود اما موضوع استعفای حسین‌زاده هم به بحث گذاشته شده بود و اعضای جبهه پایداری توانسته بودند بر نظر برخی دیگر از نمایندگان تاثیر بگذارند.

ترس جبهه پایداری از پیشی گرفتن دولت در محرومیت‌زدایی

همچنین کلیدواژه «محروم» و «محرومیت‌زدایی» از واژگان پر استفاده جبهه پایداری و گروه‌های نزدیک به آن است و شاید یکی از دلایل مخالفت با رئیس احتمالی این معاونت ترس از پیشی گرفتن دولت در این عرصه باشد. دولت در حال شکل‌دهی یک معاونت جدید است که احتمال دارد این کلیدواژه‌ها را نه در حرف که در عمل اجرایی کند و این یعنی دور شدن جبهه پایداری از پرچم‌هایی که سال‌ها آنها را علم کرده و به واسطه آن خود را مطرح می‌کند.

البته که گزینه اهل سنت بودن حسین‌زاده هم برای رای منفی دادن به او از طرف جبهه پایداری دور از ذهن نیست.

اهمیت تشکیل معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور چیست؟

باید به این موضوع توجه داشت مسائل مربوط به روستاها و مناطق محروم تا به حال در دولت متولی مستقیمی نداشته است. پزشکیان با تشکیل این معاونت در کنار استفاده از یک اهل سنت در کابینه خود تلاش دارد تا دولت چهاردهم به طور مستقیم به این موضوع ورود کند. پهناور بودن ایران این نیاز را در کشور برجسته می‌کند تا به مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها توجه بیشتری شود. از آنجایی که ارتباط دولت به صورت مستقیم با روستاها و مناطق محروم کم و حتی گاهی قطع است، شاید حضور یک معاونت برای پیگیری مستقیم مشکلات این مناطق علاوه بر ساماندهی نسبی، موجب شکل‌گیری ارتباط مستقیم دولت با آنها هم شود.

چرا نمایندگان مجلس باید از تاسیس معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور استقبال کنند؟

به نظر می‌رسد یکی از نهادهایی که باید از تاسیس معاونت امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور حمایت و استقبال کند، مجلس است. در مجلس نمایندگانی از همه بخش‌ها و شهرستان‌ها و روستاهای کشور حضور دارند و بسیاری دغدغه‌های بر زمین مانده در مناطق روستایی و محروم وجود دارد که حل آنها از عهده نمایندگان خارج است. اما با روی کار آمدن این معاونت نمایندگان می‌توانند از طریق دولت به صورت مستقیم بر عملی شدن کمبودهای روستایی در حوزه‌های انتخابیه خود رسیدگی و نظارت کنند.

مسلما تصمیم‌گیری درباره شکل‌گیری این معاونت درنهایت با نمایندگان مجلسی است که هر کدام در حوزه انتخابیه خود مناطق روستایی زیادی دارند که بسیاری از آنها هم جزو مناطق محروم به حساب می‌آیند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *