پیوند نفت و مس

پیوند  نفت و مس
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد – فاطمه بابالو :

اخبــار منتشره از کنـــفرانس غیر‌‌‌‌علنی لندن نشان می‌دهد که گروه‌های نفتی به‌دنبال سرمایه‌گذاری روی فلزات مورد‌نیاز برای انتقال انرژی هستند. تعداد فزاینده‌ای از تاجران نفت مانند توتال‌انرژی تمایل دارند به تجارت مس نفوذ کنند زیرا نیاز گسترده‌ای به مس در کابل‌‌‌‌های برق در ساختمان‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی وجود دارد.

به گزارش فایننشال‌تایمز، ‌‌‌‌ غول انرژی فرانسوی توتال‌‌‌‌انرژی، در حال بررسی است که آیا تجارت مس را آغاز کند یا خیر، با این وجود این شرکت به‌طور بالقوه راه را برای گسترش عملیات تجاری از نفت به سمت فلزات که اولین سرمایه‌گذاری در انتقال انرژی است، هموار می‌کند. رحیم آزونی، معاون ارشد بازرگانی توتال در بخش نفت خام، سوخت و مشتقات، در سخنانی که در کنفرانسی غیرعلنی در لندن مطرح شد، گفت که این شرکت در حال «بررسی پرونده» برای تجارت مس است. آزونی انتقال انرژی را دلیلی برای توسعه‌تجارت مس عنوان کرد، اما افرادی که سخنان او را شنیدند به فایننشال‌تایمز گفتند که هنوز تصمیمی برای این کار گرفته نشده‌است. توتال‌‌‌‌انرژی در حال‌حاضر بازوی تجاری گسترده‌ای دارد که محصولات نفتی، گاز، برق و سوخت‌های جدید را مدیریت می‌کند، اگرچه میزان فعالیت‌های تجاری خود را فاش نمی‌کند.

اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که تعداد فزاینده‌ای از تاجران نفت در حال گسترش فعالیت خود به سمت فلزات هستند تا از نیاز جهان به مس که در کابل‌‌‌‌های برق، ساختمان‌ها و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود، بهره ببرند. رقابت برای انرژی پاک‌‌‌‌تر نیز تقاضا برای آلومینیوم و نیکل را افزایش داده‌است، درحالی‌که انتظار می‌رود تقاضای جهانی مس در دهه‌آینده افزایش یابد، بازار نفت در سال‌جاری ضعیف بوده‌است. دلیل اصلی آن کاهش تقاضای چین برای سوخت فسیلی است که موجب‌شده میانگین قیمت‌ها با وجود جنگ در خاورمیانه رشد زیادی را تجربه نکند. تاجران و شرکت‌های تجاری که ثروت خود را از تجارت نفت به‌دست آورده‌اند و در طول نوسانات قیمت انرژی از زمان جنگ روسیه با اوکراین در سال‌2022 سودهای بزرگی را ثبت کرده‌‌‌‌‎اند، به‌طور فزاینده‌ای برای سرمایه‌گذاری روی تقاضای جهانی، به سمت فلزات به‌ویژه مس می‌روند. ویتول، بزرگ‌ترین تاجر مستقل نفت جهان، اخیرا به تجارت فلزات بازگشته است؛ تجارتی که در سال‌2014 از آن خارج‌شده بود. این شرکت به‌تازگی دو تاجر آلومینیوم از یک شرکت رقیب را جذب کرد. ویتول به‌عنوان بخشی از استراتژی انتقال انرژی خود بر روی آلومینیوم متمرکز شده‌است. تام پرایس، تحلیلگر منابع در موسسه Panmure Liberum، گفت که نوسانات کم در بازار نفت و تغییرات بلندمدت در سیستم‌های انرژی، باعث تمایل به سمت سرمایه‌گذاری در فلزات شده‌است. پرایس گفت: «شرکت‌های بزرگ می‌توانند روند کاهشی تقاضای نفت و بازار نفت را ببینند، در نتیجه سعی می‌کنند با تغییرجهت به دنیای فلزات، تجارت نفت را به‌خطر بیندازند.» او گفت: «ساختار این بازارها مانند نفت نیست، پس در عمل این یک مبارزه خواهد بود.»

پاتریک پویان، مدیر اجرایی توتال انرژی قبلا گفته بود که انتقال انرژی به احتمال زیاد قیمت انرژی را در درازمدت افزایش می‌دهد. هرچند این گروه در حال‌حاضر برای دوره‌‌‌‌ای از قیمت‌های پایین‌تر گاز طبیعی مایع آماده می‌شود که به شکل عرضه بیشتر به شکل آنلاین به‌ویژه از سال‌2027 به بعد خواهد بود. این تغییرات به انگیزه توتال برای تقویت درآمدهایش افزوده، به‌طوری که این شرکت به سرمایه‌گذاران گفت که مطمئن است می‌تواند با ریسک در فعالیت‌های LNG خود، سودآوری شرکت را افزایش دهد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *