پیش بینی بورس فردا 29 مهر ماه 1403 / موضوعی که ترس در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرد

پیش بینی بورس فردا 29 مهر ماه 1403 / موضوعی که ترس در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرد
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: بازار بورس اوراق بهادار تهران از دوشنبه هفته گذشته که روند نزولی را در پیش گرفته است تا کنون بیش از 70 هزار واحد افت را به خود دیده است. البته این اتفاق در بلندمدت به عنوان یک فاجعه است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ارزش معاملات در بازار اوراق بهادار تهران برای معاملات خرد به رقم 1400 میلیارد تومان رسیده است که این موضوع به واسطه صف‌های فروش ایجاد شده در بازار است. شاخص کل نیز افت 24 هزار واحدی را ثبت کرده است تا در مجموع چند روز اخیر کاری بیش از 70 هزار واحد افت را تجربه کرده باشد. رقم شاخص به محدوده 2 میلیون و 41 هزار واحدی رسیده است.

در بازار روز جاری دو گروه فلزات اساسی و گروه بیمه‌ای مورد توجه اهالی بازار بود که نتیجه آن افزایش ارزش معاملاتی آنها بود. در گروه فلزات اساسی که بیشترین ارزش معاملاتی در بازار روز جاری را داشت رقم 189 میلیارد تومان به عنوان ارزش معاملاتی ثبت شده و ارزش معاملات گروه بیمه‌ای نیز 152 میلیارد تومان بود. اما گروه شیمیایی، بانک و خودرویی به ترتیب ارزش‌های 92، 81 و 63 میلیارد تومانی را به خود گرفتند که نشان می‌داد بازار این گروه‌های عملاً متوقف شده است.
خبر مرتبط
طوفان سرخ بورس/ خروج 500 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار+ اینفوگرافیک
طوفان سرخ بورس/ خروج 500 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: شاخص کل بورس تهران در حالی افتی 1.19 درصدی را تجربه کرد که خروج پول حقیقی از بازار سرمایه با 500 میلیارد تومان دیگر ادامه پیدا کرد.

در انتهای هفته گذشته وزیر اقتصاد به مواردی اشاره کرد که دولت درصدد کاهش آنها است. همتی در صفحه شخصی خود نوشت که دولت به دنبال کاهش ریسک‌های سیستماتیک، کاهش نرخ سود مؤثر، کاهش قیمت‌گذاری دستوری و کاهش شکاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد است. اینها مواردی بود که در صحبت‌های آقای وزیر وجود داشت البته که خیلی از کارشناسان و فعالان بازار از مدت‌ها قبل به این موارد اشاره داشتند اما در نهایت نه تنها جلوی این اتفاقات گرفته نشده بلکه در دولت‌های پیشین به این موارد نیز اضافه شده است و گره روی گره قرار گرفته است.

در همین راستا اداره پژوهش‌های سازمان بورس گزارشی را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که عدم‌النفع صنایع بورسی، ناشی از اختلاف دلار آزاد با نیما، در برخی ماه‌ها از 20 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.

این گزارش که در پایگاه خبری سازمان بورس منتشر شده است این موضوع را مطرح می‌کند که رقم تقریبی عدم‌النفع 257 شرکت فعال در صنایع مختلف بورسی ناشی از فروش ارز صادراتی با نرخ دستوری در سال 1401 حدود 132 هزار میلیارد تومان، در سال 1402 حدود 183 هزار میلیارد تومان و در نیمسال اول سال 1403 حدود 104 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

خبر مرتبط
رفت و بازگشت خودرو به بورس/ واکنش شورای رقابت
رفت و بازگشت خودرو به بورس/ واکنش شورای رقابت

اقتصادنیوز:‌پس از وقفه‌ای بالغ بر یکسال و نیم از آخرین عرضه خودرو در بورس کالا و مخالفت شورای رقابت در این زمینه، مجدد بحث بر سر بازگشت خودرو به بورس کالا برای عرضه با اظهارنظر رئیس جدید سازمان بورس، از سر گرفته شد؛ اما علیرغم اصرار بورسی‌ها برای بازگشت خودرو به این کانال همچنان شورای رقابت بر انحصاری بودن بازار خودرو تاکید داشته و قائم بر اجرای قانون است.

تا درمجموع عدم‌النفع دو سال و نیم گذشته رقمی بیش از 419 هزار میلیارد تومان ثبت شود.

طبق داده‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در بورس تهران صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشی، کانه‌های فلزی و سیمان اصلی‌ترین صنایع صادرات محور بازار سرمایه و اقتصاد ایران محسوب می‌شوند.

اداره پژوهش‌های سازمان بورس اوراق بهادار تهران گزارش داده است که “در بهمن ماه 1401 و فروردین ماه 1403 بیشترین درصد اختلاف دلار آزاد و نیمایی به ثبت رسیده است. در این دوره‌ها اختلاف بین نرخ دلار آزاد و نیمایی به حدود 58 درصد افزایش یافته بود. افزایش شکاف بین نرخ دلار آزاد و نیمایی در نیمه دوم سال 1401 به دلیل ریسک ناشی از ناآرامی‌های داخلی و در اواخر سال 1402 و ابتدای سال 1403 به دلیل ریسک ناشی از افزایش تنش نظامی و امنیتی در منطقه بود. ”

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل در انتهای هفته گذشته با توقف در روز چهارشنبه این امید را در دل اهالی بازار سرمایه ایجاد کرده است که می‌توانست پس از فروکش کردن هیجان فروش در بازار برای هفته جاری به سمت اعداد و ارقام مثبتی حرکت کند. (تغییرات احتمالی که در فرم کندل‌های ایجاد شده بود) اما موضوع مهم تحولات منطقه بود که در انتهای هفته رخ داد و باز این موضوع را ایجاد کرد که ترس در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرده شده است و بازار را به سمت اعداد منفی سوق می‌دهد.

شاخص کل از میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه خود فاصله گرفته است و این کار را برای روزهای آینده در بازار سخت خواهد کرد.

کل

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *