پیش بینی بورس شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / دو سناریو بازار سرمایه پس از انتخابات

پیش بینی بورس شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / دو سناریو بازار سرمایه پس از انتخابات
خلاصه اخبار

جریان معاملات در روز ابتدایی هفته، کاملا تحت تاثیر مشخص شدن نام رئیس جمهوری دولت چهاردهم خواهد بود. بر اساس رفتاری که بازار طی روزهای معاملاتی منتهی به انتخابات نشان داده، می‌توان دو سناریوی پیش روی بازار را حدس زد. این دو سناریو اما چه سرنوشتی را برای بورس تهران ترسیم می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان معاملات روز چهارشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.5 درصدی، معادل 10 هزار و 369 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 100 هزار واحدی قرار گرفت. 

رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.28 درصدی (معادل هزار و 902 واحد) تا پله 675 هزار و 42 واحدی رشد کرد.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را در روز چهارشنبه، چهار هزار و 96 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را نیز هفت میلیارد و 600 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آنها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه بورس، خبر از خروج 163 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه 16 تیر 1403

رفتار اهالی بازار سرمایه طی معاملات دو هفته گذشته، گویای این تصور بوده است که در صورت پیروزی مسعود پزشکیان، بازار سهام رشد و بازار طلا با افت قیمت‌ها مواجه خواهد شد. جریان معاملات روز چهارشنبه نیز گویای این نکته بود که با زمزمه افزایش شانس پزشکیان در نظرسنجی‌ها، نماگرهای سهامی قامت سبز به خود گرفتند.

توجه به این موضوع حائز اهمیت است که این، تنها تصور بازار نسبت به مشخص شدن رئیس دولت چهاردهم از میان آقایان جلیلی و پزشکیان است و نه تحلیلی از سوی کارشناسان. همچنین این تصور از سوی بازارها، بر بازه‌ای کوتاه‌مدتی دلالت خواهد داشت و ممکن است پس از چندی، با فروکش جو انتخابات، رفتار بازار به سرعت تغییر کند. 

بر همین اساس می‌توان گفت که بر اساس احتمال بیشتر انتخاب شدن مسعود پزشکیان در روز شنبه، بازار سهام رفتاری مثبت و پر تقاضا در جریان معاملات شنبه از خود نشان خواهد داد. در سناریو دیگر، در صورتی که سعید جلیلی، رئیس‌جمهور منتخب لقب گیرد، بر اساس آنالیز رفتار بازار طی هفته گذشته، می‌توان انتظار داشت، بازار با عرضه مواجه شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

 

مرجع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *