پیشگیری از حوادث اچ‌اس‌ئی باید فراگیر شود

پیشگیری از حوادث اچ‌اس‌ئی باید فراگیر شود
خلاصه اخبار

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه عمر همه تأسیسات نفتی، گازی و پتروشیمی بالاست،گفت: تنها چیزی که به ما کمک می‌کند برگشت به شرایط اولیه است و در شرکت ملی گاز ایران تهدید بیرونی کمتر اتفاق می‌افتد و خرابکاری‌های صنعتی باید بررسی شود.

به گزارش ایسنا، سعید توکلی امروز در دومین همایش مدیریت ایمنی فرآیند با بیان اینکه تعداد دستورالعمل‌ها و استانداردها در سازمان‌ها زیاد و در تعارض است، گفت: اگر این دستورالعمل‌ها و استانداردها عملیاتی نشوند، برگزاری این‌گونه همایش‌ها فایده‌ای ندارد. اچ‌اس‌ئی باید فراگیر باشد و اگر ارکان سازمان با مباحث اچ‌اس‌ئی درگیر نشوند، سازمان سیستم‌زده می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه استانداردهای تازه در جهان به ساده‌سازی رسیده است، اظهار کرد: در شرایط اضطراری یک استاندارد ساده می‌تواند از بروز حادثه جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه واقع‌بینی یکی دیگر از شرایط اجرای استانداردها و دستورعمل‌های اچ‌اس‌ئی است، گفت: باید بپذیریم که شرایط کنونی شکننده است و هرکس باید به‌اندازه مسئولیت خود کار را عملیاتی کند و افراد براساس شایسته‌سالاری در مقام‌های پرریسک منصوب شوند.

توکلی با اشاره به اهمیت توجه به سرمایه انسانی، گفت: در شرایط امروز که در سازمان‌های گازی و نفتی کار مخاطره‌آمیز است، باید حق و حقوق کارکنان به‌موقع پرداخت شود. مجوز انجام کار دوباره بررسی و مشخص شود چند درصد از حوادث مربوط به مجوز است.

 اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود

مظاهر انصاری – مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت نیز با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه 400 هزار بشکه به تولید خود اضافه کند و با توجه به کمبود گاز در فصل‌ سرد و تامین خوراک پتروشیمی، گفت: اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود.

انصاری با بیان اینکه با بروز هرگونه اتفاق در فرآورش تولید به هدف نهایی نخواهیم رسید، گفت: با توجه به افزایش سن تاسیسات و کارکنان صنعت نفت باید به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت کنیم و اگر به پیشگیری عمل نکنیم، امنیت انرژی دچار اختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری در اچ‌اس‌ئی از 18 سال پیش آغاز شده است، بیان کرد: از 18 سال پیش به استثنای سال 1402 سیر حوادث صنعت نفت نزولی شده است، همچنین 55 درصد حوادث مربوط به حوادث فرآیندی در تاسیسات، 26درصد مربوط به خوردگی خطوط لوله و 36 درصد مربوط به نقص تجهیزات بوده است.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه نقص انضباط عملیاتی در حوادث خود را نشان می‌دهد و اگر به‌ سمت پیشگیری حوادث حرکت نکنیم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی می‌شویم، ادامه داد: از 42 حادثه فرآیندی که در صنعت نفت اتفاق افتاده است، 72 درصد آن به نبود مدیریت ریسک مربوط می‌شود.

انصاری ابلاغ نظام دستورالعمل PSM در سال 1402، گنجاندن نظام ساختاری اچ‌اس‌ئی در داخل ساختار اچ‌اس‌ئی و ملی کردن چهار استاندارد را که دو مورد آن در سازمان استاندارد نهایی شده است و دو مورد دیگر به‌زودی ابلاغ می‌شود از دستاوردهای مدیریت اچ‌اس‌ئی برشمرد.

به گفته وی باید همگام با توسعه پایدار، محیط زیست پایدار در صنعت نفت داشته باشیم، جایگاه این مدیریت مطلوب است، اما تا هدف نهایی راه زیادی در پیش داریم.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *