پیشنهاد جدید نتانیاهو برای آتش‌بس/ توافق در ازای تعیین سرنوشت “یحیی سینوار”!

پیشنهاد جدید نتانیاهو برای آتش‌بس/ توافق در ازای تعیین سرنوشت “یحیی سینوار”!
خلاصه اخبار

رادیو رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه اعلام کرد “تل آویو در حال آماده سازی پیشنهادی جدید برای توافق در مورد نوار غزه است که به میانجیگران ارائه خواهد کرد و در آن بر بازگشت یکباره ی همه زندانیان و اجرای شرطی برای رهبر سیاسی حماس “یحیی سینوار” تاکید شده است”.

العالم – فلسطین اشغالی

این رادیو گزارش داد که پیشنهاد اسرائیل بر بازگشت همه زندانیان و اسرا و همچنین پایان جنگ، در ازای خروج “یحیی السنوار”، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و سایرین از غزه از طریق یک کریدور امن تصریح شده است.

رادیو اسرائیل اشاره کرد “پیشنهاد جدید این رژیم ممکن است توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در سخنرانی چند روز دیگر خود در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

به گزارش شبکه الجزیره اگر چه حماس هیچ بیانیه فوری در مورد آنچه که از پیشنهاد جدید اسرائیل به بیرون درز کرده ، صادر ننموده ، اما این جنبش بارها تاکید کرده است که با توجه به موافقتش با طرح ارائه شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قبل از طرح پیشنهادی جدید نتانیاهو ، دیگر دلیلی برای ارائه پیشنهادات جدید نمی بیند.

این در حالی است که خانواده‌های زندانیان اسرائیلی به تظاهرات خود برای توافق آتش‌بس و توافق بر سر مبادله اسرا ادامه می‌دهند، و بنا به گزارش خبرنگار الجزیره شهرک نشینان امروز نیز در تل‌آویو برای درخواست تصویب پیشنهاد توافق روی میز مذاکره بیرون رفتند و همچنین بر لزوم امضای قرارداد مبادله ای و عدم حرکت به سمت یک جنگ همه جانبه تاکید کردند.

الجزیره با اشاره به سفر دیروز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به قاهره به نقل از وی فاش کرد ” ایالات متحده در مورد توافق آتش بس در نوار غزه پیشرفت هایی داشته است و بر 15 مورد از 18 مورد ذکر شده در طرح آتش بس پیشنهادی توافق صورت گرفته است، اما مسائلی هم که باقی مانده باید حل شود”.

بلینکن همچنین اضافه کرده که “واشنگتن برای حل مسائل باقی مانده هم ایده هایی را به طرف های قطری و مصری ارائه کرده ، اما توافق به عزم سیاسی هر دو طرف درگیری برمی گردد که باید ثابت کنند که این عزم سیاسی شان زمینه ساز رسیدن به توافقی برای برقراری آتش بس، بازگشت زندانیان به خانه هایشان می باشد و گشاینده ی افق های مهمی را برای آرامش مناطق پر التهاب از جمله شمال اسرائیل و دریای سرخ است”.

بلینکن همچنین آتش بس را بهترین راه برای مقابله با بحران انسانی در غزه و مقابله با خطرات بی ثباتی منطقه دانسته و در رابطه با محور فیلادلفیا و موضع کشورش در این محور حائل بین مصر و نوار غزه تصریح کرده که “آمریکا هیچ تغییری در قوانین قبل از 7 اکتبر را نمی‌پذیرد”.

از سوی دیگر، بدر عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر – در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بلینکن – با اشاره به همسویی مواضع مصر و آمریکا در ضرورت اجرای آتش بس فوری در غزه و توقف خونریزی غیرنظامیان فلسطینی ،بر سرعت دستیابی به توافق برای آزادی زندانیان غزه و آوردن کمک های بیشتر تاکید نموده وافزود جنبش حماس “به ما اطمینان می دهد که به تفاهماتی که قبلا حاصل شده بود تعهد کامل دارد ” و کشورش به همکاری با ایالات متحده و قطر برای دستیابی به آتش بس در غزه ادامه می دهد.

عبدالعاطی افزود “دور مذاکرات غیرمستقیم تل آویو و حماس تقریبا بیش از 10 ماه است که در نتیجه اصرار نتانیاهو بر ادامه جنگ در نوار غزه و اصرار وی به حضور همیشگی این رژیم در محورهای فیلادلفیا و نتزاریم در جنوب و مرکز غزه، دچار تزلزل شده ، واین در حالی است که حماس خواستار خروج کامل این رژیم اشغالگر از غزه و بازگشت بی قید وشرط آوارگان می باشد”.

به گزارش الجزیره بهر حال علیرغم موانع تراشی “اسرائیل”، میانجیگری مصر در کنار قطر و ایالات متحده برای دستیابی به آتش بس در غزه و پایان دادن به تبادل اسرا بین دو طرف ادامه دارد.

منبع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *