پیشبینی رشد ۳.۷ درصدی بازار خودروهای تجاری تا ۲۰۳۰
اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳۵تریلیون دلار رسید.
پنج عامل رشد بازار جهانی خودروهای تجاری
نیاز به وسایل نقلیه تجاری برای اهداف حملونقل در سطح جهانی افزایش یافته است. چارچوبهای نظارتی حمایتی و مشوقهای بیشتر ازسوی دولتها، تقاضا برای خودروهای الکتریکی تجاری را افزایش داده است. اندازه بازار جهانی خودروهای تجاری در سال 2022 به 1.35تریلیون دلار رسید و پیشبینی میشود نرخ رشد سالانه مرکب 3.7درصد تا سال 2030 برای این خودروها ثبت شود.
اجرای برنامههای اسقاط خودروهای قدیمی، افزایش سرمایهگذاریها در توسعه زیرساختها و توسعه روستایی و پیشنویس قوانین نظارتی سختگیرانه ازجمله پارامترهایی است که به این رشد کمک خواهد کرد. همچنین انتظار میرود که ازسرگیری فعالیتهای معدنی در برخی نقاط جهان، تقاضا در این بازار را افزایش دهد.
افزایش تقاضا برای مدلهای الکتریکی همسو با رشد بازار تجاریها
نیاز به خودروهای باری در کنار توسعه و افزایش تقاضا در مدلهای مسافری، عامل اصلی رشد بازار تجاریها در سالهای آتی خواهد بود. آنطورکه بررسیها نشان میدهد، ثبتنام اتوبوسهای برقی و کامیونهای سنگین در آمریکای شمالی، اروپا و مناطق آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته است و در ادامه نیز روند افزایشی خود را حفظ خواهد کرد.
همچنین همزمان با اقتصادهای نوظهور در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چین بر بازار کلی اتوبوسهای برقی و کامیونهای برقی تسلط پیدا کرده است. طبق گزارش آژانس بینالمللی انرژی، سیاستهای محلی دولت چین سهم با تاثیر موفق و ثبت بیشاز 78هزار اتوبوس و 31هزار کامیون، قابلتوجهی در فروش بالای وسایل نقلیه تجاری الکتریکی (ECV) داشته است. بنابراین، با افزایش سریع استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، انتظار میرود خودروهای تجاری الکتریکی نیز در دوره پیشبینی کشش قابل توجهی را شاهد باشند. آمریکای شمالی با 59.61 درصد بیشترین سهم بازار را در سال 2022 به خود اختصاص داد.
مطابق با تقاضای فزاینده برای حملونقل، انبارداری و راهحلهای لجستیک یکپارچه انتظار میرود بازار منطقهای آسیا اقیانوسیه در طول دوره پیشبینی رشد قابلتوجهی را تجربه کند. تقویت زیرساختهای جادهای، دسترسی آسان به نیروی کار و مواد اولیه مقرونبهصرفه و متعاقبا افزایش تعداد تاسیسات تولیدی بهویژه در اقتصادهای درحال توسعه مانند چین و هند عواملی هستند که انتظار میرود به رشد بازار منطقه کمک کنند.
اثرگذاری تقویت زیرساختهای لجستیک بر بازار تجاریها
از آنجا که بخشهای حملونقل و لجستیک حدود 50درصد از سهم بازار خودروهای تجاری را در اختیار دارند، تقاضای کمتر از این بخش منجر به کاهش فروش خودروهای تجاری شده است.
افت تقاضایی که در سالهای اخیر به دلیل همهگیری کووید-19، پیدا شد و مشکلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورد. با اینحال در سالهای پیشرو رشد در اکثر بخشهای تجاری دیده خواهد شد. بخش لجستیک بیشترین سهم بیشاز 26 درصد از کل بازار را در سال 2022 به خود اختصاص داد.
پیشرفتهای مستمر در تجارت جهانی و تقویت زیرساختهای لجستیکی برخی از عوامل اصلی هستند که انتظار میرود رشد بخش لجستیک را در سراسر جهان هدایت کنند.
تاثیر خودروهای سبک بر بازار جهانی مدلهای تجاری
بخش خودروهای تجاری سبک بیشترین سهم درآمدی؛ بیشاز 77درصد از کل بازار خودروهای تجاری را در سال 2022 به خود اختصاص داد. این خودروها گزینهای مقرونبهصرفه برای حملونقل کالا و مسافر در نظر گرفته میشوند و مزایای مالیاتی متعددی را ارائه میدهند و به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکنند. علاوه بر این، این وسایل نقلیه بسیار پویا هستند و میتوان آنها را برای حملونقل کالا و مسافر تغییر داد. بنابراین انتظار میرود سهم خوبی در رشد تجاریها داشته باشند.
توسعه خودروهای حملونقل عمومی
انتظار میرود که بخش مسافریهای سنگین نیز تا 2030 شاهد رشد 3.1درصدی باشد. اتوبوسها مقرونبهصرفهترین روش حملونقل هستند که تقاضا و فروش آنها را افزایش میدهد.
پذیرش فزاینده اتوبوسهای برقی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای وسایل نقلیه، نیز نویدبخش رشد تقاضا و فروش در این بخش است. تخمین زده میشود که بخش حملونقل مسافر تا 2030 به طور کلی رشد بیش از 4.3 درصدی را ثبت کند.
همچنین پیشبینی میشود افزایش پذیرش حملونقل عمومی باعث افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری شود. حملونقل عمومی اغلب در مناطق شهری به خوبی توسعه یافته است و افراد آن را در مقایسه با رفت و آمد با ماشین از نظر زمان و هزینه موثر میدانند. دسترسی و مقرون به صرفه بودن حمل و نقل مسافر، همراه با افزایش هزینه کل مالکیت وسایل نقلیه شخصی در اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه، از عوامل اساسی در بازار حملونقل مسافر هستند.
منبع: اخبار خودرو