پل بلاک‌چینی ؛ کاهش هزینه و زمان

پل بلاک‌چینی ؛ کاهش هزینه  و  زمان
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

فناوری بلاک‌چین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود محبوبیت یافته، اما شبکه‏‏‏‏‌های مختلف آن به‌دلیل پروتکل‏‏‏‏‌های متمایز، به شکل ایزوله و مجزا عمل می‌کنند. این جداسازی، مشکلاتی همچون تکه‏‏‏‏‌تکه‌شدن اکوسیستم بلاک‌چین را ایجاد‌ کرده‌است. راه‏‏‏‏‌حل این مشکل، استفاده از «پل‏‏‏‏‌های بلاک‌چینی» است که امکان انتقال دارایی‌ها و اطلاعات بین شبکه‏‏‏‏‌های مختلف را فراهم می‌کند. این پل‏‏‏‏‌ها به ‌کاربران اجازه می‌دهند از مزایای چندین بلاک‌چین به‌طور همزمان بهره‏‏‏‏‌برداری کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند، تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام دهند و خدمات غیرمتمرکز را گسترش دهند. پل‏‏‏‏‌های بلاک‌چینی برای همکاری و تعامل بین شبکه‏‏‏‏‌های مختلف، گسترش خدمات و تجربه بهتر کاربران حیاتی هستند.

فناوری بلاک‌چین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود محبوبیت پیدا کرده‌است و امروزه بسیاری از برنامه‌‌‌‌‌ها، شبکه‌‌‌‌‌ها و پلتفرم‌های مختلف عرضه‌شده بر بستر این فناوری نیز به شکل غیرمتمرکز فعالیت دارند. با وجود ویژگی‌های انقلابی و جذاب ماهیت غیرمتمرکز، نبود یک سیستم متمرکز و به‌هم پیوسته باعث شده‌است تا بلاک‌چین به‌عنوان یک اکوسیستم ایزوله عمل کند.

شبکه‌‌‌‌‌های مختلف بلاک‌چینی اغلب پروتکل‌‌‌‌‌های متمایزی با یکدیگر دارند که ارتباط مستقیم و قابلیت همکاری میان آنها را دشوار می‌کند. امروزه این جداسازی به ایجاد یک مشکل جدی در بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال و تکه تکه‌شدن بلاک‌چین منجر شده‌است. طی سالیان گذشته، گسترش فناوری بلاک‌چین، ظهور خدمات مالی غیرمتمرکز، توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی و زنجیره‌های مختلف این چالش را بیش از پیش نشان‌داده‌است، بااین‌حال همانند دیگر چالش‌های بلاک‌چین، برای این موضوع نیز راه‌حل‌های مختلفی ارائه شده‌است. هم‌اکنون یکی از بهترین راه حل‌‌‌‌‌ها، پل بلاک‌چینی نام دارد که انتقال دارایی‌ها و اطلاعات بین شبکه‌‌‌‌‌های مختلف بلاک‌چینی را امکان‌پذیر می‌کند؛ بنابراین برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه غیرمتمرکز و استفاده از شبکه‌‌‌‌‌های مختلف بلاک‌چینی، آشنایی با این پل‌‌‌‌‌ها اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند به کاهش هزینه‌ها منجر شود.

چالش بزرگ اکوسیستم بلاک‌چین

درحالی‌که طی سالیان ابتدایی فعالیت بیت‌کوین ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال تنها با هدف انجام معاملات مالی مورد‌استفاده قرار می‌گرفتند، اما به مرور زمان خدمات اکوسیستم بلاک‌چین گسترش پیدا کرد و امروزه از بلاک‌چین می‌توان برای انجام بسیاری از موارد از جمله سرمایه‌گذاری، سپرده‌‌‌‌‌گذاری، بازی و سرگرمی، ذخیره اطلاعات و ده‌‌‌‌‌ها مورد دیگر استفاده کرد. در این بین و همراه با افزایش محبوبیت راز‌‌‌‌‌های دیجیتال، توسعه و عرضه شبکه‌‌‌‌‌های مختلف بلاک‌چینی نیز شدت پیدا کرد و منجر به ایجاد صد‌‌‌‌‌ها شبکه مختلف شد. این شبکه‌‌‌‌‌ها هرکدام مزیت‌های خود را دارند و به‌عنوان میزبانی برای بخشی از برنامه‌های محبوب بازار عمل می‌کنند.

به‌عنوان مثال امروزه بازی‌های تلگرامی در شبکه تون محبوبیت پیدا کرده‌اند، درحالی‌که اکثر خدمات صرافی‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز بر بستر شبکه‌‌‌‌‌هایی مانند اتریوم و سولانا انجام می‌شود، درحالی‌که این موضوع به خودی خود بد نیست و رقابت در بازار را افزایش می‌دهد، اما شبکه‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی به‌طور مجزا از یکدیگر فعالیت می‌کنند که کاربرد‌‌‌‌‌های آنها را محدود می‌سازد.

به‌عنوان مثال، اگر دارایی یک کاربر در شبکه تون وجود داشته‌باشد، دیگر نمی‌تواند به‌راحتی و به شکل مستقیم از خدمات شبکه اتریوم استفاده کند و باید دارایی‌های خود را منتقل کند. این ویژگی باعث شده‌است تا یک اکوسیستم واحد شکل نگیرد و هر شبکه بلاک‌چینی جامعه کاربری خود را داشته‌باشد که در بلندمدت به نفع رشد و گسترش خدمات غیرمتمرکز نخواهد بود.

این موضوع مورد‌توجه توسعه‌‌‌‌‌دهندگان بلاک‌چینی نیز بوده‌است و به همین‌دلیل راهکاری به‌نام پل بلاک‌چینی یا پل زنجیره‌‌‌‌‌ای متقابل‌را ارائه کرده‌اند. همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، این فناوری به‌عنوان یک پل میان دو یا چندین بلاک‌چین مجزا عمل می‌کند. به کمک پل‌‌‌‌‌ها، شبکه‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته‌باشند و دارایی‌ها و داده‌ها میان آنها جابه‌جا شوند.

این پل‌‌‌‌‌ها به‌عنوان واسطه‌‌‌‌‌ای برای شبکه‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز عمل می‌کنند و به‌کاربران این امکان را می‌دهند تا از مزایای چندین بلاک‌چین به‌طور همزمان و بدون محدود‌شدن به یک اکوسیستم استفاده کنند.

کاربرد‌‌‌‌‌های پل بلاک‌چینی

امروزه پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی اهمیت زیادی در فضای غیرمتمرکز دارند و بدون آنها، عرضه و گسترش بسیاری از خدمات بلاک‌چینی می‌توانست غیرممکن باشد. یکی از اولین کاربرد‌‌‌‌‌های پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی، امکان‌پذیر‌کردن استفاده از دارایی‌ها در شبکه‌‌‌‌‌های مختلف بلاک‌چینی است. درحالی‌که در گذشته اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز مالی در شبکه اتریوم فعالیت داشتند، اما به مرور زمان سایر بلاک‌چین‌‌‌‌‌ها مانند سولانا و شبکه هوشمند بایننس نیز به‌عنوان میزبان محبوبی برای ساخت و عرضه برنامه‌‌‌‌‌ها عمل کردند؛ شرایطی که نیاز به ایجاد یک قابلیت همکاری میان شبکه‌‌‌‌‌های مختلف را افزایش داد. به‌عنوان مثال، اگر در گذشته کاربری بیت‌کوین داشت و می‌‌‌‌‌خواست تا از سرمایه خود در شبکه اتریوم استفاده کند، مجبور بود تا در ابتدا بیت‌کوین‌‌‌‌‌های خود را به اتریوم تبدیل‌کرده و سپس با موجودی جدید در شبکه اتریوم فعالیت داشته‌باشد، اما به کمک پل‌‌‌‌‌ها دیگر نیازی به‌فروش دارایی‌ها نیست و کاربران می‌توانند بیت‌کوین‌‌‌‌‌های خود را به شبکه اتریوم منتقل‌کرده و در برنامه‌های غیرمتمرکز از آنها بهره ببرند.

بنابراین پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چین به‌کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌ها را بین بلاک‌چین‌‌‌‌‌ها جابه‌جا کنند، با پروتکل‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز در پلتفرم‌های مختلف تعامل داشته باشند و از کارمزد‌‌‌‌‌های پایین‌تر، تراکنش‌های سریع‌تر و فرصت‌های مختلف سپرده‌‌‌‌‌گذاری و سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی تنها برای انتقال ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال کاربرد ندارند و از توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی نیز پشتیبانی می‌کنند. به کمک پل‌‌‌‌‌ها، این توکن‌‌‌‌‌ها در شبکه‌‌‌‌‌های مختلف قابل‌انتقال و استفاده هستند که برای برخی پلتفرم‌‌‌‌‌ها مانند بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین ضروری‌است.

در اکوسیستم بازی‌های چند شبکه‌ای، بازیکنان ممکن است نیازمند انتقال دارایی یا توکن‌‌‌‌‌های غیرمثلی خود از یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر برای خرید‌‌‌‌‌های درون‌برنامه‌‌‌‌‌ای یا دسترسی به خدمات و قابلیت‌‌‌‌‌های جدید باشند. پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی می‌توانند انتقال یکپارچه این دارایی‌ها را امکان‌پذیر کنند و تجربه بهتری برای بازیکنان رقم بزنند. پل‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌‌ای برای کاهش هزینه نیز کاربرد دارند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که هزینه‌های شبکه اتریوم در حال افزایش است کاربران می‌توانند موجودی خود را به بلاک‌چین‌‌‌‌‌های ارزان‌تر منتقل کنند که در زمان تراکنش و تعامل با برنامه‌‌‌‌‌ها می‌تواند به میزان قابل‌توجهی هزینه و کارمزد‌‌‌‌‌ها را کاهش دهد.

یکی دیگر از مزایای پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی، گسترش خدمات و سادگی استفاده از سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز به‌شمار می‌رود. برخی سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز در چندین شبکه فعالیت دارند که آنها را متکی به پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی می‌کند. به کمک این پل‌‌‌‌‌ها، کاربران می‌توانند به روش راحت‌تری از توکن‌‌‌‌‌های حاکمیتی خود استفاده کنند و در مدیریت پلتفرم‌‌‌‌‌ها و شبکه‌‌‌‌‌های مختلف مشارکت داشته باشند.

به همین‌دلیل امروزه پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی برای ادامه رشد و بلوغ اکوسیستم غیرمتمرکز حیاتی هستند. با تسهیل قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌‌‌‌‌های مختلف، این پل‌‌‌‌‌ها کاربران را قادر می‌سازد تا دارایی‌ها را جابه‌‌‌‌‌جا کنند، به برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه‌‌‌‌‌های مختلف دسترسی داشته باشند و به روش راحت‌تری معاملات میان زنجیره‌‌‌‌‌ای را انجام دهند. با ادامه گسترش فضای بلاک‌چین و عرضه شبکه‌‌‌‌‌های مختلف و جدید، اهمیت پل‌‌‌‌‌ها نیز برای اطمینان از فراهم‌شدن نقدینگی، مقیاس‌‌‌‌‌پذیری و قابلیت همکاری یکپارچه در اکوسیستم بزرگ بلاک‌چین و بازار ارز‌‌‌‌‌های دیجیتال نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

این مزایا در حالی است که بسیاری از کاربران هم‌اکنون متوجه استفاده از این فناوری در فعالیت‌های روزمره خود در فضای غیرمتمرکز نمی‌شوند؛ موضوعی که یکی دیگر از مزایای پل‌‌‌‌‌های بلاک‌چینی به‌شمار می‌رود زیرا برخلاف بسیاری از راه‌حل‌های دیگر، چالش‌ها و پیچیدگی‌های جدیدی را برای کاربران ایجاد نمی‌کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *