پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند
خلاصه اخبار

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر خود به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و علاوه بر شرکت در نشست‌های موضوعی دیدار و گفت‌وگوهای جداگانه‌ای هم با روسای جمهور کشورهای مختلف داشت.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در جریان سفر خود به نیویورک در بخشی از گفت‌وگویی که با شبکه سی‌ان‌ان داشته در پاسخ به این سوال که آیا ایران به حزب‌الله توصیه خواهد کرد در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی خویشتن‌داری کند، گفت که حزب‌الله با رژیمی مواجه است که «تا دندان مسلح است و به تسلیحاتی دسترسی دارد که برتر از چیزهای دیگر است.»

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود. حزب‌الله نمی‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و (تسلیحات آن را) تامین می‌کنند».

گزارش اولین روز از سفر به نیویورک را اینجا بخوانید.

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

اگر حق و عدالت را اجرا کنیم می‌توانیم با هم باشیم

رئیس‌جمهور در دومین روز از سفر خود در نشست با نمایندگان ادیان الهی در نیویورک گفت: «اگر حق و عدالت را اجرا کنیم می‌توانیم با هم باشیم»، گفت: شعار سازمان ملل صلح و عدالت و توسعه است. در مقابل در همین روزها در لبنان، زنان و کودکان و مردان و پیرمردان را بمباران می‌کنند و اسم تمدن را روی خود گذاشته‌اند، شرم‌آور است. فطرت درون همه انسان‌ها یکسان است، کافی است که درست نگاه کنیم.

پزشکیان با اشاره به آیه‌ای از قرآن خاطرنشان کرد که «آن‌هایی که به ضلالت گرفتار می‌شوند و از مسیر خدا دور می شوند، گرفتار عذاب عظیمی خواهند شد که باید روز قیامت پاسخ دهند» خاطرنشان کرد: منظور تابع هوای نفس شدن و فاصله افتادن بین حق و هوای نفس است.

وی با بیان این‌که «در یک طرف حق و در طرف دیگر نفس ایستاده است» اظهار کرد: تمام دعواهایی که داریم بر پایه منیت ماست. تمام دعواهای بشر برای این است که اسم من برده شود یا راه من طی شود، ولی باید حق گفته شود. این حق قابل تفاهم است، می‌توانیم روی حق تفاهم کنیم.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که «در دنیایی زندگی می‌کنیم که به ما دروغ می‌گویند» گفت: در این دنیا از آزادی و انسانیت و حقوق بشر نام می‌برند، اما انسان‌ها را بمباران و نابودشان می‌کنند. آن‌وقت اگر در گوشه‌ای اتفاقی افتاد، زمین و زمان را به هم می‌ریزند که ای داد چرا نشسته‌اید؟ حقوق انسانی را در فلان مملکت نادیده گرفته‌اند. اما دارید زن و کودک و پیر و جوان را نابود می کنید؛ از فاشیست ترین، نسل‌کُش ترین و جانی ترین انسان‌ها با قدرت دفاع می کنید و شرم هم نمی‌کنید.

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

 برنامه همکاری 25 ساله، در رشد و توسعه اقتصادی ایران و چین بسیار موثر است

مسعود پزشکیان روز سه شنبه به وقت محلی در دیدار وانگ یی وزیر خارجه چین که در محل اقامت وی حضور یافته بود ، گفت: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران ـ پکن به ویژه اجرای برنامه همکاری بلند مدت 25 ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی در این دیدار، روابط دو کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف کرد و گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

رئیس جمهور در ادامه تلاش برای تقویت چند جانبه‌گرایی را از جمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست به دست هم دهیم با توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و چین مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی گفت: ما بر خلاف خواست برخی کشورها دوره جدید را فرصتی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ایران می‌دانیم و با برطرف کردن موانع همکاری دو کشور و هماهنگی‌های بیشتر، برای پیشرفت و رشد اقتصادی دو ملت تلاش خواهیم کرد.

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

رفتار یک شیعه واقعی بر گفتار او مقدم است

پزشکیان در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، پیش از ظهر سه‌شنبه (3مهرماه) به وقت محلی در دیدار جمعی از «علمای دینی» ، گفت: ما به گونه‌ای عمل و رفتار نکرده‌ایم که جوانان و مردم دوست داشته باشند، مثل ما باشند. باید طوری عمل می‌کردیم که برای تربیت و هدایت آنها نیازی به زور نباشد و از روی رغبت بخواهند از عمل ما پیروی کنند.

وی با طرح این سوال که تفاوت شیعه با سنی و به طور کلی اسلام با دیگر ادیان چیست؟ اظهار کرد: اساسا دعوت به حق و عدالت حرف و سخن اصلی همه پیامبران بوده است، چنانکه خداوند در قرآن کریم به حضرت داوود می‌گوید تو را خلیفه کردیم تا بین مردم بر اساس حق قضاوت کنی و تابع هوای نفس نشوی که تو را از راه خدا به ضلالت می‌کشاند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «اگر ادعا داریم شیعه هستیم، باید در عمل آن را نشان دهیم تا منش و روش شیعه نشان داده شود»، افزود: شیعه واقعی به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) قبل از اینکه بخواهد دیگران را هدایت کند، اول خود را اصلاح می‌کند و آنچه بخواهد به دیگران بگوید را در عمل خود نشان می‌دهد؛ رفتار یک شیعه واقعی بر گفتار او مقدم است.

اسرائیل نوزادان را می‌کشد، آیا دفاع مشروع در برابر تروریست‌ها است؟

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی هم‌چنین در دیدار با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان با محکوم کردن این استدلال که اقدامات رژیم صهیونیستی دفاع مشروع از خود است، گفت: آیا نوزادانی که بعد از به دنیا آمدن هنوز از بیمارستان مرخص نشده‌اند، همان تروریست‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی ادعای کشتن‌شان را دارد؟! افرادی که صهیونیست‌ها در فلسطین، لبنان، سوریه و ایران ترور کرده‌اند، چه کسی را کشته‌اند که رژیم صهیونیستی به اسم مبارزه با تروریست‌ها آنها را ترور کرده است؟!

وی با اشاره به ابراز نگرانی و تاثر وی نسبت به وضعیت در غزه و لبنان تصریح کرد: امروز خاورمیانه در آتش کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی و سکوت متضمن حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات می‌سوزد.

پزشکیان با تشریح وضعیت انسانی بغرنج غزه افزود: هیچ قاعده و چارچوب حقوقی بین‌المللی اجازه حمله به زنان، کودکان، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها را نمی‌دهد اما رژیم صهیونیستی پس از نزدیک یکسال جنایت و کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه در غزه، از دیروز به لبنان نیز حمله کرده و تعداد زیادی انسان‌های بی‌گناه را به شهادت رسانده است.

«لکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز در این دیدار با ابراز تاثر و نگرانی عمیق از حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان خاطرنشان کرد: جنایات اسرائیل در غزه و حالا لبنان با حمایت و چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام می‌شود و آمریکایی‌ها در پیشبرد چنین سیاست‌ها و اقداماتی کاملاً سابقه طولانی دارند.

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

پزشکیان در دومین روز سفر خود با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

پزشکیان پیام صلح‌دوستی ایران را به گوش جهان رساند

وحشی‌گری اسرائیل در لبنان و غزه باید خاتمه یابد/ آماده تعامل با اعضای برجام هستیم

مسعود پزشکیان بامداد چهارشنبه 4 مهر 1403 به وقت تهران در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: باید هرچه زودتر آتش‌بس دائمی در غزه و لبنان برقرار گردد و وحشی‌گری و جنایت اسرائیل خاتمه یابد.

وی اظهار کرد: آغاز به کار هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد را تبریک می‌گویم و امیدوارم که موضوع مهم این اجلاس، یعنی صلح، توسعه پایدار و کرامت انسانی افقی روشن در برابر نسل‌های کنونی و آینده بگشاید.

وی ادامه داد: سال گذشته، رئیس‌جمهور خدمتگذار کشورم، سید ابراهیم رئیسی از همین سخنگاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد. روحش شاد. من اینک برای اولین بار از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران با شما سخن می‌گویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محوری «وفاق ملی» رای دادند.

پزشکیان یادآور شد: این شعار منطبق بر دستور خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم است. مطابق آموزه‌های قرآن در آفرینش، انسان‌ها همگی از یک ریشه‌اند. پیامبران آمده‌اند که اختلافات را بر مبنای کتاب حل و فصل کنند. انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آنکه زیاده‌طلبی و تمامیت‌خواهی آنان را از راه حق دور کند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: امام علی (ع) خطاب به یکی از فرمانداران می‌فرماید با تمام وجود به مردم مهر بورزید، محبت کنید و لطف خود را شامل حال آنان بگردانید، مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنید؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

متن کامل سخنرانی رئیس‌جمهور در این مجمع را اینجا بخوانید.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *