پزشکیان: پایان اشغالگری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است

پزشکیان: پایان اشغالگری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است
خلاصه اخبار

«مسعود پزشکیان» امشب به وقت تهران در نشست «تقویت اهداف سازمان ملل متحد» که در سالن مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت: بیایید آینده‌ای عادلانه و پر رونق برای فرزاندانمان بیافرینیم؛ محور این تلاش مشترک، توجه به نقش و جایگاه سازمان ملل متحد به عنوان نماد چندجانبه گرایی و احترام به اهداف و اصول منشور آن است.

العالم-ایران

پزشکیان گفت: ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی در خاورمیانه، بدون هیچگونه پیش شرطی هستیم.

وی افزود: به‌عنوان قربانی تروریسم، همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند.

مسعود پزشکیان تصریح کرد: ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

رئیس جمهور ایران ادامه داد: در جهانی که مردم غیرنظامی با قساوت در غزه کشته می‌شوند، تروریسم کور دولتی، کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: پایان اشغالگری، توقف آپارتاید‌ در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه، پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.

اولویت کاری من در سطح ملی، افزایش رفاه عمومی و کاهش فقر و تبعیض است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تقویت نظام چندجانبه گرایی به منظور برخورد ریشه‌ای با چالش‌هایی همچون جنگ، تبعیض، فقر و گرسنگی باید مبنای کار مشترک ما برای آینده باشد، افزود: نقش فرهنگ و ارزش‌های خانواده و ضرورت گفت‌وگوهای بین نسلی به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی و همزمان با توجه به نقش زنان، دختران و جوانان و توانمندسازی آنها انکارناپذیر است.

پزشکیان اعلام کرد: اولویت‌های کاری دولتِ من در سطح ملی توجه به سلامت، آموزش عمومی، رفاه عمومی، تامین اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و کاهش انواع نابرابری، توزیع مناسب درآمدها، تقویت و تحکیم نهاد خانواده، کاهش فقر و تبعیض، گسترش عدالت اجتماعی، توانمندسازی زنان و جوانان و بهره مندی از محیط زیستی مطلوب است.

لزوم اصلاحات در ساختار حکمرانی بین‌المللی

وی با بیان اینکه دستیابی به صلح و توسعه نیازمند احترام به حق توسعه کشورها، توجه به اولویت‌های توسعه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی و رعایت اصول انصاف و اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در برابر کشورهای در حال توسعه است، گفت: تحریم‌های یکجانبه دستیابی به اهداف توسعه‌ پایدار را متوقف می‌کند و این واقعیت باید در هر سندی که برای آینده تدوین می‌شود، لحاظ شود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم دبیرکل سازمان ملل متحد با مشارکت کشورهای قربانی تحریم، گزارش جامعی به مجمع عمومی ارایه کند.

رئیس‌جمهور در عین حال تاکید کرد: خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی به منظور تضمین حضور کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها و شکل‌گیری ساختاری عادلانه و پاسخگو برای حل مسائل مالی این کشورها هستیم.

پزشکیان با بیان این مطلب که پیمان آینده و پیمان دیجیتال باید به کاهش شکاف دیجیتال شمال و جنوب جهانی به ویژه از طریق انتقال فناوری نوین و رفع موانع کمک کند، اظهار کرد: مشارکت موثر کشورهای جنوب در حکمرانی اینترنت و هوش مصنوعی، احترام به قوانین ملی کشورها و مقابله با انحصار طلبی ضرورتی انکار ناپذیر است.

پایان اشغالگری در غزه پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است

وی تاکید کرد: ما خواستار جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی در خاورمیانه، بدون هیچ‌گونه پیش شرطی هستیم.

رئیس‌جمهور افزود: به‌عنوان قربانی تروریسم، همواره پیشگام مبارزه با این پدیده شوم بوده و آماده همکاری با کشورهایی هستیم که به دنبال مقابله واقعی با تروریسم هستند. ایران خواستار منطقه‌ای قوی، متحد، امن و با ثبات است که در آن منابع کشورهای منطقه برای هم‌افزایی در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و رفع مشکلات مشترک مصرف شود.

پزشکیان تاکید کرد: در جهانی که مردم غیرنظامی با قساوت در غزه کشته می‌شوند، تروریسم کور دولتی، کودکان و زنان را به خاک و خون می‌کشد و از نسل‌کشی و ترور حمایت می‌شود، هیچ سندی صلح و توسعه را تضمین نخواهد کرد. پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش‌بس فوری در غزه، پیش‌نیاز توسعه و صلح جهانی است.

رئیس جمهور به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل بین‌المللی، صبح روز یکشنبه اول مهر 1403 در راس یک هیات عالی‌رتبه سیاسی، عازم نیویورک شد.

دکتر پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدارهایی نیز با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی خواهد داشت.

وی نشست‌هایی نیز با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در آمریکا خواهد داشت و ضمن تشریح مواضع کشورمان، به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

منبع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *