پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟

پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
خلاصه اخبار

رئیس‌جمهوری در نشستی با جمعی از «اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی» گفت: دیگر با چه زبانی باید بگوییم که می‌خواهیم کشور و منطقه خودمان را آباد کنیم و با کسی سر جنگ نداریم؟

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در آخرین روز سفر به نیویورک صبح چهارشنبه به وقت محلی، در نشستی با جمعی از «اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی» با بیان اینکه رویکرد اصلی بنده در رقابت‌های انتخاباتی این بود که ایران متعلق به همه ایرانیان است و باید همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند و به ایران دلبستگی دارند، بتوانند به اندازه سهم و توانمندی خود در مدیریت و ساختن کشور نقش ایفا کنند، تصریح کرد: مردم بر اساس همین نگاه به بنده اقبال کردند و حالا هم تلاش داریم با وفاق و همدلی در داخل، تعامل با همسایگان و دنیا ایران را به جایگاه شایسته خود برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال حق، عدالت و انصاف هستیم، با هیچ کس در دنیا دعوا نداریم و البته زیر بار ظلم هم نخواهیم رفت، افزود: برای بنده قابل پذیرش نیست که وقتی در یک کشور مستقل مثل ایران اتفاقی برای یک فرد می‌افتد کشورهای غربی همه افکارعمومی دنیا را علیه ما بسیج می‌کنند، اما چگونه است که در برابر کشته شدن روزانه صدها کودک و زن بی‌گناه سکوت اختیار کرده و حتی از بانی این جنایات حمایت هم می‌کنند؛ آیا باید باور کنیم که ادعای آنها برای انسانیت و حقوق بشر واقعی است و نه برای پیشبرد اهداف و منافع‌شان!

پزشکیان جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران به عنوان مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران، آن هم در روز تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور را دقیقا اقدامی در تقابل با رویکردهای اعلامی وی برای تعامل با جهان توصیف و تصریح کرد: صهیونیست‌ها تلاش داشتند با پایین نشان دادن اقبال و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، ایران را تضعیف کنند، اما وقتی نقشه‌های آنها به شکست انجامید، تلاش کردند با یک اقدام تروریستی ما را وارد عرصه تقابل و درگیری کنند تا بعد به دنیا بگویند جمهوری اسلامی ایران همانگونه که ما می‌گوییم به دنبال تنش و درگیری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش و درگیری صبر پیشه کرد اما رژیم صهیونیستی وحشی‌گری و جنایت‌پیشگی خود را به اوج رسانده است، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با گسترش درگیری به لبنان مجددا تلاش دارد که پای ایران را به درگیری در منطقه باز کند، ما در برابر این توطئه خویشتن‌داری می‌کنیم، اما با توجه به شدت و گستردگی جنایات صهیونیست‌ها،‌ هم در داخل ایران و هم در منطقه احساسات عمومی به شدت جریحه‌دار شده و شاید وضعیت به شکلی از کنترل خارج شود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما دیگر با چه زبانی باید بگوییم که می‌خواهیم کشور و منطقه خودمان را آباد کنیم و با کسی سر جنگ نداریم، گفت: ما به دنبال جنگ و درگیری نیستیم، اما وقتی هر روز به شکلی فشارها و اقدامات علیه ما تشدید شده و گسترش می‌یابد، شاید نتیجه چیزی بشود که ما نمی‌خواهیم. جواب منطق و نگاه ما این نیست که هر روز تلاش کنند پای ایران را به جنگ باز کنند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه ما به برجام متعهد بودیم، اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها همان زمان که برجام در حال اجرا بود هم جاسوسانی را همراه بازرسان آژانس به ایران اعزام می‌کردند تا با خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران، ایران را ناقض تعهدات خود معرفی کنند، خاطرنشان کرد: این روش آمریکایی‌ها است که بعد از هر توافقی، سعی می‌کنند به هر بهانه‌ای بار تعهدات طرف مقابل را افزایش دهند تا قدم به قدم او را به عقب رانده و تضعیف کنند و بعد خواسته‌های خود را به طرف ضعیف شده تحمیل کنند.

پزشکیان با طرح این سوال که ایران کدام تروریست را تربیت کرده، کدام اقدام تروریستی را مرتکب شده یا کدام گروه تروریستی را ایجاد و حمایت کرده است، گفت: در مقابل آمریکایی‌ها و از سوی دیگر صهیونیست‌ها به شکل روزمره مرتکب ترور می‌شوند و گروه‌هایی مثل داعش را ساخته و پشتیبانی می‌کنند؛ چه کسی با داعش جنگید و چه کسی آن را ایجاد کرد؟ قهرمان مبارزه با داعش چه کسی بود؟ و چه کسی ناجوانمردانه او را ترور کرد؟

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه رویکرد اصلی ما به کار گرفتن همه توان و ظرفیت‌ها برای ساختن ایران است، افزود: ما با همسایگان و دیگر کشورهای دنیا هیچ مشکلی نداریم و حتی اعلام کردیم که به دنبال ایجاد شبکه ارتباطی گسترده‌ای در منطقه هستیم که اجازه مراودات و تبادلات آسان‌تر را به مردم همه کشورهای منطقه بدهد و به دنبال تمهید مقدمات امنیتی، اقتصادی و سیاسی این کار هستیم.

پزشکیان اظهار داشت: در مقابل رژیم صهیونیستی با ادعای مقابله با تروریست‌ها، نوزادان را در بیمارستان‌ها و کودکان را در آغوش مادران‌شان به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به شهادت می‌رساند و حامیان او نیز می‌گویند که ما به دنبال آرام کردن منطقه هستیم؛ سوال بنده این است که اگر هدف این اقدامات آرام کردن منطقه است، اگر نمی‌خواستید منطقه را آرام کنید، چه اتفاقاتی می‌افتاد!؟

رئیس جمهور با بیان اینکه دفاع ما از مردم فلسطین دفاع اعتقادی از مظلوم در برابر ظالم است، تصریح کرد: هر چه که مردم فلسطین درباره آینده خودشان بخواهند و بپذیرند ما نیز همان را قبول داریم. اگر شما مدعی دفاع از دمکراسی هستید، اجازه دهید ساکنان آن سرزمین فارغ از دین و نژاد آزادانه سرنوشت خود را انتخاب کنند. چرا می‌خواهید جای ظالم و مظلوم را عوض کنید، صهیونیست‌ها فلسطینیان را آواره کردند یا برعکس؟ کدام یکی صدها هزار نفر از طرف مقابل را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن ترور کرده و به شهادت رسانده است؟ خود شما اگر تا این حد مورد ظلم قرار بگیرید چه واکنشی خواهید داشت؟

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش به جنگ روسیه و اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد: انصاف این است که بگوییم این زیاده‌خواهی آمریکا و غرب برای گسترش مرزهای ناتو بود که این وضعیت را به وجود آورد و حالا هم به روش‌های مختلف تلاش دارند با تداوم جنگ منافع خود را تامین کنند. اما در هر صورت جمهوری اسلامی ایران هیچ جنگی را به رسمیت نمی‌شناسد و اساسا باور داریم که جنگ به نفع هیچ کس نیست. ما نه به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری کمک نمی‌کنیم یا سلاح نمی‌دهیم که بجنگد.

رئیس جمهور درباره تقویت روابط ایران با روسیه و چین نیز گفت: وقتی آمریکایی‌ها همه درها را به روی ما می‌بندند، نباید توقع داشته باشند ما هم دست بسته بمانیم یا برویم به آنها التماس کنیم که با ما تعامل داشته باشند. ما برای تامین نیازهای کشورمان، روابط خود را با کشورهایی که حاضرند بر اساس احترام و منافع متقابل با ما همکاری کنند، گسترش داده‌ایم. اگر امکان تعامل با کشورهای غربی هم فراهم شود از آن استقبال می‌کنیم، اما قطعا دوستانی که با ما در روزهای سخت همکاری داشتند را فراموش نخواهیم کرد.

پزشکیان با طرح این سوال که مقصر بی‌اعتمادی عمیق میان ایران و آمریکایی‌ها و غربی‌ها کدام طرف است؟ افزود: چه کسی از صدام در حمله به ایران حمایت کرد؟ آیا می‌توان پذیرفت که بمب‌های شیمیایی و موشک‌هایی که مردم ایران را هدف قرار دادند، بدون مجوز و چراغ سبز آمریکا در اختیار رژیم بعث قرار گرفته باشد؟ ما از گفتگو برای رفع بی‌اعتمادی استقبال می‌کنیم اما زیر بار زور نمی‌رویم و هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم تا کسی جرات حمله به خاک ما را نداشته باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر طرف‌های غربی به تعهدات خود در مقابل ایران پایبند باشند و اعتمادسازی شود، می‌توانیم درباره مسائل دیگر گفتگو و تفاهم کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *