بررسی کامل پرونده رسوایی جدید ارز دیجیتال تتر (Tether) و صرافی بیت فینکس (Bitfinex)

بررسی کامل پرونده رسوایی جدید ارز دیجیتال تتر (Tether) و صرافی بیت فینکس (Bitfinex)
خلاصه اخبار

دفتر دادستان کل نیویورک اذعان نمود صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس دچار ضرر 850 میلیون دلاری شده است و برای پوشش زیان وارده از بودجه استیبل کوین تتر (USDT) بصورت مخفیانه و مکرر استفاده نموده است.

به گزارش سیگنال و براساس اخبار منتشرشده در روز پنج شنبه، دادستان کل نیویورک – لتیتیا جیمز – اذعان نمود که حکمی دادگاهی علیه آی فاینکس صادر کرده است که شامل بیت فینکس و تتر می شود و طبق آن به این دو موسسه دستور داده شده است تا نقض قانون ایالت نیویورک و فریب شهروندان را متوقف کنند.

جیمز بیان کرد طبق تحقیقاتی که توسط دپارتمان او صورت گرفته مشخص شده است که آی فاینکس از فرآیند مخفی سازی برای منظور پنهان نمودن زیان 850 میلیون دلاری که به بودجه مشتریان و شرکت ها وارد آمده، استفاده کرده است. وی افزود:

“ایالت نیویورک خواستار عملکرد کسب و کارهای مبتنی بر ارز دیجیتال در راستای قانون است. و ما به پشتیبانی از سرمایه گذارانی که توسط این چنین شرکت ها فریب می خورند ادامه خواهیم داد.”

براساس این بیانیه، بیت فینکس 850 میلیون دلار از وجوه مشتریان و شرکت ها را برای Crypto Capital که یک پردازشگر پرداخت است و از وجوه سایر صرافی ها نگهداری می کند، فرستاده بود. بودجه حاصل از ذخیره تتر صرف پوشش زیان شده بود، اما نه زیان وارده و نه نوسانات بودجه ای تتر برای مشتریان افشا نشده بود. تاکنون ادعا شده است که بیش از 600 میلیون دلار منتقل شده است.

براساس حکم دادگاه تمامی کارمندان شامل مدیران،عوامل، کارمندان، پیمانکاران، متعهدین یا سایر افراد وابسته به ای فاینکس باید از دسترسی، اعتباردهی و یا هرگونه ادعایی نسبت به ذخایر دلار که توسط تتر نگهداری می شود دست بردارند.

همچنین، به تمامی افراد وابسته به آی فاینکس دستور داده شد که در مدارک و اسنادی که به این اعمال وابسته است هیچ دخل و تصرفی نداشته باشند.

قابل ذکر است، اظهار نامه می گوید که دفتر دادستان کل به دنبال جلوگیری از تجارت مشروع در Bitfinex یا بازخرید توسط Tether نیست ؛ این در حالیست که، شرکت می خواهد دادگاه به منظور پیشگیری از وضع موجود تا زمان اتمام تحقیق، دستورالعمل اولیه را صادر کند.

 این اقدام ماه ها پس از اینکه دفتر دادستان کل نتایج  استعلام شده معاملات ارز دیجیتال که شامل بیت فینکس نیز می شد را  منتشر کرد به وجود آمد.

نتایج ناشی از تمرکز بر روی ذخایر تتر ، که از بررسی طولانی مدت شرکت و ارز پایدار آن USDT بدست آمده است قابل توجه است. منتقدین بر این باور بودند که توکن مذکور با ارزش بازاری بیش از دو میلیارد دلاری خود با بودجه مناسب و کافی حمایت که اپراتورهای آن ادعا می کنند پشتیبانی نمی شود.و عدم وجود حسابرسی مناسب که قبلا شرکت در قبال آن متعهد شده بود نیز بیشتر به این شبهه ها دامن زد.

مدارک دادستانی آشفتگی را نشان می دهند

بررسی کامل پرونده رسوایی جدید ارز دیجیتال تتر (Tether) و صرافی بیت فینکس (Bitfinex)

طبق اظهارنامه ای مربوط به برایان وایت هرست، دستیار دادستان کل، بحث ها بین دادستانی کل و نمایندگان صرافی بیت فینکس و تتر به ماه نوامبر برمی گردد. مدارک نشان دهنده این هستند که شرکت های حقوقی مورگان، لوییس و بوکیوس از نیویورک و استپ تو و جونسون از واشنگتون به صورت مشترک این دو شرکت را پشتیبانی می کردند.

اظهارنامه همچنین مشکلات بانکی بیت فاینکس و تلاش های شرکت برای نگهداری خدمات در حالت عادی را در برمیگیرد، از جمله داشتن رابطه با شرکتی پرتو ریکوئی به نام نوبل بانک که در اکتبر سال 2018 این ارتباط به پایان رسیده است. وکلای این دو شرکت در این رابطه به دفتر دادستانی کل اذعان داشته اند که بیت فاینکس و تتر به ارتباط خود با نوبل بانک به دلیل عدم توانایی این شرکت در انجام مبادلات با حجم زیاد و نرخ بهره کم خاتمه دادند.

براساس گزارشات کوین دسک تتر در ماه نوامبر با شرکت دلتک در باهاما رابطه ای بانکی ایجاد کرد.

براساس گفته های دفتر دادستانی کل عدم توانایی به دسترسی 850 میلیون دلار در بودجه مشتریان و شرکت ها بیت فاینکس در عملیات برداشتی دچار اختلال شده بود. کوین دسک نیز قبلا این مشکلات را با توجه به شکایات مشتریان از مدت زمان پاسخگویی طولانی و تاخیر در دریافت پول هایشان منتشر کرده بود.

طبق اظهارنامه: “مدارک موجود در دفتر دادستانی کل نشان دهنده این امر هستند که از میانه سال 2018 بیت فاینکس مشکلات جدی در زمینه اجرای درخواست مشتریان مبنی بر برداشت پول هایشان از پلتفرم Crypto Capital داشته است. زیرا این پلتفرم  که تمام یا بخشی از بودجه بیت فاینکس را نگه میدارد از اجرای درخواست کاربران مبنی بر برداشت پول خودداری کرده است و یا توانایی بازگشت هیچ وجهی به بیت فاینکس را نداشته است.”

در میانه اکتبر سال 2018 بیت فاینکس بیانیه ای منتشر کرد که طبق آن عملیات برداشت “بدون هیچ دخالتی” عمل می کنند اما “مشکلات پردازشی” منجر به وقفه در سپرده های موجود شد. این به رغم این واقعیت بود که برخی از مشتریان همچنان از عملیات برداشت با تاخیر شکایت می کردند. براساس بیانات دفتر دادستانی کل این بیانیه حقیقت نداشت، اظهار نامه بیان می کند” مدارک ارائه شده توسط مسئولان به دفتر دادستانی کل نشان دهنده این است که در آن بازه زمانی بیت فاینکس با مشکلات جدی در اجرای فرآیند برداشت مشتریان خود روبرو بوده است”

نقش شرکت Crypto Capital در پرونده رسوایی بیت فینکس و تتر

بررسی کامل پرونده رسوایی جدید ارز دیجیتال تتر (Tether) و صرافی بیت فینکس (Bitfinex)

نمایندگان این شرکت به دفتر دادستانی کل اعلام نمودند که یکی از مقامات بیت فینکس اذعان نموده دلیل اینکه 850 میلیون دلار قابل دسترسی نیست این است که مقامات دولتی آمریکایی، لهستانی و پرتقالی بودجه مربوطه را مصادره نموده اند.

اما براساس پرونده ها بیت فینکس توضیحات مذکور را قبول ندارد.

“طبق اظهارات وکلای مسئولین بیت فینکس به وکلای دادستانی، مسئولین شرکت بیانات نمایندگان کریپتو کپیتال را مبنی بر اینکه بودجه مربوطه تصاحب شده است، قبول نداردند.”

همان گونه که در مطالب مطبوعاتی دادستانی کل  اشاره شده بود، عدم دسترسی شرکت به این بودجه بر مشتریان پنهان بود، و اخبار امروز برای اولین بار این اتفاق را به صورت عمومی افشا نمودند.

در این شرایط بود که بیت فاینکس و تتر شروع به ارائه راهکاری به منظور تامین سرمایه از دست رفته از ذخایر نقدی به منظور بازگردانی توکن USDT نمودند.

در ملاقاتی حضوری در 21 فوریه سال 2019، مشاوران بیت فینکس و تتر بیان نمودند که به منظور خنثی کردن ظاهری زیان 851 میلیون دلاری وارده، بیت فاینکس و تتر به فکر ایجاد تراکنشی بودند که به بیت فینکس اجازه میداد به ذخایر نقدی تتر بر حسب نیاز دسترسی داشته باشد.

براساس بیانات مشاوران، بیت فینکس حسابی اعتباری به میزان 600 تا 700 میلیون دلار بر روی صندوق های ذخیره تتر ایجاد کرده است. مشاوران اذعان نمودند که از این مبادلات هیچ سودی عاید تتر و دارندگان تتر نمی شود، و همچنین اعلام نمود این معاملات به صورت عمومی برای سرمایه گذارانی که بر روی پلتفرم بیت فینکس مبادله می کنند و دارندگان تتر افشا خواهد شد.

وایت هارست بیان کرد: ” افشاگری مشاوران در ملاقات 21 فوریه سوالات زیادی مبنی بر قابلیت حیات بیت فاینکس به وجود آورده، امکان اینکه ذخایر تتر به کلی از بین رفته یا غیر قابل بازگردانی باشد، و اینکه آیا این دو شرکت مشتریان خود را فریب داده اند باعث نگرانی است.”

طبق اظهارنامه ” مشاوران بیت فینکس و تتر در چهارم مارس سال 2019 با ایمیلی به دادستانی کل اعلام نمودند امکان دسترسی به تمامی اطلاعات و افشای آن تا اول مارس امکان پذیر نیست، و تاریخ دقیقی برای دادن این اطلاعات به دادستانی اعلام نکردند.”

در تاریخ 29 مارس، پس از مذاکرات بیشتر، نمایندگان در نامه ای برای دادستانی کل افشا نمودند که حساب اعتباری ذکر شده در نوامبر سال 2018 بسته شده است، و تتر مبلغ 625 میلیون دلار که در حساب خود در دلتک داشته است را به حسات بیت فینکس در دلتک منتقل کرده است. و در ازای آن مبلغ 625 میلیون دلار از حساب بیت فینکس در کریپتو کپیتال به حساب تتر در کریپتو کپیتال منتقل شد. هدف از این کار این بوده است که بیت فینکس بتواند مسائل مربوط به نقدینگی را نامرتبط با تتر جلوه دهد.

در ادامه، یک قرارداد 900 میلیارد دلاری اعتباری با یک دوره سه ساله و نرخ بهره 6.5 درصد ایجاد شد.

تحت این معامله، این خط اعتباری توسط بیش از 60،000،000 سهام شرکت .iFinex Inc که متعلق به DigFinex است تضمین شده است. این معامله در 19 ماه مارس بسته شد. 19. کل مبلغ خالص عاید شده از این وام تاامروز برابر با 700 میلیون دلار است.

در تاریخ 27 مارس 2019، بیت فاینکس و تتر تراکنشی به مبلغ 625 میلیون دلار که قبلا به حساب تتر در Crypto Capital قرض داده شده بود، آغاز کردند. و این وجوه به حساب Bitfinex در Crypto Capital منتقل شد. این مبادله به این دلیل انجام شد که مبادلات قبلی به یک حساب اعتباری که توسط سهام DigFinex تأمین میشد، تبدیل شده بودند.

براساس اظهارنامه، این حساب اعتباری و همچنین عدم توانایی دسترسی به 850 میلیون دلار برای سرمایه گذاران افشا نشده بود.

مسئولین فقط اطلاعات محدودی مرتبط با حقایق و شرایط انتقال 625 میلیون دلاری و معامله “حساب اعتباری” ارائه کرده بودند.

پاسخ بیت فینکس

بررسی کامل پرونده رسوایی جدید ارز دیجیتال تتر (Tether) و صرافی بیت فینکس (Bitfinex)

پنج شنبه، بیت فینکس اعلامیه زیر را منتشر کرد:

امروز، دفتر دادستانی کل حکمی را صادر کرد که طبق آن بیت فاینکس و تتر را مجبور به ارائه اسناد و مدارک قضایی خاص می کند.

بیانات دادگاه دادستانی کل نیویورک در این موارد و با ادعاهای دروغین در رابطه با زیان 850 میلیون دلاری در کریپتو کپیتال اشتباه است. و در تضاد با آن، ما بیان کرده بودیم که این مقادیر مفقود نشده اند بلکه در حقیقت توقیف شده اند و حراست می شوند. ما بصورت فعال در راستای اجرای حقوق و راه حل های خود تلاش می کنیم و این بودجه را آزاد می کنیم.

هر دو شرکت Bitfinex و Tether از لحاظ مالی قوی هستند – و بدون توقف به کار خود ادامه می دهند. Bitfinex و Tether این چالش و همه اقدامات دیگر توسط دفتر دادستان کل نیویورک در این زمینه را می پذیرند و برای رفع آن تلاش می کنند.

منبع: coindesk.com

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.