پاسخ خودروساز به حواشی موتور سورن

پاسخ خودروساز به حواشی موتور سورن
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد: مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به حواشی مربوط به تغییر در موتور سورن، واکنش نشان داد.

ماجرا از این قرار است که گفته می شود ایران‌خودرو بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF7 روی سورن ‌پلاس، موتور ارزان‌تر و قدیمی‌ به نام XUP7 را نصب کرده است. همچنین گفته می‌شود اختلاف قیمت این دو موتور حدود 70میلیون تومان است و ایران‌خودرو با نصب آن به جای EF7، بیش از دوهزار میلیارد تومان سود کرده، در‌حالی‌که به تعهد خود در برابر مشتریان عمل نکرده است.

این خبر، بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت و کار به جایی رسید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده و قول پیگیری دادند. حالا مدیرعامل ایران‌خودرو در ارهروهای مجلس به حواشی این ماجرا پاسخ داده است. علیمردان عظیمی که به همراه جواد توسلی مهر، مدیرعامل سایپا، به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رفته تا برنامه خود را برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه تولید اعلام کند، ضمن رد تخلف در ماجرای موتور سورن، تاکید کرده این شرکت بدون اجازه نهادهای تنظیم‌گر قیمت، حتی اجازه تغییر رینگ خودرو را ندارد.

مدیر عامل ایران‌خودرو با بیان اینکه تحت هیچ عنوان نمی‌توانیم مشخصاتی را که بر اساس آن از شورای رقابت قیمت می‌گیریم، تغییر دهیم، گفت: حتی امکان تغییر یک رینگ خودرو وجود ندارد، بنابراین چطور ممکن است موتور محصول را تغییر دهیم؟

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تغییر در موتور نصب‌شده روی خودروهای سورن پلاس تحویلی به مشتریان با قیمت بالاتر، گفت: این موضوع مورد تایید نیست؛ آن قیمتی را که تعیین کرده‌ایم از شورای رقابت گرفته‌ایم و بر اساس مشخصات اعلامی به این شورا، محصولات را به فروش می‌رسانیم. وی تاکید کرده که با توجه به مصوبات شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، رخ دادن چنین اتفاقی امکان ندارد. عظیمی با بیان اینکه ایران‌خودرو [برای اثبات عدم تخلف] همه اسناد و مدارک مصوبه شورای رقابت، وزارت صنایع و معادن و سازمان حمایت را ارائه می‌کند، گفت: ما همان موتوری را که بر اساس آن از شورای رقابت قیمت دریافت کرده‌ایم، روی محصولات گذاشته‌ایم؛ بنابراین هیچ هزینه بیشتری از مشتریان دریافت نشده و اصلا امکان چنین کاری را نداریم، زیرا قیمت را شورای رقابت و سازمان حمایت تعیین می‌کنند.

وی در واکنش به انتقادات علیه ایران‌خودرو گفت: خیلی از انتقادات را می‌پذیریم و بر ما وارد است و اشکالات ما زیاد است، اما ممکن است ریشه آنها در ایران‌خودرو نباشد. مثلا کیفیت مواد اولیه در کشور خوب نیست، حتما کیفیت محصولات تولیدی عالی نیست.

با توجه به اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو، باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت اسناد و مدارکی را که نشان می‌دهد در ماجرای موتور سورن، تخلفی مرتکب نشده ارائه خواهد کرد؟ در غیر این صورت، به نظر می‌رسد حواشی مربوط به این ماجرا کماکان ادامه خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *