وزیر خارجه مجارستان: ملحق شدن اوکراین به ناتو خطر وقوع جنگ جهانی سوم را به‌همراه دارد

وزیر خارجه مجارستان: ملحق شدن اوکراین به ناتو خطر وقوع جنگ جهانی سوم را به‌همراه دارد
خلاصه اخبار

وزیر امور خارجه مجارستان در گفت‌وگویی با اعلام مخالفت کشورش با اعزام مستشاران نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین، درباره موضوع ملحق شدن اوکراین به ناتو گفت که این موضوع خطر درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو و در گرفتن جنگ جهانی سوم را به‌همراه دارد.

به گزارش ایسنا، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان در گفت‌‎وگویی بیان کرد که ملحق شدن اوکراین به ناتو در دستور کار مجارستان نیست، چراکه این موضوع به معنای تقابل مستقیم میان این ائتلاف نظامی غربی و روسیه خواهد بود و منجر به وقوع جنگ جهانی سوم می‌شود.

عضویت اوکراین در ناتو

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار این مطلب گزارش داد که سیارتو به نووستی گفت، از آغاز جنگ اوکراین، بوداپست خط قرمزهایی تعیین کرد و یکی این بود که «لازم است بهترین و بیشترین چیزی را که در توان داریم انجام بدهیم تا از هرگونه تقابل مستقیم میان ناتو و روسیه جلوگیری شود.»

سیارتو گفت: بنابراین، اگر اوکراین عضو ناتو شود، این به معنای تقابل مستقیم میان ناتو و روسیه و در گرفتن جنگ جهانی سوم خواهد بود. ما واقعا باید از این موضوع پرهیز کنیم. به همین دلیل است که چنین چیزی در دستور کار ما قرار ندارد.

اگر اوکراین عضو ناتو شود، این به معنای تقابل مستقیم میان ناتو و روسیه و در گرفتن جنگ جهانی سوم خواهد بودبه گفته وزیر امور خارجه مجارستان، بیشتر همکاران او در کشورهای ناتو با نمایندگان اوکراین درباره عضویت احتمالی اوکراین در ناتو گفت‌وگو می‌کنند اما در محافل غیرعلنی اعتراف می‌کنند که این موضوع انکارناپذیر است.

«مارک روته» دبیرکل جدید ناتو در اوایل اکتبر به اوکراین سفر کرد. او طی این سفر، گفت که روزی فرا می‌رسد که اوکراین عضو ناتو شده است و روسیه حق مخالفت با آن را نخواهد داشت. در این حال، او به هیچ بازه زمانی مشحصی برای دعوت احتمالی از اوکراین به ناتو اشاره نکرد که مستلزم تصمیم همگانی توسط تمامی اعضای این ائتلاف است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته است که عضویت احتمالی اوکراین در ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه است. او تاکید کرده که خطرات ملحق شدن کی‌یف به این ائتلاف یکی از دلایلی آغاز «عملیات ویژه نظامی» روسیه علیه اوکراین است.

اعزام مستشاران نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین

این دیپمات بلندپایه مجارستان همچنین در گفت‌وگوی با شبکه تلویزیونی ام1 در مخالفت با برنامه برخی کشورهای اتحادیه اروپا برای ارسال مستشاران نظامی به اوکراین به دلیل وجود تهدید بدتر شدن شرایط گفت: وقتی اتحادیه اروپا شروع به تعلیم دادن نظامیان اوکراینی کرد، ما به طور سازنده‌ای از آن خودداری کردیم. ما با این عملیات موافق نیستیم و آن را خطرناک می‌دانیم. اما مانع دیگران از انجام دادن آن نشدیم. اما حالا، پیشنهاد اعزام هیات مستشاران نظامی اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از این عملیات مطرح است. این بسیار فراتر از خط قرمز ما است. ما اعلام کرده‌ایم که اعزام مستشاران نظامی اتحادیه اروپا به کی‌یف را قابل‌قبول نمی‌دانیم. آن را بسیار خطرناک می‌دانیم و نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم.

تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه

سیارتو همچنین درباره تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه گفت که خطرات متصور در آن، در صورت پایان یافتن جنگ اوکراین وجود نخواهد داشت.

ما اعلام کرده‌ایم که اعزام مستشاران نظامی اتحادیه اروپا به کی‌یف را قابل‌قبول نمی‌دانیمپوتین پیشتر و در جلسه شورای امنیت روسیه درباره بازدارندگی هسته‌ای پیشنهاد گفت‌وگو درباره مسئله بازبینی و اصلاح اصول سیاسی روسیه در حوزه بازدارندگی هسته‌ای را مطرح کرده بود.

 او گفت که روسیه حق استفاده از تسلیحات اتمی را در هنگام تجاوز به قلمرو آن، از جمله در صورت استفاده دشمن از تسلیحات متعارف، تهدیدی حیاتی علیه حاکمیت ملی و استقلال خود در نظر می‌گیرد.

سیارتو گفت که رخدادهایی از این دست، در اصل، استدلال‌هایی هم‌سو با موضع مجارستان درباره ضرورت حل‌وفصل صلح‌آمیز در جنگ اوکراین است، چراکه اگر این جنگ تمام شود، چنین خطراتی حذف خواهند شد.

به گفته او، جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به یافتن راهکاری دیپلماتیک برای این درگیری نشان دهد، چراکه راهکار آن، قطعا، در میدان جنگ نیست.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *