وب3 (Web3) راه‌حل پیش‌روی میلیاردها کاربر

وب3 (Web3) راه‌حل پیش‌روی میلیاردها کاربر

رویدادهای ژئوپلیتیک اخیر، جهان را به سمت قطبی شدن سوق داده است و حزب‌گرایی شرکت‌های خدمات‌دهی اینترنت باعث زیر پا گذاشته شدن حقوق میلیون‌ها نفر شده است به طوری که طرفداری این شرکت‌ها باعث شده است که ملت‌ها به‌تدریج با واقعیت داشتن پروتکل‌های غیرمتمرکز آشنا شده و وجود این بی‌طرفی را حس کرده‌اند.

وب3 (Web3) که به‌عنوان نسل بعدی اینترنت مورد ستایش قرار می‌گیرد، در برابر تحریم‌ها مقاوم و به‌صورت غیرمتمرکز در دسترس افراد خواهد بود.

گوین وود (Gavin Wood) یکی از بنیان‌گذاران اتریوم (Ethereum) و خالق پولکادات (Polkadot) و کازما (Kusama) ، اصطلاح Web3 را در سال 2004 ابداع کرد و پنج سال بعد، وایت پیپر بیت کوین (BTC) در سال 2009 منتشر شد که ضرورت تمرکززدایی را بیشتر تقویت کرد.

نقش وب3 در تمرکززدایی و اقتصاد نوآورانه

وب3 می‌تواند ریل‌های دیجیتال جهانی را برای کمک به نوآوری و استقلال ارائه دهد.

غوغایی که در Big Tech (پنج شرکت بزرگ که به‌عنوان غول فناوری شناخته می‌شوند) حاکم است، بحث‌های زیادی را در مورد Web3 به وجود آورده است؛ تسلط Big Tech بر اینترنت و کنترل آن بر داده‌های شخصی، به جنگ برای تمرکززدایی اینترنت دامن زده است.

اریک هیوز، ریاضی‌دان آمریکایی و بنیان‌گذار جنبش سایفرپانک، معتقد است که حریم خصوصی برای یک جامعه باز در عصر الکترونیک ضروری است اما وضعیت فعلی اینترنت (Web2) بوی انحصار شرکت‌های فناوری بزرگ را می‌دهد.

در حال حاضر فیسبوک، آمازون، اپل و گوگل امروزه مالک و اداره‌کننده‌ی اینترنت هستند.

طرفداران Web3 نیز تاکید دارند که آینده اینترنت باید بر اساس اصول اولیه تمرکززدایی، حاکمیت شخصی، مالکیت داده‌ها و مقاومت در برابر سانسور ساخته شود.

پذیرش Web3

پذیرش Web3 هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اگرچه تعداد کمی از شرکت‌های Web2 به‌تدریج شروع به مهاجرت به Web3 کرده‌اند و تمرکززدایی را پذیرفته‌اند اما سرویس‌ها و زیرساخت‌های توانمند با قابلیت استفاده آسان باید ساخته شوند تا از ورود یکپارچه کاربران در عصر Web3 اطمینان حاصل شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.