وام اربعین ۱۴۰۲ | مدارک لازم و نحوه دریافت تسهیلات 

وام اربعین ۱۴۰۲ | مدارک لازم و نحوه دریافت تسهیلات 
خلاصه اخبار

مطابق آخرین اعلام وزیر اقتصاد، تسهیلاتی برای حضور زمینی زوار اربعین حسینی (ع) در این اجتماع باشکوه در نظر گرفته شده است

به منظور تسهیل روند زیارت، زائران اربعین قادر به دریافت وام ۱۰ میلیون تومانی از طرف دولت هستند. زائران اربعین تا تاریخ ۲۵ مرداد ماه و قبل از سفر به کشور عراق فرصت دارند که در یکی از شعب بانک ملی افتتاح حساب انجام دهند، و نسبت به دریافت وام ۱۰ میلیونی با قرار دادن ودیعه دو میلیون پانصد هزار تومانی در بانک اقدام نمایند. در ادامه به بررسی مدارک لازم و نحوه دریافت تسهیلات وام اربعین ۱۴۰۲ می‌پردازیم. 

طرح اعطای وام ۱۰ میلیونی به زائران اربعین 

طرح زائران اربعین حسینی مبلغ صد میلیون ریال می‌باشد که نرخ سود این وام مصوب شورای پول و اعتبار یعنی ۲۳ درصد است که دوره بازگشت آن شش ماهه است. کسانی به زیارت می‌روند با داشتن حساب بانک ملی قادر به دریافت وام صد میلیون ریالی هستند که یک ماه بعد از ارائه تسهیلات بازپرداخت وام شروع می‌شود و این بازپرداخت طی شش ماه انجام می‌شود. مبلغ هر قسط در ماه حدودا یک میلیون و هفتصد و هشتاد هزار تومان می‌باشد. بازپرداخت وام زائران اربعین دارای دوره تنفس نمی‌باشد و به منظور رفاه حال زائرین حسینی وثیقه یا تضمینی در نظر گرفته نشده ‌است و تسهیلات وام در قبال قرارداد لازم الاجرا قابل پرداخت می‌باشد که خود وام گیرنده به امضای این قرارداد اقدام می‌کند. در نهایت زائران مبلغ ده میلیون و ششصد و هشتاد هزار تومان را به عنوان بازپرداخت با سود در نظر گرفته شده در مدت شش ماه به بانک پرداخت می‌کنند.

برای کسب اطلاع از آخرین اخبار وام

نحوه ارائه تسهیلات وام ۱۰ میلیونی به زائران اربعین 

ارائه تسهیلات وام ۱۰ میلیونی به زائران اربعین به صورت غیرحضوری از طریق سامانه سما قابل انجام است. ارائه این تسهیلات محدودیتی ندارد و تمامی زائرین قابل به دریافت وام ۱۰ میلیونی هستند. اما از آنجایی که ارائه تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام می‌شود توصیه شده که افراد زیر سن ۱۸ سال به دریافت وام اقدام نکنند، چرا که در صورت اقدام برای دریافت تسهیلات باید به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنند و ممکن است دریافت تسهیلات به صورت حضوری برای زوار دشوار باشد. درصوتی که افراد صغیر و زیر سن ۱۸ سال قصد دریافت تحصیلات را داشته باشند با مراجعه به شعبه به همراه وکیل یا سرپرست می‌توانند نسبت به دریافت وام ۱۰ میلیونی اقدام کنند. اگر به دلایل مختلف مانند کهولت سن، نداشتن سواد افراد نتوانند از طریق سامانه بام و سامانه سما به دریافت وام اقدام کنند می‌توانند با مراجعه به شعب بانک ملی اقدامات لازم جهت دریافت تسهیلات را انجام دهند. در این طرح پیش‌بینی شده است که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همچنین مراکز خیریه‌ حساب موضوع طرح را به نام خود باز کنند، تعدادی که مدنظر دارند را به بانک معرفی کنند و مبلغ معادل تعداد افراد مدنظر را در حساب تودیع کنند. از این طریق سازمان‌های مختلف، می‌توانند  کارمند‌ان یا افراد مدنظر خود را برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی کنند. افرادی که از این طریق قصد اخذ تسهیلات را دارند باید به صورت حضوری به شعب بانک ملی مراجعه کنند. 

زائرین تا ۲۵ مرداد ماه و قبل از سفر به کشور عراق فرصت دارند، افتتاح حساب در بانک ملی را انجام دهند، زوار پس از افتتاح حساب با قرار دادن ودیعه دو میلیون پانصد هزار تومانی قادر به اخذ تسهیلات هستند. تمامی این اقدامات از طریق سامانه بام بانک ملی به صورت غیرحضوری قابل انجام است. زائران بعد از پرداخت و تسویه وام قادر به برداشت دو میلیون پانصد هزار تومان اولیه از حساب هستند. 

زمان پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به زائران اربعین 

هدف از پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به زائران اربعین تسهیل در روند زیارت و خرید ارز می‌باشد، به همین دلیل این وام قبل از شروع سفر به حساب افراد متقاضی واریز می‌شود که زمان آن از یکم شهریور ماه تا پنجم می‌باشد. 

نکته برای افرادی که تا به حال حسابی در بانک ملی نداشته‌اند!

اگر متقاضیان وام اربعین تا به الان حسابی در بانک ملی نداشته‌اند با مراجعه به سامانه بام بانک ملی قادر به افتتاح حساب هستند، اما به منظور دریافت تسهیلات انجام احراز هویت باید به صورت حضوری در یکی از شعب بانک ملی انجام شود. 


وام اربعین 1401 | مدارک لازم و نحوه دریافت تسهیلات اربعین

وام اربعین 1401 از طرف سازمان امور اقتصاد و دارایی برای افرادی که می‌خواهند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، در نظر گرفته شده است. هر ساله در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) پیاده‌روی اربعین در کربلای معلا انجام می‌شود. در این مراسم مذهبی، زائران مسیر معینی را که از اطراف کشور عراق شروع می‌شود برای رسیدن به حرم امام حسین و زیارت، طی می‌‌کنند.

وزیر اقتصاد اعلام کرد وزارت اقتصاد برای پرداخت این وام با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین، پلیس گذرنامه و بانک‌ها هماهنگی‌هایی را صورت داده است.

وام-اربعین-اینفوگرافی-isignal.ir
شرایط دریافت وام اربعین 1401

وام اربعین 1401را می‌توانید از بانک ملی هم دریافت کنید که برای این منظور باید مدارک لازم برای افتتاح حساب ویژه این طرح و رسید ثبت‌نام در سامانه سماح را به همراه داشته باشید.

وام اربعین 1401 به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

این تسهیلات به طور ویژه برای آن دسته از زواری پیش‌بینی شده است که مشکلات مالی مانع از حضور آن‌ها در راهپیمایی اربعین حسینی شده است. زواری که سرپرست خانوار هستند و یارانه دریافت می‌کنند مشمول دریافت این وام هستند.

همچنین امکان ثبت نام وام اربعین و بهره‌مندی از این تسهیلات برای آن دسته از افرادی که سرپرست خانوار نیستند، با رضایت سرپرست خانوار فراهم خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که این وام تنها به آن دسته از زواری که به صورت زمینی در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

نحوه دریافت وام اربعین ۱۴۰1

به دو روش می‌توانید وام اربعین 1401را دریافت کنید:

۱. به منظور دریافت وام اربعین 1401، زائران سرپرست خانوار که یارانه دریافت می‌کنند ابتدا باید وارد سامانه سماح شده، اطلاعات لازم را وارد نمایند و درخواست تسهیلات خود را ثبت کنند. این وام در صورتی پرداخت می‌شود که این افراد از مرز زمینی خارج شوند. بعد از ثبت نام در این سامانه، نام سرپرست خانوار در لیست متقاضیان قرار می‌گیرد و پس از خروج از کشور، وام اربعین ۱۴۰۲ به حساب یارانه سرپرست خانوار واریز می‌گردد.

۲. همان طور که قبلا گفتیم، بانک ملی هم طرح وام اربعین را برای زائران در نظر گرفته است. بر اساس این طرح متقاضیان از روز ۴ تا ۱۵ مرداد می‌توانند قبل از سفر به کشور عراق با مراجعه به هر یک از شعبه‌های بانک ملی نسبت به افتتاح حساب ویژه طرح و تودیع به مبلغ ۲۵ میلیون ریال اقدام نمایند و از تسهیلات ویژه این طرح که به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال است استفاده نمایند تا بتوانند ارز اربعین و هزینه‌های سفر خود را تامین کنند. افراد متقاضی تسهیلات بانک ملی باید بدهی غیرجاری و چک برگشتی نداشته باشند.

کارمزد وام اربعین ۱۴۰1

اگر از طریق سامانه سماح نسبت به دریافت وام اربعین اقدام کنید، اقساط وام اربعین 1401با شرایط بازپرداخت یک ساله و به طور خودکار از یارانه سرپرست‌ خانوار کسر می‌گردد و نیازی به پرداخت اقساط آن نیست.

اگر هم از بانک ملی وام اربعین را دریافت نموده‌اید پس از بازگشت از سفر اربعین، طی ۶ ماه (از تاریخ دریافت تسهیلات) باید نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام نمایید. لازم به ذکر است که مبلغ تودیع شده در حساب ویژه طرح تا زمان تسویه تسهیلات در حساب باقی می‌ماند و بعد از تسویه کامل این تسهیلات به مشتری برگردانده می‌شود. نرخ سود این تسهیلات بر اساس نرخ مصوب و اعلامی شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود. در صورتی که بازپرداخت تسهیلات، انجام نشود؛ بدهی فرد مطابق مقررات به طبقات غیرجاری منتقل شده و به آن، وجه التزام تعلق می‌گیرد.

مدراک لازم برای دریافت وام اربعین ۱۴۰1

برای دریافت وام اربعین 1401، ابتدا باید در سامانه سماح به عنوان متقاضی اربعین حسینی ثبت نام کنید و اطلاعات هویتی خود را وارد نموده و رسید ثبت‌نام را دریافت کنید. علاوه بر این باید پاسپورت هم به همراه داشته باشید؛ چون وام اربعین 1401فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که از مرز ایران عبور کرده باشند. برای دریافت گذرنامه می‌توانید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

  • جهت دریافت وام اربعین 1401از طریق سامانه سماح فقط لازم است کد ملی و شماره شناسنامه سرپرست خانوار به همراه تعداد زائران خانواده به درستی ثبت شود. وزیر اقتصاد در این رابطه، میزان تسهیلات وام اربعین را به شرح زیر اعلام نموده است:
  • سرپرست خانوار: ۳ میلیون تومان
  • سرپرست خانوار همراه با یک نفر از اعضای خانوار تحت پوشش: ۴ میلیون تومان
  • سرپرست خانوار به همراه دو نفر یا بیشتر از اعضای خانوار تحت پوشش او: ۵ میلیون تومان
  • وام اربعین 1401را می‌توانید از بانک ملی هم دریافت کنید که برای این منظور باید مدارک لازم برای افتتاح حساب ویژه این طرح و رسید ثبت‌نام در سامانه سماح را به همراه داشته باشید.

مبلغ وام اربعین 1401

مبلغ این تسهیلات برای سرپرست خانوار سه میلیون تومان، سرپرست خانوار همراه با یک نفر از اعضای خانوار تحت پوشش او چهار میلیون تومان و سرپرست خانوار و دو نفر یا بیشتر از اعضای خانوار تحت پوشش او ‌پنج میلیون تومان است. به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، این تسهیلات برای سرپرستان خانوار 5 میلیون تومان و برای برای سایرین 3 میلیون تومان خواهد بود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت

بازپرداخت و اقساط وام اربعین 1401

گفتنی است وام اربعین پس از ثبت درخواست مشمولین در سامانه سماح، بعد از خروج از مرزهای زمینی کشور به سمت کشور عراق، به حساب یارانه ایشان واریز خواهد شد. در توضیح بازپرداخت وام اربعین 1401 این توضیح لازم است که مبلغ این وام با اقساط یکساله از یارانه افرادی که این وام را دریافت خواهند کرد، کسر خواهد شد.

شرایط دریافت وام اربعین 1401
شرایط دریافت وام اربعین 1401

زمان دریافت وام اربعین 1401

متقاضیان دریافت وام اربعین می‌توانند برای دریافت وام 5 میلیونی اربعین درخواست خود را در سامانه سماح ثبت کنند. به گفته سخنگوی دولت، برای دریافت این وام نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست و دریافت این وام به ضامن نیز نیازی ندارد.

برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • باسلام همسر بنده از طریق کافینت ثبت نام کرد ولی وام بحساب بنده که سرپرست خانوار هستم هنوز واریز نشده گفته شده نیاز به رضایت سرپرست خانوار دارد چگونه میشود رضایت داد.باتشکر

  • سلام
    پس چرا این وام اربعین که این همه تبلیغ هم کردین رو پ داشت نمیکنین گفتن بعداز خروج از مرز واریز میشه ما اونجا پول قرض کردیم

  • سلام ما رفتیم کربلا زمینی هم رفتیم ولی وام برای ما واریز نشد
    در سامانه سماح هم ثبت نام و بیمه کرده بودیم