واردات کامیون و کشنده های جاده ای سه برابر شد!
بازار داخلی به شدت به ورود مدلهای جدیدتر نیاز دارد و به دلیل فرسودگی بیشاز حد ناوگان و نبود مدلهای اروپایی، این خودروها از اقبال بالایی برخوردار بودهاند
واردات کامیونها و کشندههای کارکرده اروپایی که قرار بود نقطه عطفی در مسیر نوسازی و افزایش رقابت در بازار داخلی این خودروها باشد، این روزها همچنان بهرغم تسریع در ورود به گمرک و بازار کشور، در هالهای از ابهام قرار دارد. از یکسو آمارهای رسمی نشان از افزایش واردات این خودروها در سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد و ازسویدیگر در یکماه اخیر آمارهای ضدونقیض و البته تاییدنشدهای درخصوص مشکلاتی در مسیر ثبتسفارش این خودروها منتشر شده است.
تازهترین آمارها نیز حاکی از آن است که واردات کامیون و کشنده جادهای در هفتماهه 1403 نسبتبه مدت مشابه سال قبل بیشاز سهبرابر شده است. این افزایش در واردات خودروها میتواند نشان از افزایش تقاضا برای این خودروها و موفقیت آنها در بازار کشور داشته باشد. باید این موضوع را هم مدنظر داشت که بازار داخلی به شدت به ورود مدلهای جدیدتر نیاز دارد و به دلیل فرسودگی بیش از حد ناوگان و نبود مدلهای اروپایی، این خودروها از اقبال بالایی برخوردار بودهاند و همین هم باعث شده است در آمارهای 5 و 7ماهه سال جاری رشد چشمگیری را به ثبت برسانند.
واردات 8هزار کامیون کارکرده در 7ماه
تازهترین آمارها از وضعیت واردات کامیونها و کشندههای کارکرده به کشور نشان از آن دارد که در 7ماه سپری شده در سال جاری آمار واردات این خودروها نسبتبه مدت مشابه سال گذشته سهبرابر شده است. در هفتماهه امسال 8هزار و 605 دستگاه کامیون و کشنده جادهای به ارزش 880میلیون دلار وارد کشور شده است.
کامیون و کشنده جادهای وارداتی به کشور در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد 207درصد و از حیث ارزش 170درصد افزایش نشان میدهد. درهفتماهه سال گذشته 2هزار و 801 دستگاه کامیون و کشنده جادهای به ارزش 326میلیون دلار وارد کشور شد. در اجرای بند «ص» تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 و مصوبه هیات وزیران مورخ 28 مرداد 1402 بهمنظور نوسازی و توسعه ناوگان جادهای کشور، ورود انواع کشنده و کامیون با عمر کمتر از 5 سال ساخت به کشور مجاز است.
رشد 224درصدی واردات کشندهها به کشور در 5ماه
افزایش آمار واردات در هفتماه سال جاری موضوع تازهای نیست، پیشاز این نیز آمارهای منتشرشده نشان میداد واردات کامیونها و کشندههای اروپایی در 5ماهه سال جاری هم با رشد همراه بوده است بر این اساس در 5ماهه سال جاری 4هزار و 971 دستگاه کامیون و کشنده جادهای وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 224درصدی را نشان میدهد. طبق آمار گمرک ایران، در پنجماهه سال جاری 4971 دستگاه کامیون و کشنده جادهای به ارزش 534 میلیون دلار از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. واردات کامیون و کشنده جادهای در این مدت به لحاظ تعداد 224 درصد و از حیث ارزش 196درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان میدهد. در پنجماهه سال 1402، تعداد 1532دستگاه کامیون و کشنده جادهای به ارزش 180میلیون دلار وارد کشور شده است.
آخرین تغییرات آییننامه واردات کامیونها همسو با کمبود ارز
واردات کامیونها و کشندههای کارکرده اروپایی در سال 1401 آغاز شد و بعد از دو سال واردات کم و بیش این خودروها، در اردیبهشتماه سال جاری آخرین تغییرات در آییننامه واردات این خودروها اعمال شد. در اجرای بند «ص» تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 و مصوبه هیات وزیران مورخ 28مرداد 1402 بهمنظور نوسازی و توسعه ناوگان جادهای کشور، ورود انواع کشنده و کامیون با عمر کمتر از 5 سال ساخت به کشور مجاز است. اما برخلاف گذشته که اصلاحات در فرآیند ثبتسفارش امکان ویرایش اطلاعات را پس از تخصیص ارز فراهم میکرد، طبق مقررات جدید، ویرایش در این مرحله با چالشهای جدی روبهرو خواهد بود و هرگونه تغییر در سفارش کامیون وارداتی پس از تخصیص ارز، ممکن است منجر به از دست رفتن این تخصیص و بازگشت به صف انتظار برای دریافت مجدد آن شود که میتواند به تاخیر قابلتوجه در دریافت کامیون منتهی شود.
به نظر میرسد این قانون همزمان با آن اعمال شد که در سال جاری صنایع تولیدی با کمبود ارز مواجه شدند و این امر روی بخش خودروهای تجاری هم اثرگذار بود و تقریبا میتوان گفت تولید این خودروها را با افت شدید مواجه کرد.
منبع: اخبار خودرو