هواوی با HarmonyOS NEXT رسماً از اندروید جدا شد

هواوی با HarmonyOS NEXT رسماً از اندروید جدا شد
خلاصه اخبار

در زمان معرفی HarmonyOS NEXT، بیش از ۱۵,۰۰۰ برنامه و خدمات بومی متناسب با این سیستم‌عامل، راه‌اندازی شده‌اند. به علاوه، هواوی به دنبال توسعه HarmonyOS برای کامپیوترها است.

به گزارش تجارت نیوز ،

هواوی، روز چهارشنبه، سیستم عامل جدید خود به نام HarmonyOS NEXT را به‌طور رسمی معرفی و با این کار جدایی خود را از اکوسیستم اندروید اعلام کرد. این رویداد در حالی انجام شد که تیم کوک، مدیرعامل اپل، در حال بازدید از چین بود. هواوی در تلاش است تا به عنوان یکی از رهبران فناوری چین، استقلال خود را در برابر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی حفظ کند.

استقلال از اندروید؛ ایجاد سیستم عامل بومی

هواوی اعلام کرد که این سیستم عامل برای برخی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود که از چیپ‌های Kirin و Kunpeng استفاده می‌کنند، منتشر شده و «آزمون بتای عمومی به‌طور رسمی آغاز شده است.» برخلاف نسخه‌های قبلی HarmonyOS، این نسخه جدید دیگر از برنامه‌های اندروید پشتیبانی نمی‌کند. با این اقدام، هواوی در تلاش است تا اکوسیستمی کاملاً مستقل را ایجاد کند و وابستگی به سیست ‌عامل‌های غربی را کاهش دهد.

پشتیبانی از برنامه‌های ملی؛ همسویی با غول‌های چینی

هواوی به نقل از شرکت‌های بزرگ چینی اعلام کرد که این مسئله باعث نگرانی آنها نشده است. این شرکت به برنامه‌های ملی نظیر Meituan، Douyin، Taobao، Xiaohongshu، Alipay و JD.com اشاره کرد که برای این سیست ‌عامل بومی توسعه داده‌اند. اگر با این برنامه‌ها آشنا نیستید، باید گفت که آنها از مهم‌ترین برنامه‌های خرید، پرداخت و شبکه‌های اجتماعی در چین هستند.

چالش‌ها در جذب توسعه‌دهندگان؛ فاصله از رقبای بزرگ

طبق گزارش‌ها، در زمان معرفی HarmonyOS NEXT، بیش از 15,000 برنامه و خدمات بومی متناسب با این سیست ‌عامل، راه‌اندازی شده‌اند. این عدد به‌نظر خوب می‌رسد، اما در مقایسه با میلیون‌ها برنامه‌ای که در فروشگاه‌های گوگل و اپل وجود دارد، هنوز فاصله بسیار است. به گفته تحلیلگران، این کمبود به‌ویژه در مقایسه با محبوبیت بالای سیستم عامل‌های رقیب، چالش‌های بزرگی را برای هواوی ایجاد خواهد کرد.

عملکرد و بهینه‌سازی؛ ویژگی‌های فنی سیستم عامل HarmonyOS NEXT

هواوی همچنین اعلام کرد که این سیستم عامل دارای 110 میلیون خط کد است و تا 30 درصد بهبود عملکرد کلی دستگاه‌های موبایل را تامین می‌کند. علاوه بر این، ادعا شده است که HarmonyOS NEXT عمر باتری را هم تا 56 دقیقه افزایش می‌دهد و به‌طور متوسط 1.5 گیگابایت از حافظه را برای کارهای دیگر، غیر از اجرای سیستم عامل آزاد می‌کند. این ویژگی‌ها به وضوح نشان‌دهنده تلاش هواوی برای ارائه تجربه کاربری بهتر و کارآمدتری است.

موانع در گسترش بین‌المللی

هواوی اطلاع داده است که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضه HarmonyOS NEXT خارج از چین ندارد. این در حالی است که قبلاً گفته بود قصد دارد نسخه‌های قدیمی‌تر HarmonyOS را به بازارهای خارجی عرضه کند. همچنین هواوی در تلاش بود تا آخرین نسخه از این سیستم عامل را به بازارهای خارج صادر کند و حتی به توسعه‌دهندگانی که برای این پلتفرم برنامه‌نویسی می‌کردند، کمک‌هایی ارائه داد، اما با موفقیتی روبه‌رو نشد.

توجه بین‌المللی؛ جذب نهادهای خارجی به HarmonyOS

البته، هواوی موفق شد که برخی از نهادهای خارج از چین را همراه کند تا برنامه‌های خود را برای این پلتفرم هم توسعه دهند. برای مثال، اپلیکیشن Grab که در سنگاپور مستقر است و همچنین شرکت هواپیمایی امارات، اپلیکیشن‌هایی برای این سیستم عامل ساخته‌اند. می‌توان گفت که شرکت‌های بین‌المللی نیز به این سیستم عامل توجه نشان داده‌اند و ممکن است در آینده به‌طور گسترده‌تری به بازارهای جهانی وارد شود.

خودکفایی فناوری؛ تحولی در صنعت چین

این رونمایی، لحظه‌ای کلیدی در تلاش‌های چین برای دستیابی به استقلال فناوری محسوب می‌شود. قبل از این به‌روزرسانی، HarmonyOS هواوی هنوز به پروژه متن‌باز اندروید وابسته بود تا کارکردهای اصلی خود را تامین کند. اکنون این وابستگی از بین رفته است و هواوی با اتکاء به توانایی‌های داخلی خود، سعی در توسعه فناوری‌های بومی دارد.

توسعه برای کامپیوترها؛ آینده سیستم عامل HarmonyOS

به علاوه، هواوی به دنبال توسعه HarmonyOS برای کامپیوترها نیز هست. ماه گذشته، یوشنگدونگ، رئیس گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان این شرکت، اعلام کرد که در آینده، رایانه‌های خود را با سیستم عامل HarmonyOS به‌جای ویندوز راه‌اندازی خواهد کرد.

همکاری با توسعه‌دهندگان؛ گسترش اکوسیستم هواوی

هواوی همچنین به‌دنبال همکاری با توسعه‌دهندگان خارجی است تا بتواند اکوسیستم خود را گسترش دهد. این شرکت برنامه دارد تا به برنامه‌نویسان امکان دهد که برنامه‌های بومی برای HarmonyOS ایجاد کنند و به این ترتیب، مجموعه‌ای متنوع از برنامه‌ها را برای کاربران فراهم کند. این اقدام می‌تواند به ایجاد یک جامعه قوی از توسعه‌دهندگان برای این سیستم عامل منجر شود و به هواوی در تثبیت جایگاهش در رقابت با رقبای جهانی‌اش کمک کند.

این رویداد نشان‌دهنده تغییری بزرگ در صنعت فناوری چین است که قصد دارد وابستگی خود را به به فناوری‌های خارجی کاهش دهد و توانمندی‌های داخلی‌اش را تقویت کند. هواوی با معرفی HarmonyOS NEXT نه‌تنها به‌دنبال ایجاد یک اکوسیستم مستقل برای خود است، بلکه می‌خواهد دیگر شرکت‌های فناوری چینی را نیز به سمت خودکفایی سوق دهد. در نهایت، این تلاش‌ها ممکن است به تحولی در صنعت فناوری جهانی منجر شود، چراکه چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ فناوری در حال ظهور است و هواوی در این زمینه نقشی کلیدی بازی می‌کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *