هشدار روسیه نسبت به پیامدهای حمله احتمالی اوکراین به نیروگاه‌های هسته‌ای

هشدار روسیه نسبت به پیامدهای حمله احتمالی اوکراین به نیروگاه‌های هسته‌ای
خلاصه اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به متحدان غربی اوکراین نسبت به خطراتی که در نتیجه عرضه تسلیحات مورد استفاده برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای به کی‌یف ایجاد خواهند کرد، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با خبرنگاران، به غرب درخصوص این احتمال که اوکراین با تسلیحات دریافتی از متحدانش حملاتی را علیه نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه صورت دهد هشدار داد.

این دیپلمات بلندپایه روس گفت: «مساله مربوط به شجاعت جنون آمیز است. موضوع بر سر خطوط قرمز شفاهی یا هر خطوط رنگی دیگری نیست بلکه عقل سلیم مطرح است. هر چه که باشد تشعشعات نه مرزی را می‌شناسند و نه درخواست روادید می‌کنند و نه به رنگ گذرنامه اهمیت می‌دهند. به هیچ کدام اهمیتی نداده و به هر سمتی که باد یا آب برود، می‌روند.»

این مقام بلندپایه روس ادامه داد: روسیه قرار نیست در دومین «اجلاس صلح» پیشنهادی «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در اواخر سال جاری میلادی شرکت کند. او تاکید کرد که این اجلاس بر مبنای به اصطلاح «فرمول صلح» که زلنسکی قبل از این به منظور طرح شروط خود برای پایان جنگ ارائه کرده و حالا نام آن را به «طرح پیروزی» تغییر داده برگزار خواهد شد و هدف نهایی آن تحمیل یک اولتیماتوم به مسکو است.

زلنسکی روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در شهر کی‌یف مجددا از متحدان غربی خود خواهش کرده تا از اوکراین تا بیشترین سطح ممکن حمایت کنند.

زلنسکی مدعی شد خواستار شرکت روسیه در «پشت میز» در این اجلاس صلح در صورتی که «اکثریت جامعه بین‌المللی از این ایده حمایت کنند»، است.

زاخارووا در واکنش به دومین به اصطلاح اجلاس صلحی که زلنسکی از سوی حامیانش درخواست کرده، گفت: «این فرآیند هیچ ربطی به حل وفصل جنگ ندارد. این یک تقلب است که از سوی آنگلو-ساکسون‌ها و آلت دست‌های اوکراینی آنها روی می‌دهد.»

وی افزود: «این به اصطلاح دومین نشست هم همان هدف را دارد؛ اینکه فرمول کاملا غیرعلمی زلنسکی که بر مبنای سازش ناپذیری است را برای حل‌وفصل جنگ تحمیل کند، یک اکثریت جهانی برای حمایت از آن به دست بیاورد و نهایتا به اسم آن یک اولتیماتوم را برای تسلیم به روسیه تحمیل کند. ما در چنین نشست‌هایی شرکت نخواهیم کرد.»

به گفته زاخارووا، روسیه ایده حل‌وفصل دیپلماتیک جنگ را رد نمی‌کند و آماده بحث درباره «پیشنهاداتی واقعا جدی که وضعیت میدانی و شرایط بیان شده توسط ولادیمیر پوتین در ماه ژوئن را در نظر بگیرند، است.»

رئیس جمهور روسیه پیشتر تاکید کرده مسکو مذاکرات صلح اوکراین را به مجرد اینکه اوکراین شروع به خارج کردن سربازانش از منطقه دونباس و مناطق الحاق شده دیگر به روسیه شامل خرسون و زاپوریژیا کرده و متعهد به بی‌طرفی، نظامی زدایی و نازی زدایی شود، شروع خواهد کرد.

روسیه گفته تا زمانی که اوکراین به اشغال بخشی از استان کورسک و هدف گرفتن غیرنظامیان در آنجا ادامه دهد با کی‌یف مذاکراتی نخواهد کرد.

زاخارووا گفت: «کی‌یف و غرب به فکر صلح نیستند، آنها نیازمند جنگ هستند. حمله راهزنانه ارتش اوکراین به منطقه کورسک و درخواست‌های زلنسکی برای آنکه به عمق خاک روسیه با تسلیحات دوربرد ناتو حمله کند تایید کننده این امر است. آنها به دنبال ادامه دادن به وحشت آفرینی علیه مردم کشور ما هستند. ما با تروریست‌ها مذاکره نخواهیم کرد.»

اولین اجلاس صلحی که به پیشنهاد زلنسکی و با سازماندهی متحدان غربی این کشور برگزار شد مربوط به ماه ژوئن در سوئیس است، در حالی که روسیه به این اجلاس دعوت نشد. پوتین این اجلاس را یک حقه غربی برای ایجاد توهم وجود یک ائتلاف جهانی ضد روسیه و منحرف کردن توجهات از ریشه‌های جنگ اوکراین خواند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *